Nestanak Nokia mobilnog branda nije samo obična vijest, nego kraj jedne ere

Bila je ikona modernih mobilnih telefona, bila je, zapravo, u to doba, sve što smo „oduvijek željeli“ kada je u pitanju mobilni telefon i nakon što se „pokopa“ Nokia brand više ništa neće biti isto...

Tomislav Ćuto Tomislav Ćuto | 24.10.2014. / 08:23

Nestanak Nokia mobilnog branda nije samo obična vijest, nego kraj jedne ere

Bila je ikona modernih mobilnih telefona, bila je, zapravo, u to doba, sve što smo „oduvijek željeli“ kada je u pitanju mobilni telefon i nakon što se „pokopa“ Nokia brand više ništa neće biti isto...

Zapravo, hoće, jer žive u vremenima kada je sentiment postao raritet, vrsta koja izumire i priča koju objektivno nikoga ne zanima. Suluda utrka za profitom ne ostavlja prostora za osjećaje pripadnosti, ako ne možeš pratiti tržišnu utakmicu – hvala i doviđenja. Ili, preciznije rečeno, zbogom i doviđenja, ne zanimaš više nikoga, koliko god u nekim prošlim, manje „histeričnim“ vremenima bio dobar ili čak najbolji. A Nokia je to, definitivno, bila, Nokia je u svoje vrijeme bila apsolutna „kraljica“ svega što ste vezalo uz mobilne telefone. 

Zašto, kako i gdje je stvar prošla po krivu, kako se Nokia od diva pretvorila u patuljka danas više i nije toliko bitno, onoga trenutka kada je finsku korporaciju kupio Microsoft stvari su krenule u smjeru koji više nije nudio povratak. I priznajem, u ovom tekstu postoji određeni i to ne mali, dio nostalgije za vremenima kada smo istinski uživali u kupovini novog mobitela. Pogotovo ako je to bila Nokia. I ne, osobno, ne mislim da je to bilo „uživanje“ kakvo se danas prakticira kod kupovine novog iPhonea, iako niti jednog trenutka nemam namjeru podcjenjivati bilo koga tko je kupio bilo koji model Appleovog (ili bilo koji drugi brand da je u pitanju) model pametnog telefona. 

Nokia je, ipak, bila nešto posebno, hrpu, ali hrpu odličnih modela su izbacili na tržište, dogodio im se, logično, i pokoji „fail“, ali u pravilu su to bili doista vrhunski mobilni telefoni. Tada nismo gledali je li „svaki piksel na mjestu“, je li dizajn takav da će svi „pasti u nesvijest“ kad izvadimo Nokiu iz jakne (u džep nije stala i definitivno se nije savijala) i stavimo je na stol u svojem omiljenom kafiću. Jednostavno, koristili smo dobre telefone koji su svoj posao odrađivali vrhunski i to nam je bilo dovoljno. Točka. Kraj priče. Dobar telefon koji zadovoljava sve naše potrebe. 

Kako je Nokia odjednom nestala s globalne karte najvećih igrača? Jednostavno, nisu shvatili kamo priča ide, nisu shvatili da se mijenjaju potrebe, da nove generacije ne žele samo „dobar telefon“. Percepcija se promijenila, više nije bilo dovoljno savršeno odraditi „halo i molim“, zasloni osjetljivi na dodir, napredne funkcije, interakcija, mobilni operativni sustavi koji omogućuju „nešto više“, sve je to postalo dio mobilnih telefona koji su se polako ali sigurno transformirali u pametne telefone, ostavivši polako iza sebe esencijalnu namjenu – telefoniranja. Nije da Nokia nije pokušala, razvili su i oni svoje operativne sustave za mobilne platforme (Symbian...), jedno vrijeme je išlo, ali onda...

Onda su jednostavno počeli gubiti dah i utrku s Androidom i iOS mobilnim operativnim sustavima, došavši do zida koji nisu mogli ili znali preskočiti. Rascjep koji je počeo pucati između njih i konkurencije svakodnevno se povećavao i samo je bilo pitanje trenutka kada će Nokia jednostavno nestati, koliko god je to mnogima izgledalo potpuno nemogućim scenarijem. A nestala je onog trena kada je Microsoft kupio finski mobilni konglomerat. Naravno da je sve bilo zamotano u celofan priče „neće se ništa mijenjati“, „Nokia ostaje s nama“ i slično, iako su svi znali da Nokia odlazi u povijest. 

Sada se, eto, dogodilo, brand Nokia nije „umro“, ali ga više nema u svijetu mobilnih telefona, po čemu je bio daleko najprepoznatljiviji. I to je nešto što je, zapravo, savršena slika modernih vremena u kojima živimo. Nije bitno koliko si bio dobar, koliko si dobrih stvari učinio za pojedini segment IT/telekom sektora, koliko si „naučio“ ostale i pokazao im put, važno je samo i jedino pratiš li moderne „trendove“ (što god to značilo) i možeš li odgovoriti zahtjevima tržišta koje je danas bitno drugačije od onoga prije pet, deset ili dvadeset godina. 

Nokia to više nije mogla i zato je danas više – nema. Osobno, smatram kako to nije samo obična vijest o preuzimanju jedne korporacije od strane druge, jer s nestankom Nokia mobilnog branda označen je završetak jedne ere koja je trajala gotovo tri desetljeća i u kojoj se rapidnom brzinom mijenjalo apsolutno sve. Tu je Nokia izgubila brojne bitke, na kraju i rat, ali na kraju će nekako ostati pobjednik, jer će je ekipa pamtiti i samo na spomen Nokia mobitela znati će o čemu se radi. Zato, hvala Fincima za sve, usput se prisjetimo nekih od legendarnih modela koje su nam podarili svih ovih godina... 

Foto via Flickr

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti