Možete biti "unutra" sto ili više posto, možete se profesionalno baviti analizama tržišta kada su u pitanju IT tehnologije, ali na kraju su vam šanse da "pogodite" kako će se stvari odvijati u bliskoj budućnosti poprilično mizerne...

Dokaza je sasvim dovoljno, iako smo naoružani silnim tehnološkim pomagalima, iako baratamo anketama, istraživanjima tržišta i ostalim "pouzdanim" metodama, realnost nudi sasvim drugačiju sliku. U redu, neke stvari je ipak moguće predvidjeti, pa je tako logično da će mobilni pristup internetu polako ali sigurno preuzimati primat u odnosu na "fiksni" pristup, premda i tu postoji mogućnost "senzacionalnog obrata". I sigurno je da desktop računala, što god tko mislio o tome, nikada neće izumrijeti i imati status IT dinosaura o kojima će se u sitne sate raspredati mitovi...

Tableti na tabletama 

Idemo, uostalom, pogledati što se to događa u svijetu velikih igrača, kakve nam oni novitete donose i jesu li predviđanja trendova koja smo gledali, slušali i čitali posljednjih mjeseci i godina točna? Ne baš. Recimo, uporno se, u posljednjih dvije, tri godine gurala teza kako će tableti zagospodariti svijetom, čak je i divovski Microsoft svoj Windows 8 operativni sustav koncipirao tako da prvenstveno bude prilagodljiv tabletima i(li) zaslonima osjetljivim na dodir. Mnogi su tvrdili kako će "ultra moderno" sučelje podignuti prodaju tableta i obrnuto, da bi tržište ponudilo - fijasko. Na stranu sad umorna priča o tome je li Windows 8 doista toliko loš (samo zato što nema Star!?) ili je riječ o "nepravednoj lavini" koja je zatrpala Microsoft i natjerala ga da prije nego što je itko očekivao ponudi Windows 10. Činjenica je kako su Windows 8 i Windows 8.1 na tržištu zabilježili ekstremni podbačaj, baš kao i famozne najave da ćemo svi okolo trčati s tabletima. Ispada da su tableti završili na tabletama za smirenje, jer ovaj trend koji su mnogi proglašavali "sigurnom okladom" nije prošao, niti zaživio. Istina, u jednom trenutku je zabilježen popriličan rast (2012.-2103.), ali je prošle godine prodaja tableta i te kako usporena, dok se za ovu godinu najavljuje pad od 12%. Razlog? Kako bi rekli cinici, nit' je računalo, nit' je laptop, nit' je telefon, tako nekako su etiketirali tablet. Pritom takva rigidna ocjena nije baš bez veze, jer upotreba tableta ima poprilična ograničenja, a konačan odgovor, kao i uvijek, daje tržište, koje nije odgovorilo onako kako su mnogi očekivali i predviđali.

Facebook neće dolje nego gore

Možda i najveći promašaj kada je u pitanju IT svijet tiče se Facebooka. Vjerojatno ste svi vi čuli ili pročitali kako analitičari u eter guraju najave prema kojima će se Facebook suočiti s rapidnim padom broja korisnika, s naglaskom na tinejdžersku populaciju. Realnost je otišla u drugom smjeru, Facebook nastavlja dominirati na području društvenih mreža, pritom se ta dominacija povećava, pa je tako danas na Facebooku, pazite sad dobro - petina ukupnog čovječanstva! Radi se o pomalo nevjerojatnoj brojci od 1,44 milijarde ljudi, koliko ih je trenutačno "zakačeno" na Facebook, što je rezultiralo povećanjem prihoda od oglašavanja za ogromnih 46% na godišnjoj razini, preračunato u valutu, to bi iznosilo 3,22 milijarde američkih dolara. Dakle, Facebook ne pada, Facebook raste, sve analize i predviđanja su, ispada, završila kao naklapanja bez podloge. Baš kao što se mnogi čudili kada je Mark Zuckerberg odlučio iskrcati ogromne novce za kupovinu WhatsAppa, dok je u "svojoj kući" imao aplikaciju sličnih, ako ne i gotovo istih funkcionalnosti. Pokazalo se da je Zuckerberg, još jednom, odigrao pravu kartu, jer WhatsApp, koji je zadržan kao "standalone" servis i aplikacija, danas ima 800 milijuna aktivnih korisnika na mjesečnoj razini. Uglavnom, dominacija Facebooka ničim nije narušena, dapače, utihnule su defetističke lamentacije kako će se nove generacije okrenuti novim društvenim mrežama, jer Facebook, koliko god ga neki ne voljeli, uvodi nove usluge, servise, funkcionalnosti, što mu osigurava da ostane lider. Tko zna, možda ga netko doista, jednog lijepog dana, uspije detronizirati, ali za sada se nije dogodilo, iako su mnogi mislili da hoće...

Zbogom Nokia, dobrodošla Nokia 

Kada je Microsoft kupio Nokijinu mobilnu diviziju, mnogi su mislili da će Nokia u sklopu "nove obitelji" zabilježiti nove uspjehe, ali na kraju je brand koji je obilježio najmanje jedno desetljeće korištenja mobilnih uređaja na globalnom nivou jednostavno - nestao. Tu se čak ne može govoriti o tome kako "velika riba jede malu", jer je Nokia bila velika koliko i Microsoft, ako ne i veća, barem kada je u pitanju ime, ali negdje je, nešto, krenulo u jednosmjernu ulicu i stvari su se jednostavno raspale. Microsoft je "ugasio" brand Nokia, počeo je producirati uređaje bez imena finskog diva, što je proglašeno u mnogim krugovima "svetogrđem i početkom kraja", barem kod onih koji vole dramatizirati. Predviđanja? Zbogom Nokia, hvala na svemu i nikad više, tako je to izgledalo. Ipak, naznake (ne)očekivanog obrata su tu, Nokia je s krajem 2014. godine predstavila N1, svoj prvi Android tablet uređaj otkako su završili u portfelju diva iz Redmonda, a za iduću godinu finska je kompanija, odnosno ono što je od nje ostalo, najavila - povratak na tržište mobilnih uređaja! Još uvijek, naime, postoji Nokia Technologies odjel, koji egzistira u Finskoj i iz njega su procurile najave kako će se u 2016. na tržištu pojaviti novi pametni telefoni i mobiteli pod legendarnom kapom imena Nokia. Nemoguće je i nezahvalno predviđati kako će se odvijati povratak na tržište, ali čini se da postoji dovoljan broj nostalgičnih "likova" koji će opet, još jednom, kada je izgledalo nemoguće, kupiti - Nokia mobitel. Bez obzira što je još jučer izgledalo kako je povratak nemoguća misija. 

Ovo su samo neke od priča koje su eklatantno dokazale kako je bolje ne igrati se "IT Nostradamusa", jer u ovom dijelu naših života očigledno vrijedi mitska "samo mijena stalna jest". Naravno, postoje metode kojima neke stvari možete poprilično sigurno pokušati "pogoditi", ali vrlo često ne ispadne onako kako mi mislimo da bi trebalo... 

Foto via Flickr