Koliko je točno doza cjepiva u bočicama? Liječnici tvrde jedno, Pfizer drugo

Iako u dokumentaciji piše da je u svakoj bočici pet doza, neki su uspjeli izvući i šest, ali čak i sedam doza.

Hina | 01.02.2021. / 08:47

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Američki farmaceutski div Pfizer, koji proizvodi cjepivo što ga je razvila njemačka tvrtka BioNTech, sada smatra da svaka njegova bočica s cjepivom sadrži šest doza, a ne pet.

Pošto je šestu dozu u praksi tehnički teško izvući iz bočice, mnoge su zemlje u prijeporu s Pfizerom jer to znači da će se suočiti s padom u opskrbi cjepivom.

Sve donedavno službeno se smatralo da svaka bočica BioNTech-Pfizerova cjepiva sadrži pet doza.

Nakon što se otopi, sadržaj svake bočice razrijedi se s 1,8 ml fiziološke otopine, čime se dobije ukupno 2,25 ml za ubrizgavanje. Kako svaka doza sadrži 0,3 ml, u teoriji ih se može izvući sedam.

No teorija i praksa su različite. Medicinsko osoblje ne može toliko precizno izmjeriti količinu doze prilikom crpljenja iz bočice u špricu da bi ih se dobilo sedam. Ustanovili su da ipak mogu, uz pomoć odgovarajuće opreme, pouzdano izvući šest doza.

I američki i europski regulatori sada smatraju da bočica sadrži šest doza i odobrili su upotrebu šeste doze. No Europska agencija za lijekove napominje da šesta doza ovisi o dostupnosti posebnih šprica.

Doze, a ne bočice

Pfizer je revidirao svoj proizvodni cilj do konca godine s 1,3 milijardi doza na dvije milijarde. Dio se odnosi na povećanje proizvodnih kapaciteta, a dio i na promjenu deklaracije na bočicama.

Pfizer ističe kako u njegovim ugovorima piše da je dužan isporučiti određen broj doza, a ne bočica, što znači da kupci sada dobivaju manje bočica nego prije jer su regulatori odobrili promjenu deklaracije.

''Mrtvi prostor''

Kako bi se iz bočice iskoristila i šesta doza, potrebne su posebne šprice s malim ''mrtvim prostorom''. Mrtvi prostor je količina proizvoda koji ostane u šprici kad se klip istisne potpuno do kraja.

Proizvođač medicinske opreme, američka tvrtka Becton Dickinson (BD) kaže da takvih šprica na zalihama ima malo.

Za šprice s malim mrtvim prostorom tradicionalno je vladala mala potražnja, rekao je glasnogovornik tvrtke. Proizvodni kapacitet je ograničen i trebat će vremena da se poveća.

S klasičnim špricama teško je dobiti šestu dozu, što će značiti da će, isporuči li Pfizer manji broj bočica, manje ljudi biti procijepljeno.

Vlade na oprezu

Pfizerova odluka da bočicu deklarira na šest doza izazvala je uzbunu u Belgiji. Ondje su se domovi za starije nadali da će ubrzati kampanju cijepljenja zahvaljujući šestoj dozi, ali umjesto toga dobivaju manje bočica nego što im je obećano.

Švedske su vlasti iz istog razloga zatražile objašnjenje Pfizera, no zasad nisu obustavile plaćanje.

Francusko ministarstvo zdravstva pokrenulo je kampanju nabave potrebnih šprica i obuke medicinskog osoblja o tomu na koji način izvući i šestu dozu.

Europska komisija već je pokrenula zajedničku opskrbnu inicijativu koja bi zemljama članicama trebala omogućiti kupnju potrebnih šprica.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti