NASA-ina misija udara u asteroid pokrenula je i nešto neočekivano

NASA-in snažan udar na asteroid otkriva neočekivani roj novih gromada i nudeći neviđene uvide u buduću obranu od udara asteroida.

Branimir Vorša | 24.07.2023. / 16:10

Asteroid Dimorphos s mnoštvom novih gromada oko njega nastalih nakon udara letjelice DART (Foto: NASA, ESA, D. Jewitt (UCLA))

NASA-in utjecaj na asteroid Dimorphos u rujnu 2022. godine imao je značajan učinak, otkrila su nedavna promatranja svemirskog teleskopa Hubble. Udar je rezultirao rojem gromada koje su se oslobodile i raspršile oko putanje tog asteroida.

Nove slike koje je snimio Hubble pomoći će u studiji nadolazeće misije Hera o misiji Testa dvostrukog preusmjeravanja asteroida (DART), pomažući u jasnijem znanstvenom razumijevanju udara u asteroide, za buduće slične misije.

Rep krhotina iza asteroida Dimorphos nakon udara DART-a FOTO Udar NASA-ine letjelice u asteroid stvorio rep dugačak 10.000 kilometara

Vidimo oblak kamenih gromada koji odnose masu i energiju dalje od mete udara. Brojevi, veličine i oblici gromada su u skladu s time da su one udarom izbačene s površine Dimorphosa, objašnjava David Jewitt planetarni znanstvenik sa Kalifornijskog sveučilišta u Los Angelesu.

Misija DART imala je ozbiljnu svrhu, odnosno testiranje naše sposobnosti preusmjeravanja opasnih asteroida koji potencijalno idu prema Zemlji neznatnom izmjenom Dimorphosove orbite oko njegovog pratitelja, većeg asteroida Didymos. Test se pokazao uspješnim, smanjivši njihov orbitalni period za 33 minute.

Najnovija Hubbleova promatranja, obavljena 19. prosinca 2022. godine, koja su tek sad objavljena, otkrila su 37 stijena veličine od jednog do 6,7 metara koje se polako udaljavaju od asteroida brzinom od oko jedan kilometar na sat.

Dok je svemirska letjelica DART udarila u Dimorphos brzinom od 22.500 kilometara na sat, razbacane ruševine vjerojatno nisu odlomljeni komadi asteroida. Slike prije udara koje je napravio DART pokazale su labave gromade na površini asteroida, što sugerira da ih je udar izbacio, iako točan mehanizam kako su se našle oko tog asteroida zasad ostaje nepoznat.

Trenutak udara DART-a u asteroid FOTO Ovo je trenutak udara DART-a u asteroid Dimorphos: "Sada znanost može početi"

Oblak gromada nastavit će se raspršivati kada svemirska letjelica Hera stigne 2024. godine, kako bi dodatno proučila posljedice sudara letjelice DART. U međuvremenu, Hubble će nastaviti pratiti putanju novonstalih gromada od asteroida, pružajući vrijedne podatke za razumijevanje njihovog podrijetla i mehanizama lansiranja.

Studija vezana za navedeno otkriće i dalje je u tijeku, a u konačnici će produbit znanstveno razumijevanje udara udra u asteroide i poboljšati našu sposobnost ublažavanja potencijalnih prijetnji Zemlji.