Sve oči uprte u nebo: Lansirana raketa s teretom koji bi trebao omogućiti povratak ljudi na Mjesec

Prvi korak je napravljen. Uspješno slijetanje značilo bi i prvo slijetanje privatne tvrtke na Mjesec

Martina Čizmić | 08.01.2024. / 08:54

Astroboticov Peregrine (Foto: Astrobotic)

NASA je uspješno lansirala prvi i ključni dio u misiji povratka ljudi na Mjesec.

Radi se o prvom američkom komercijalnom robotskom lansiranju na površinu Mjeseca. Kako su pojasnili iz NASA-e, teret koji se nalazi na letjelici, a koji bi na površinu Mjeseca trebao dostaviti Astroboticov lander Peregrine Mission 1, trebao bi pomoći razviti sposobnosti potrebne za istraživanje Mjeseca u sklopu misije Artemis i prije nego što se ljudi vrate na površinu Mjeseca.

Prema NASA-inom manifestu, u ovom lansiranju na Mjesec su poslani znanstveni instrumenti: laserski retroreflektorski niz (LRA),
sustav neutronskog spektrometra, linearni spektrometar prijenosa energije (LETS), spektrometarski sustav za praćenje bliskih infracrvenih promjena (NIRVSS) te maseni spektrometar Peregrine Ion-Trap (PITMS).

Ovi bi instrumenti trebali pomoći locirati molekule vode na Mjesecu, mjeriti radijacije i plinove oko lendera i procijeniti lunarnu egzosferu (tanki sloj plinova na površini Mjeseca). Također, pružit će vrijedne podatke NASA-inom Lunar-VISE (Lunar Vulkan Imaging and Spectroscopy Explorer), skupu instrumenata koji bi trebao sletjeti na Mjesec 2026. godine.

Vulcan Priprema za lansiranje Vulcana: O uspjehu misije ovisi budućnost američke svemirske kompanije

Tako smo uzbuđeni vidjeti kako ova vizija postaje stvarnost. CLPS je inovativan način iskorištavanja američkih tvrtki za slanje važnih znanstvenih i tehnoloških tereta na Mjesec, rekla je Nicola Fox iz Uprave za znanstvene misije NASA-e. Mjesec je bogato odredište za znanstvena otkrića. Proučavanje i uzorkovanje lunarnog okoliša pomoći će NASA-i da otkrije neke od najvećih misterija našeg Sunčevog sustava za dobrobit svih.

Ako ne bude nekakvih poteškoća tijekom leta, raketa s vrijednim teretom na površinu Mjeseca trebala bi sletjeti 23. veljače na Sinus Viscositatis, lunarnu značajku izvan stvrdnute lave Gruithuisen Domes na bližoj strani Mjeseca. Naime, znanstvenici vjeruju da bi ovo mjesto slijetanja moglo sadržavati dokaze o postojanju vode na Zemljinom prirodnom satelitu.

To bi ujedno bilo i prvo američko "meko" slijetanje na Mjesec od  Apolla 1972. i prvo slijetanje jedne američke privatne tvrtke na Mjesec.

Samo lansiranje poslužit će i kao jedan od dva certifikacijska leta za američke svemirske snage. Ako sve prođe bez problema, Vulcan bi mogao dobiti odobrenje za prijevoz i Pentagonovih satelita. Podsjetimo, radi se o raketi koja predstavlja vrhunac višegodišnjih napora kojim se željelo zamijeniti raketu Atlas V. Naime, Atlas V koristi ruske motore, što je u posljednje vrijeme naišlo na velike kritike i dovelo do razvoja njene alternative.