Zračni prijevoznici mogli bi se okrenuti gorivima od životinjskih masti kako bi ispunili svoje klimatske ciljeve, ali izvješće vodeće europske nevladine organizacije za promicanje zelenijeg transporta Transport & Environment upozorava da bi to zapravo moglo povećati emisije ugljika. Propisi Europske unije potiču korištenje životinjskih masti kao goriva i zahtijevaju od zrakoplovnih prijevoznika povećanje udjela održivih zrakoplovnih goriva koja koriste do 2030. godine.
Netransparentnost i neodrživost
Sve veća upotreba životinjskih masti u Europi za pogon automobila i zrakoplova postaje sve neodrživija, pokazuje nova studija provedena za potrebe izvješća Transport & Environmenta. Ta organizacija poziva na veću transparentnost u proizvodnji biogoriva kako bi potrošači znali što ulazi u njihove spremnike.
Upotreba biodizela iz životinjske masti udvostručila se u prošlom desetljeću i 40 je puta veća nego što je bila 2006. godine. Europski zakonodavci promiču nusproizvod industrijskog uzgoja mesa kao način smanjenja utjecaja ugljika goriva u prometu. Sada su pozornost usmjerili na avione te u manjoj mjeri i na brodove. Međutim, takvog goriva nema dovoljno da zadovolji sve te potrebe. Gotovo polovica svih europskih životinjskih masti već ide u biodizel, unatoč tome što se intenzivno koristi u industriji hrane za kućne ljubimce, sapuna i kozmetike. Budući da bi se spaljivanje biogoriva životinjske masti trebalo utrostručiti do 2030. godine, neće ga biti dovoljno za održivo povećanje, upozoravaju iz Transport & Environmenta.
Ispada da svinje doista lete. Godinama sagorijevamo životinjske masti u automobilima, a da vozači to ne znaju. Sada će vam puniti gorivo za sljedeći let. Ali to se ne može održati bez uskraćivanja drugih sektora, koji će se zauzvrat vjerojatno prebaciti na štetne alternative poput palmina ulja. Trebamo veću transparentnost kako bi potrošači znali što ide u njihove spremnike i što puni gorivom za njihove letove, kaže Barbara Smailagić, stručnjakinja za biogoriva u Transport & Environmentu.
Dva problema
Međutim, korištenje životinjskih masti za mlazno gorivo predstavlja dva značajna problema. Prvo, životinjske masti već se koriste u razne svrhe, a njihovo preusmjeravanje u zrakoplovno gorivo smanjilo bi dostupnost za postojeće industrije. To bi moglo dovesti do povećanog oslanjanja na palmino ulje, uzrokovati sječu šuma i još veće štetne emisije.
Kozmetička industrija i industrija hrane za kućne ljubimce vjerojatno će zamijeniti životinjske masti palminim uljem jer je to najjeftinija alternativa sličnih svojstava. To bi moglo rezultirati krčenjem većeg broja šuma za proizvodnju palmina ulja, što bi dovelo do povećanja emisija do 70 posto, u usporedbi s korištenjem fosilnih goriva u zrakoplovima.
Drugo, korištenje goriva na bazi životinjske masti pruža jeftino rješenje za postizanje ciljeva održivosti, obeshrabrujući ulaganja u učinkovitije alternative poput celuloznih biogoriva napravljenih od biljnih vlakana. Ograničena dostupnost životinjske masti također je čini nedovoljnim dugoročnim rješenjem za zadovoljenje potreba za zrakoplovnim gorivom.
Toliko životinjske masti za tako mali postotak zadovoljenih potreba
U EU-u, kad bi se sva proizvedena životinjska mast pretvorila u mlazno gorivo, mogla bi zadovoljiti najviše 3 posto predviđene potražnje do 2030. godine. Isto tako, poticaji za korištenje otpadne biomase mogu imati neželjene posljedice, poput zemalja u Aziji koje izvoze rabljeno jestivo ulje u EU i koje je prethodno bilo hranjeno životinjama, što u konačnici dovodi do povećanih emisija.
Općenito, sve dok stvarno održiva goriva s nultom emisijom ne budu široko dostupna, smanjenje putovanja zrakoplovom ostaje najučinkovitiji način za smanjenje štetnih emisija iz zrakoplovne industrije.
Izvor: New Scientist