Naš kolumnist Jurica Dujmović je zaposlen u američkoj tvrtci Weiss inc, na poziciji marketinškog konzultanta, dizajnera i specijalista za društvene mreže.
Na svom blogu Svaki tjedan savjet jedan piše članke s poslovnom tematikom posebno orjentirane na male i srednje poduzetnike, koje preuzima nekoliko hrvatskih poslovnih portala, uključujući i Zimo.
Dragi čitatelji - želim vam lijep i ugodan dan! Danas ćemo razgovarati o odnosu s kritičarima, recenzijama i drugim stvarima koje su bitne u mnogim granama poduzetništva.
Ako ste jedan od onih čiji proizvodi ili usluge prolaze kroz 'sito' kritičara ili stručnih časopisa prije nego li dođu pred potrošače, zacjelo je korisno znati kako se postaviti u proizvodnji i planiranju, da bi vaš proizvod bio prihvaćen.
Da bi znali kako napraviti proizvod koji se prodaje, moramo znati zadovoljiti dvije strane: potrošače i kritičare. Ovom problemu se može pristupiti iz dva rakursa:
1. S gledišta kritičara
2. S gledišta potrošača
Kritičari i dlaka u jajetu
Prije svega, nemojte se zanositi time da ćete moći zadovoljiti sve kritičare. Ne zaboravite da je njihov posao sagledati obje strane vašeg proizvoda - to automatski znači da za njih u 90% slučajeva mora postojati 'druga strana' (makar ju morali izmisliti). Naravno, može se dogoditi da vaš proizvod bude prvoklasan i dobar do te mjere, da to i sami kritičari priznaju. Ipak, ovaj fenomen se događa lančano i ima svoje zakonitosti - jedna od njih je samo ponekad prava kvaliteta vašeg proizvoda.
Kako onda zadovoljiti sve kritičare?
Nikako. Tajna je u zadovoljavanju NEKIH kritičara. Proučite klimu koja vlada na tržištu časopisa, glasila i portala koji prate kategoriju vaših proizvoda. Prepoznajte trendove i primjetite koja glasila imaju svoje 'ja', a koji vrše najobičnije kopiranje drugih. Također, ne zaboravite da i ovi 'glavni' često puta kopiraju nekog. Potrudite se otkriti tko je to. Kad ste se si dali dovoljno truda (znat ćete kad sastavite dovoljno razgranatu mrežu izvora), pronađite polaznu točku - jedno glasilo koje je u tom lancu tvorac mišljenja - opinion maker. Zabavite se čitanjem recenzija sličnih proizvoda i pokušajte usvojiti perspektivu tog glasila- otkrijte koji aspekt je bitan za tog oglašivača. Tad radite na tome da vaš proizvod ima (između ostalog) i te aspekte razrađene i kvalitetno izvedene.
Dogovori, pregovori...
.. I timing. Tempiranje je izuzetno bitno. Ovisno o vrsti proizvoda, izuzetno je korisno i pametno dogovoriti pravila recenzije: odgoditi objavu članka nakon proteka određenog vremena, kako bi što manje utjecali na prodaju (ukoliko bi recenzija bila nepovoljna), ili pak objavu članka prije lansiranja proizvoda, kako bi potakli prodaju (ukoliko bi recenzija bila dobra). Ovo i druge 'cake' potrebno je dogovorit s oglašivačem kojeg smatrate najutjecajnijim na svom tržištu - njegovom mišljenju će vrlo lako gravitirati ostali oglašivači (ipak - ne svi). Na ovaj način kritičari zadržavaju svoj integritet - imaju pravo javnosti argumentirati zašto je vaš proizvod po njihovom mišljenju loš ili dobar, a vi taj učinak svodite na najveću ili najmanju moguću mjeru.
Još jedna stvar: budite jako pažljivi u slučaju mutnih poslova. Nije preporučljivo plaćati za pozitivnu recenziju. Riskantno je i ne preveć etično. Osim toga, ovakve stvari vam se mogu razbiti o glavu u situacijama kad okolnosti dovedu do toga da istina procuri (npr. novinar koji je bio dužan napisati takav-i-takav članak o vama dobije 'nogu', pa u napadaju grižnje savjesti objavi kako ste platili recenziju, a o slučajevima nelojalne konkurencije da i ne govorimo). Ima još mnogo zanimljivih i korisnih metoda kojima možete postići najbolji dojam i podići prodaju za svoj proizvod, ali o tome drugom prilikom.
I za kraj - vaš proizvod treba prije svega biti kvalitetan i ugodan za korištenje. Niti jedna recenzija neće vas sačuvati od bijesa nezadovoljnih kupaca. Naprotiv - naškodit će vama i 'prodanim' recenzentima više nego li mislite.
O gledištu potrošača, govorit ćemo slijedeći put!
Do tada, lijep pozdrav i do čitanja!
Jurica Dujmović - Brand manager