Prvi SMS u povijesti, koji je prenio operator Vodafone 3. prosinca 1992., primio je zaposlenik te kompanije Richard Jarvis, a sastojao se od 15 znakova - "Merry Christmas" (Sretan Božić).
SMS je svojom jednostavnošću unio revoluciju u komuniciranje.
To je tehnologija europskog podrijetla, podsjetio je za AFP Marc-Antoine Dupuis, sin francuskog inženjera Philippea Dupuisa, kojeg se smatra jednim od izumitelja GSM-a, mobilne mreže 2G, koja je omogućila uspon SMS-a potkraj 1990-ih.
Ograničeni na 160 znakova, zbog čega su korisnici razvili poseban i ponekad kriptičan jezik poput smješka od interpunkcijskih znakova, SMS-ovi se danas razmjenjuju u neograničenom broju obogaćeni fotografijama, videoporukama i drugim multimedijalnim sadržajima.
No tada je u Francuskoj jedan SMS stajao jedan franak, rekao je Jean-Michel Huet, telekomunikacijski stručnjak pri konzultantskoj tvrtki BearingPoint.
To je kao da svaki tvit danas stoji 15 eurocenta.
Premda su bili vrlo popularni na početku 2010-ih, osobito za čestitanje Nove godine, korištenje SMS-ova u stalnom je padu.
Samo u Ujedinjenom Kraljevstvu broj upućenih SMS-ova u posljednjih deset godina smanjio se četiri puta, prema podacima Ofcoma, britanskog regulatora za telekome.
Uspon slanja poruka preko interneta
Glavni razlog za to je uspon društvenih mreža (Facebook, Snapchat, Instagram) i posebno aplikacija za slanje poruka kao što su WhatsApp, Messenger, iMessage, Viber i Telegram, koje izbjegavaju roaming koristeći se internetom, a uz to su mlade naraštaje osvojile inovacijama poput kreiranja grupa za razgovor i potvrda da je poruka pročitana.
U Aziji pak veliku popularnost imaju aplikacije WeChat (Kina), Line (Japan) i KakaoTalk (Južna Koreja).
U dobnoj skupini od 16 do 24 godina korištenje tih aplikacija poraslo je u godinu dana 53,73 posto, dok je korištenje SMS-ova palo za 29 posto, prema istraživanju europskih regulatora elektroničkih komunikacija (BEREC) objavljenom 2021. godine.
SMS ipak nije još poražen u nekim dijelovima svijeta, poput Nigerije, najnapučenije države u Africi.
Godine 2021. ondje je bilo poslano gotovo 10 milijardi SMS-ova, 15 posto više nego godinu dana prije, prema izvješću Nigerijske komisije za komunikacije.
Premda golema većina Nigerijaca posjeduje mobitel, lani ih je 44 posto imalo pristup internetu. A cijena jednog SMS-a iznosila je 0,008 eura, dok internet stoji oko 1 euro za 2 GB. SMS je stoga isplativ u toj zemlji, u kojoj gotovo svaki drugi stanovnik živi s manje od dva američka dolara na dan.
SMS za pobornike ostaje neophodan kao alat za provjeru identiteta i sigurnosti, od pristupa bankovnom računu na internetu do potvrde primitka poštanske pošiljke i slanja rezultata testova na COVID-19.
SMS-ovi su jedan od dvaju mogućih obveznih kanala za upozoravanje stanovništva na prirodne katastrofe, industrijske nesreće, zdravstvene krize i terorizam, istaknuo je Marc-Antoine Dupuis, poput francuske usluge FR-Alert.
Drugi dokaz vitalnosti SMS-a eksplozija su promotivnih poruka i poruka o izvršenju neke transakcije, koje bi 2023. u svijetu trebale ostvariti više od 50 milijardi američkih dolara prihoda, prema procjenama konzultantske tvrtke Juniper Research.
A SMS-ovi povezani s plaćanjima, poznati javnosti preko televizijskih igara ili dobrotvornih akcija, imaju isto tako potencijal za razvoj kao digitalni kanal za mobilna plaćanja u zemljama u razvoju, osobito u Africi, rekao je Jean-Michel Huet.