Tesla je pripremio spektakl predstavivši novi kamion na električni pogon, te sportski automobil Roadster vrijedan 200 tisuća dolara (1,2 milijuna kuna) za koji je izvršni direktor tvrtke Elon Musk rekao da će biti najbrži serijski proizvedeni automobil u povijesti.

Ovo je iznenađenje raspametilo publiku prisutnu na prezentaciji, ali je izazvalo i negodovanje nekih analitičara koji su nezadovoljni raznovrsnošću novih projekata koje ta tvrtka pokreće dok istodobno ne uspijeva u dovoljnim količinama proizvoditi svoj Model 3, automobil za široku proizvodnju po pristupačnoj cijeni koji se smatra ključnim za financijski održivo poslovanje tvrtke.

Pri kraju prezentacije Tesle Semija, kamiona koji bi trebao uvesti revoluciju u špedicijski promet, iz njegove je prikolice iznenada izašao crveni Roadster. Taj sportski automobil s uklonjivim staklenim krovom nova je verzija prvog vozila koji je Tesla proizveo.

Ima četiri sjedala, a na jednom punjenju baterije moći će prijeći oko 1000 kilometara, što je novi rekord za električna vozila, istaknuo je Musk.

Od 0 do 100 kilometara na sat stići će za 1,99 sekundi, a maksimalna brzina će mu biti preko 400 kilometara na sat, čime će postati i najbrži električni automobil u serijskoj proizvodnji.

Moći ćete putovati od Los Angelesa do San Francisca i nazad, brzinom autoceste, bez punjenja. Poanta toga je zadati žestok udarac vozilima na fosilna goriva, rekao je Musk, dodavši kako će nakon toga vožnja automobila na unutarnje izgaranje podsjećati na upravljanje parnim strojem.

Prvih tisuću automobila koštat će 250 tisuća, a kasniji modeli će se moći kupiti za 200 tisuća dolara.

Musk nije otkrio cijenu za Semi, niti kako i gdje će se ta dva nova modela proizvoditi, no najavio je da će se kamion početi proizvoditi 2019., a da će Roadster na cestama biti godinu kasnije.

Sve više projekata i proizvoda

Musk je električne kamione predstavio kao najnoviji pokušaj Tesle da odvrati gospodarstvo od fosilnih goriva, što već čini projektima poput električnih automobila, solarnih krovova ili baterijama.

Neki analitičari strahuju da će kamion biti skupa distrakcija za Teslu koja troši ogromne količina novca, nije nikad objavila koliki joj je godišnji prihod, te se nalazi u samoprozvanom "proizvodnom paklu" zbog pripreme proizvodnje 35 tisuća dolara vrijedne limuzine Model 3.

Elonova sposobnost privlačenja pozornosti javnosti je nedirnuta, čak i dok strpljenje njegovih klijenata koji čekaju Model 3 nestaje, smatra Karl Brauer, predstavnik tvrtki za procjenu i prodaju automobila Kelley Blue Book i Autotradera.

Specifikacije novog kamiona i sportskog automobila stavljaju oba vozila na vrh svojih konkurencija... ako pretpostavimo da će se oni moći proizvoditi i prodavati u sklopu održivog ekonomskog plana. Zasad kod Tesla Motorsa nismo svjedočili tom završnom elementu, zbog čega je teško te nove modele smatrati ničim više nego 'što ako' konceptualnim vozilima, dodaje Brauer.

On smatra kako Tesla mora uvjeriti i kamionsku zajednicu da može proizvesti dostupan električni kamion s dometom i teretnim kapacitetom koji se mogu natjecati s relativno jeftinim, vremenski testiranim dizelskim kamionima. Teške baterije koje trebaju biti ugrađene u električne kamione znatno će smanjiti ukupnu težinu tereta koji će prevoziti.

Tesla Semi s maksimalnim teretom brzinom autoceste može prijeći do 800 kilometara, istaknuo je Musk.

Otkrio je kako vozila osme klase, najviše klasifikacije za kamione po težini, u 30 minuta može napuniti bateriju dovoljno da prijeđe oko 650 kilometara, te da će Tesla izgraditi svjetsku mrežu "megapunjača" na solarnu energiju.

Dizelski kamioni na jednom punjenju mogu putovati do 1600 kilometara, no Musk naglašava kako su oni 20 posto skuplji za upravljanje po jednoj milji od njegove električne verzije.

Tehnologija koja omogućava vožnju bez vozača omogućit će kamionima da putuju u konvojima, zbog čega će samo u prvom od njih biti potreban vozač, čime će takav promet postati jeftiniji od željeznice, rekao je Musk.

Toj ideji pak prijeti nesigurna regulatorna budućnost jer Kongres razmišlja o izuzeću velikih kamiona iz ublaživanja zakona o vožnji bez vozača, za što su lobirale transportne tvrtke tvrdeći da to predstavlja sigurnosni rizik i prijetnju milijunima radnih mjesta.

Tesla mora investirati velik novac da bi izgradila tvornice za takve kamione. Tvrtka po kvartalu trenutno troši oko milijardu dolara, većinom za uspostavljanje proizvodnje Modela 3, te razmišlja o pokretanju tvornice u Kini. Njezine dionice ove su godine narasle za 46 posto, čime je postala drugi najvrijedniji proizvođač automobila u Sjedinjenim Državama.