Tradicionalni otvoreni dani Instituta Ruđer Bošković online: Znanost ulazi u sve domove i škole

Važan dio otvorenih dana je interakcija znanstvenika IRB-a sa školama, stoga je Institut i ove godine pripremio dio programa u kojem dovodi svoje znanstvenike u virtualne učionice.

Martina Čizmić | 18.05.2021. / 13:46

Srednjoškolci na IRB-u (Foto: Institut Ruđer Bošković)

Institut Ruđer Bošković (IRB) i ove godine od 18. do 22. svibnja održava tradicionalne otvorene dane Instituta. Zbog okolnosti uzorkovanih pandemijom bolesti COVID-19 ovogodišnje izdanje otvorenih dana (#ODI2021Hibrid) održava se online na web stranici i društvenim mrežama Instituta.

Otvoreni dani (ODI) su najvažnija i najpoznatija popularno-znanstvena aktivnost IRB-a, u sklopu koje Institut otvara svoja vrata za širu javnost. Njihova tradicija seže još od 2004. godine te je u sklopu ODI-a Institut do sada ukupno posjetilo preko 40 000 posjetitelja.

Na Institutu Ruđer Bošković čak više od pet stotina znanstvenika i istraživača svaki dan radi brojna zanimljiva istraživanja i pokuse iz fizike, kemije, biologije, medicine te istraživanja mora i okoliša, a jedan mali dio toga pokazat ćemo vam na ovogodišnjem virtualnom izdanju ODI-a, rekao je dr. sc. David Smith u virtualnoj dobrodošlici posjetiteljima.

Ove godine ruđerovci su za posjetitelje složili jedan pravi hibrid svega po malo. Od kuhanja znanstvenih podataka pa sve do 'spoja' s mladim istraživačima, pričama o otkrićima, podrijetlu života, svemiru, prostoru među zvijezdama, a imaju i zmaja (ili je to dinosaur, trebaju još istražiti).

Vodimo vas kroz znanstvene platforme, pokuse, radionice za škole, izložbe te otkrivamo zanimljive povijesne priče. Zelenimo kemiju i podsjećamo vas zašto je važno brinuti o mikroorganizmima. Odgovaramo na brojna pitanja poput onog zašto nam je ljeti hladno, a zimi vruće i tko je krivac za tu zbrku. Podsjećamo vas zašto je važno biti dobar prema okolišu kako bi klima bila dobra prema vama. Otkrivamo znanost koja se krije iza vaših pametnih telefona, a i nešto o tome kako napraviti neke super napredne materijale na (super)računalima, objašnjava dr. sc. Marko Košiček, koordinator programa ODI-a.

U razdoblju koje je obilježila pandemija bolesti COVID-19 bilo bi neozbiljno izostaviti tzv. glavne zvijezde pa će biti govora i o virusima, i to o onima koji nam pomažu da se borimo protiv ovih zločestih.

No, to nije sve. Naime, Institut Ruđer Bošković je 2020. godine obilježio sedam desetljeća od svojeg osnutka, a 2021. godine obilježava se i sedamdeset godina od prve dozvole za početak izgradnje 'Ruđera'.

Ovaj veliki jubilej dogodio se u turbulentnoj godini obilježenoj pandemijom te potresima. Brojni su građani tada ostali bez svojih domova, a i naš sedamdesetogodišnjak nije prošao neoštećeno. No, ovo je isto tako razdoblje koje će Institut pamtiti i po europskoj investiciji vrijednoj 72 milijuna eura, koja je namijenjena obnovi Instituta i koja je jedno od prvih velikih ulaganja u infrastrukturu IRB-a od njegovog osnutka. Možda ste i čuli za taj naš projekt dugačkog naziva 'Otvorene znanstveno-infrastrukturne platforme za inovativne primjene u gospodarstvu i društvu' ili skraćeno O-ZIP. Zato na ODI-u ove godine istražujemo 'Ruđerove' platforme!, istaknuo je ravnatelj IRB-a dr. Smith.

Priča o ovom kapitalnom projektu IRB-a, priča je o rastu i razvoju Instituta, a započinje davne 1950. godine kada je 'Ruđer' osnovan, i to na inicijativu vizionara, znanstvenika i humanista, akademika Ivana Supeka, koji je zajedno s nekoliko uglednih profesora sa Sveučilišta u Zagrebu odlučio predstaviti članovima Akademije ideju osnivanja Instituta za fiziku.

Stoga su ruđerovci pripremili poseban dio u sklopu programa ODI-a posvećen ovom velikom jubileju, a koji možete istražiti pod rubrikom 'IRB70'.
Tu se mogu naći priče o povijesti IRB-a, biografije osnivača, te kratke priče o uspomenama, zgodama i nezgodama koje su pripremili znanstvenici.

Za kraj, ostaje nam samo pozvati vas da nam se pridružite na ovom hibridnom virtualnom događanju i istražite naše znanstvene platforme!, zaključili su ruđerovci.