Poslovni planovi koje su tvrtke imale početkom godine u mnogim su se slučajevima radikalno promijenili jer je koronakriza ostavila teške posljedice na poslovanje i gospodarstva diljem svijeta. Ono što su pandemija i lockdown također pokazali je važnost digitalnog poslovanja, odnosno spremnost kompanija za takav način poslovanja te za digitalizaciju poslovnih procesa. I prije pandemije bilo je jasno kako je digitalna transformacija ne samo kompanija, već i državnih institucija i javnih uprava, neizbježan proces za učinkovitije poslovanje, a sada je jasno koliko je ta transformacija nužna i potrebna.

Digitalna transformacija pri tome se ne odnosi samo na omogućavanje rada od kuće, korištenje kolaborativnih alata ili Zooma, već se u poslovnom kontekstu odnosi na potpunu promjenu rada - kulturnu, organizacijsku i operativnu, kao i digitalizaciju svih poslovnih procesa. Pri tome treba naglasiti kako je transformacija proces, to nije cilj s nekim konkretnim završetkom, već je cilj konstantnim napredovanjem i promjenama omogućiti najveću učinkovitost i produktivnost zaposlenika, odnosno optimizaciju korisničkog iskustva, inovaciju i fleksibilnost.

Tehnologije digitalne transformacije

Mnogim kompanijama često je veliki problem prvi korak - tj. kako i kada krenuti u samu transformaciju, s kakvim promjenama krenuti i što prvo poduzeti. Kako bi tvrtkama pomogla u lakšem snalaženju u digitalizaciji svojih poslovnih procesa, hrvatska softverska kompanija Factory objavila je vodič za digitalnu transformaciju. Pored detaljnog pojašnjenja samog procesa i strategije njegova provođenja, kao i uz savjete stručnjaka Damira Novotnyja, vodič donosi i tablicu koja će kompanijama pomoći kako bi bolje razumjeli i procijenili svoje stanje i stupanj primjene digitalne transformacije, kao i kakva poboljšanja poslovanja mogu očekivati nakon njena provođenja.

Također, kako bi se demistificirao sam proces, u vodiču su nabrojane i tehnologije koje se najčešće koriste/implementiraju tijekom procesa i koji u potpunosti mogu promijeniti poslovanje, odnosno o kojima bi kompanije trebale razmisliti. Kao temelj i početna točka uvođenja digitalne transformacije naglašen je - cloud. Poslovanje u oblaku danas je postalo nezaobilazno za gotovo sve kompanije, bilo da je riječ o malim tvrtkama ili multinacionalnim korporacijama s velikim brojem zaposlenih. Cloud tehnologija postala je ključna za cjelokupni proces digitalne transformacije. Korištenje clouda omogućava vašoj organizaciji fleksibilnost i agilnost, a također u mnogim slučajevima omogućava i brže širenje poslovanja, naglašeno je u vodiču. Od ostalih tehnologija spominje se i Internet od Things (IoT), robotika, sve prisutnija i važnija umjetna inteligencija, proširena stvarnost i 3D printanje.

Trendovi

Pored spomenutih tehnologija, ova je godina donijele i neke nove trendove i prilike koje kompanije mogu primijeniti. Prvi takav trend svakako je mobilna mreža nove generacije. Učinak i vrijednost 5G-a neće biti vezan isključivo za mobilne uređaje već će gotovo sve industrije biti pod snažnim i pozitivnim utjecajem razvoja 5G-a - npr. utjecat će na napredak pametnih gradova, pametnih i povezanih vozila i proizvodnje.

Drugi takav trend je napredna analitika podataka. Nikada prije u povijesti nije bilo moguće prikupiti tako veliku količinu podataka kao danas te ih je sada moguće analizirati i pretvoriti u konkretne i vrijedne uvide u potrošače i tržište. Neovisno o industriji, napredna analitika ključan je element u procesu digitalne transformacije te je postala jedno od žarišta same transformacije, naglašava se u vodiču Factoryja.

Još jedan trend su umjetna inteligencija i machine learning. Naime, kako bi se ta sve veća količina podataka prikupila i procesirala, potrebna su dodatna ulaganja u umjetnu inteligenciju i strojno učenje: Zahvaljujući tim tehnologijama, moguće je analizirati kompleksne setove podataka u iznimno kraćem vremenskom roku nego što je to bilo moguće prije samo 2 godine.

Sve važniji trend je i digitalna privatnost jer danas kompanije ulažu velike resurse u zaštitu privatnosti te naglašavaju sigurnost i transparentnost kao važne značajke svog brenda. Tako olakšavaju proces dijeljenja podataka između organizacije i potrošača te omogućavaju potrošačima konkretan odabir podataka koje žele podijeliti.

Trendovi vezani uz koronu

U razgovoru za Zimo Ana Musa iz Factoryja komentirala je kako su i hrvatske tvrtke krenule s digitalnom transformacijom, ali “još nisu uigrane do kraja”. Korona je svakako doprinijela digitalnoj transformaciji (kod nekih kompanija više nego CEO ili CTO), a kao jedan od primjera učinka DT-a na stranim tržištima, Ana Musa je izdvojila H&M koji planira zatvoriti stotine fizičkih trgovina jer grupacija kojoj pripadaju (Inditex) planira potrošiti čak 2,7 milijardi dolara na tehnologije koje bi trebale utjecati na povećanje prodaje putem interneta.

Govoreći o trendovima i tehnologijama digitalne transformacije u Hrvatskoj, Musa ističe one najpoznatije poput WordPressa ili Magenta, a što se budućnosti tiče, iz Factoryja smatraju kako će to biti tehnologije koje imaju rješenje za svaki segment poslovanja i omogućuju velikoj grupaciji korištenje iste tehnologije. Kada imate veliku grupaciju od 20 tvrtki, a svaka tvrtka ima svoju tehnologiju, nastanu problemi pri održavanju. Ono što mi nudimo tvrtkama je implementacija platforme koja se zove Pimcore, a ona objedinjuje sve podatke unutar jednog, centraliziranog mjesta i prigodna je za tvrtke koje su prisutne na više tržišta, imaju velike količine podataka i multijezično poslovanje, a žele automatizaciju poslovanja, komentirala je Ana Musa.