Kada se govori o navodnom miješanju Rusije u američke predsjedničke izbore, najčešće se govori o plasiranju lažnih priča, plaćanju oglasa na društvenim mrežama i trolovima koji su širili propagandu po Facebooku, Instagramu, Twitteru i YouTubeu. No prema informacijama koje su objavili američki istražitelji, miješanje u izbore nije bilo djelo nekakvih trolova i makedonskih tinejdžera, već pomno planirana i sofisticirana operacija koja se pripremala dvije godine i na koju je potrošeno više od milijun dolara.
Prema tim informacijama i optužnici protiv 13 Rusa koje SAD sumnjiči za miješanje u izbore, pripreme su počele već 2014. u ruskoj Agenciji za internetsko istraživanje (IRA) koja je prikupljala ukradene identitete Amerikanaca te su testirali što građane SAD-a najviše zanima kada se na društvenim mrežama priča o politici. Kako bi se što bolje pripremili, poslali su dvojicu članova agencije u SAD kako bi prikupili što više obavještajnih podataka koje će moći iskoristiti kada dođe vrijeme izbora. Također, članovi IRA-e na društvenim su se mrežama predstavljali kao američki volonteri te su i na ovaj način prikupljali informacije o načinima na koji mogu što učinkovitije utjecati na birače, primjerice saznali su kako im se najbolje koncentrirati na širenje propagande u državama u kojima je ishod izbora najneizvjesniji.
Ruski agenti radili su u smjenama i sadržaj objavljivali prema američkoj vremenskoj zoni, konstantno su pratili uspješnost i doseg objava i oglasa, prilagođavali ih kako bi ih vidio što veći broj ljudi, imali su popis američkih blagdana i objavljivali prigodne poruke za te dane itd. Do početka izbora budžet IRA-e bio je veći od milijun dolara te je novac iskorišten na oglašavanje na društvenim mrežama, a u tim su oglasima kritizirali Hillary Clinton, dok su Trumpa prikazivali kao "jedinu nadu za bolju budućnost". Cilj ove ruske agencije bio je, među inim, stvoriti atmosferu podjele, nestabilnosti i ljutnje kako bi ljude okrenuli prema Trumpu ili, u slučaju npr. manjina, uvjerili ih kako je najbolje uopće ne izaći na izbore i "birati između dva vraga", kako je glasio jedan oglas na Instagramu, jer niti Hillary niti Trump ne zastupaju njihove interese.
Kako bi sakrila tragove i prevarila algoritam, IRA je koristila VNP (virtualne privatne mreže) kako bi svoje operacije usmjeravali preko SAD-a tako da nitko nije znao da iza brojnih profila na društvenim mrežama stoje Rusi. Prilično nevjerojatno zvuči da su kampanje IRA-e bile toliko uspješne da su im se počele javljati američke kompanije i plaćati im za upravljanje promotivnim materijalima – prema BBC-ju, plaćali su između 25 i 50 dolara po objavi.
No rusko djelovanje nije se ograničilo samo na virtualne prostore, već su, prema optužnici, djelovali i na ulicama američkih gradova – plaćali su oglase koji su pozivali ljude na prosvjede i demonstracije, a nakon što je Trump izabran za predsjednika, organizirali su dva prosvjeda, jedan protiv novog američkog predsjednika, dok su se na drugom prosvjedu okupile njegove pristaše. Tijekom svog djelovanja, IRA je stupila u kontakt s više od sto Amerikanaca koji su im pomogli u organizaciji aktivnosti, niti ne znajući da ne surađuju s nekim američkim udrugama, već s Rusima.
Izvor: Ad Age