Trendovi digitalne transformacije: Ključan je cloud, a tvrtke se sve više okreću 5G-u, naprednoj analitici podataka, AI i strojnom učenju

Digitalna transformacija odnosi se na potpunu promjenu rada - kulturnu, organizacijsku i operativnu, kao i digitalizaciju svih poslovnih procesa.

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 19.10.2020. / 16:56 komentari
Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Poslovni planovi koje su tvrtke imale početkom godine u mnogim su se slučajevima radikalno promijenili jer je koronakriza ostavila teške posljedice na poslovanje i gospodarstva diljem svijeta. Ono što su pandemija i lockdown također pokazali je važnost digitalnog poslovanja, odnosno spremnost kompanija za takav način poslovanja te za digitalizaciju poslovnih procesa. I prije pandemije bilo je jasno kako je digitalna transformacija ne samo kompanija, već i državnih institucija i javnih uprava, neizbježan proces za učinkovitije poslovanje, a sada je jasno koliko je ta transformacija nužna i potrebna.

tri vijesti o kojima se priča Orka nudi hranu ljudima Nevjerojatno VIDEO Divlje orke snimljene u zapanjujućoj gesti prema ljudima Laboratorijski uzorak herpesa, ilustracija Čeka se odluka američkog FDA Virus herpesa mogao bi uskoro biti odobren za liječenje teškog oblika raka Kineski ekranoplan Tehnologija Hladnog rata FOTO U javnosti se pojavile prve fotografije kineskog "Čudovišta iz Bohajskog mora"

Digitalna transformacija pri tome se ne odnosi samo na omogućavanje rada od kuće, korištenje kolaborativnih alata ili Zooma, već se u poslovnom kontekstu odnosi na potpunu promjenu rada - kulturnu, organizacijsku i operativnu, kao i digitalizaciju svih poslovnih procesa. Pri tome treba naglasiti kako je transformacija proces, to nije cilj s nekim konkretnim završetkom, već je cilj konstantnim napredovanjem i promjenama omogućiti najveću učinkovitost i produktivnost zaposlenika, odnosno optimizaciju korisničkog iskustva, inovaciju i fleksibilnost.

Tehnologije digitalne transformacije

Mnogim kompanijama često je veliki problem prvi korak - tj. kako i kada krenuti u samu transformaciju, s kakvim promjenama krenuti i što prvo poduzeti. Kako bi tvrtkama pomogla u lakšem snalaženju u digitalizaciji svojih poslovnih procesa, hrvatska softverska kompanija Factory objavila je vodič za digitalnu transformaciju. Pored detaljnog pojašnjenja samog procesa i strategije njegova provođenja, kao i uz savjete stručnjaka Damira Novotnyja, vodič donosi i tablicu koja će kompanijama pomoći kako bi bolje razumjeli i procijenili svoje stanje i stupanj primjene digitalne transformacije, kao i kakva poboljšanja poslovanja mogu očekivati nakon njena provođenja.

Također, kako bi se demistificirao sam proces, u vodiču su nabrojane i tehnologije koje se najčešće koriste/implementiraju tijekom procesa i koji u potpunosti mogu promijeniti poslovanje, odnosno o kojima bi kompanije trebale razmisliti. Kao temelj i početna točka uvođenja digitalne transformacije naglašen je - cloud. Poslovanje u oblaku danas je postalo nezaobilazno za gotovo sve kompanije, bilo da je riječ o malim tvrtkama ili multinacionalnim korporacijama s velikim brojem zaposlenih. Cloud tehnologija postala je ključna za cjelokupni proces digitalne transformacije. Korištenje clouda omogućava vašoj organizaciji fleksibilnost i agilnost, a također u mnogim slučajevima omogućava i brže širenje poslovanja, naglašeno je u vodiču. Od ostalih tehnologija spominje se i Internet od Things (IoT), robotika, sve prisutnija i važnija umjetna inteligencija, proširena stvarnost i 3D printanje.

Trendovi

Pored spomenutih tehnologija, ova je godina donijele i neke nove trendove i prilike koje kompanije mogu primijeniti. Prvi takav trend svakako je mobilna mreža nove generacije. Učinak i vrijednost 5G-a neće biti vezan isključivo za mobilne uređaje već će gotovo sve industrije biti pod snažnim i pozitivnim utjecajem razvoja 5G-a - npr. utjecat će na napredak pametnih gradova, pametnih i povezanih vozila i proizvodnje.

Drugi takav trend je napredna analitika podataka. Nikada prije u povijesti nije bilo moguće prikupiti tako veliku količinu podataka kao danas te ih je sada moguće analizirati i pretvoriti u konkretne i vrijedne uvide u potrošače i tržište. Neovisno o industriji, napredna analitika ključan je element u procesu digitalne transformacije te je postala jedno od žarišta same transformacije, naglašava se u vodiču Factoryja.

Još jedan trend su umjetna inteligencija i machine learning. Naime, kako bi se ta sve veća količina podataka prikupila i procesirala, potrebna su dodatna ulaganja u umjetnu inteligenciju i strojno učenje: Zahvaljujući tim tehnologijama, moguće je analizirati kompleksne setove podataka u iznimno kraćem vremenskom roku nego što je to bilo moguće prije samo 2 godine.

Sve važniji trend je i digitalna privatnost jer danas kompanije ulažu velike resurse u zaštitu privatnosti te naglašavaju sigurnost i transparentnost kao važne značajke svog brenda. Tako olakšavaju proces dijeljenja podataka između organizacije i potrošača te omogućavaju potrošačima konkretan odabir podataka koje žele podijeliti.

Trendovi vezani uz koronu

U razgovoru za Zimo Ana Musa iz Factoryja komentirala je kako su i hrvatske tvrtke krenule s digitalnom transformacijom, ali “još nisu uigrane do kraja”. Korona je svakako doprinijela digitalnoj transformaciji (kod nekih kompanija više nego CEO ili CTO), a kao jedan od primjera učinka DT-a na stranim tržištima, Ana Musa je izdvojila H&M koji planira zatvoriti stotine fizičkih trgovina jer grupacija kojoj pripadaju (Inditex) planira potrošiti čak 2,7 milijardi dolara na tehnologije koje bi trebale utjecati na povećanje prodaje putem interneta.

Govoreći o trendovima i tehnologijama digitalne transformacije u Hrvatskoj, Musa ističe one najpoznatije poput WordPressa ili Magenta, a što se budućnosti tiče, iz Factoryja smatraju kako će to biti tehnologije koje imaju rješenje za svaki segment poslovanja i omogućuju velikoj grupaciji korištenje iste tehnologije. Kada imate veliku grupaciju od 20 tvrtki, a svaka tvrtka ima svoju tehnologiju, nastanu problemi pri održavanju. Ono što mi nudimo tvrtkama je implementacija platforme koja se zove Pimcore, a ona objedinjuje sve podatke unutar jednog, centraliziranog mjesta i prigodna je za tvrtke koje su prisutne na više tržišta, imaju velike količine podataka i multijezično poslovanje, a žele automatizaciju poslovanja, komentirala je Ana Musa.

 

Vezane vijesti