Godinama su potrošači upozoravali na iste stvari - elektronički uređaji koji se kvare nekoliko dana nakon isteka garancije, koje je nemoguće popraviti, za koje nema rezervnih dijelova i slično.
No to bi se uskoro moglo promijeniti. Naime, završeni su pregovori koji će rezultirati novim zakonima i odredbama vezanima za zaštitu prava potrošača i eliminaciju nepoštenih poslovnih praksi.
Ovaj tjedan, otprilike godinu dana nakon što sam napisala prvi tekst zakona, završili smo pregovore. Španjolski doministar Fuentes iz Vijeća, povjerenik Reynders uime Komisije i ja uime Parlamenta pregovarali smo sedam sati. Rezultat su značajne promjene u području prava potrošača i nepoštenih poslovnih praksi koji će našim građanima olakšati život i omogućiti uštede, rekla je hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan.
Dio oko kojeg se vodila najveća rasprava bio je zabrana ugrađenih kvarova uređaja jer su pojedine države članice htjele zaštititi svoju industriju. Borzan kaže da tu nije bila spremna ni na kakve kompromise jer ako vrata ostanu imalo odškrinuta, industrija će naći načina da zaobiđe pravilo. Presude protiv Applea, Samsunga, Nintenda i sličnih na nacionalnoj razini nisu utjecale na njihovo poslovanje u cijeloj Europskoj uniji, stoga je jaka zabrana ključna.
Moje je istraživanje pokazalo da 94 posto naših građana misli kako su uređaji proizvedeni prije dvadeset godina trajali dulje. Isto tako, moje ali i europsko istraživanje potvrdili su kako se uređaji najviše kvare između druge i treće godine, taman kada istekne obavezno zakonsko jamstvo od dvije godine. Zato sam presretna što imamo strogu zabranu s velikim kaznama od minimalno četiri posto prometa, kaže Borzan.
Pored opće zabrane, zabranili su i ažuriranja koja negativno utječu na uređaj, predstavljanje ažuriranja kao nužnih ako to nisu, lažne tvrdnje da uređaj neće dobro raditi ili će se pokvariti ako se ne koriste zamjenski dijelovi, nastavci ili potrošni dijelovi od originalnog proizvođača.
Čak 78 posto naših građana smatra da na uređaju treba pisati koliko će trajati. Na uređajima će biti broj godina za koje proizvođač jamči rad bez greške. Oznaka će podsjetiti i na besplatno pravno jamstvo od dvije godine koje je u EU-u obvezno za sve proizvode. Naime, istraživanja su pokazala da 60 posto građana EU-a ne zna da imaju pravo na to jamstvo, premda bi im trgovci to trebali reći. Ja svaki dan dobijem bar jedan upit građana o jamstvima. Uz oznaku, u trgovinama će biti i veliki posteri koji će podsjećati građane na njihovo pravo, istaknula je Borzan.
Podsjetimo, Europska komisija u ožujku 2023. godine predstavila je nova pravila (o kojima se sad pregovaralo u Parlamentu).
Među ostalima, nova pravila obuhvaćaju novo "pravo na popravak" za potrošače do isteka jamstva i nakon toga. Do isteka jamstva prodavatelji će morati omogućiti popravak, osim ako je skuplji od zamjene. Nakon isteka jamstva potrošačima će biti dostupni novi alati i prava koji će popravak učiniti jednostavnim i pristupačnim.
Tako će potrošači imati pravo od proizvođača traže popravak proizvoda koji se mogu popraviti na temelju prava EU-a, kao što su strojevi za pranje rublja i TV uređaji. Potrošači će uvijek imati kome odnijeti proizvod na popravak, a proizvođači će imati poticaj za razvoj održivijih poslovnih modela.
Uvodi se obveza proizvođača da informiraju potrošače o proizvodima koje su dužni popraviti.
Otvara se internetska platforma za popravljanje na kojoj će se potrošači povezivati sa serviserima i prodavateljima obnovljene robe koji se nalaze u blizini; omogućivat će pretraživanje po lokaciji i kvaliteti, pomoći potrošačima da pronađu bolje ponude i povećati vidljivost servisera.
Novi europski obrazac za informacije o popravku potrošači će moći zatražiti od bilo kojeg servisera, čime će se osigurati transparentnost uvjeta popravka i cijene te potrošačima olakšati uspoređivanje ponuda.
Uvodi se i europski standard kvalitete za usluge popravka kako bi se potrošačima pomoglo da pronađu kvalitetnije servisere. Taj standard "jednostavnog popravka" bit će dostupan svim serviserima u EU-u koji se žele obvezati na minimalni standard kvalitete, a temeljit će se primjerice na trajanju ili dostupnosti proizvoda.
Sljedeći korak u ovoj proceduri je finaliziranje teksta prijedloga i potom njegovo izglasavanje u Europskom parlamentu. Tek nakon toga potrošači će moći iskoristiti svoja novostečena prava. Borzan procjenjuje kako bi se to moglo dogoditi za otprilike dvije godine.