Tržište automobila radikalno će se promijeniti tijekom sljedećih desetak godina i već nam je danas jasno kako će u budućnosti tržištem dominirati električni i autonomni automobili. Dok je vozila na struju sve više i na hrvatskim cestama te se očekuje da će njihova prodaja strelovito rasti tijekom sljedećih godina, autonomna vozila još su u fazi testiranja i proći će još dosta vremena dok prvi takvi automobili budu komercijalno dostupni i spremni za (samostalnu) vožnju cestama. Prije toga, automobilske i tehnološke kompanije moraju riješiti brojne probleme – (u)savršen softver, radari, vožnja u lošim vremenskim uvjetima poput kiše, magle i snijega, sigurnost, ali iznimno je bitno donijeti i zakone koje će omogućiti testiranje ovakvih vozila, što je trenutno također velika prepreka za daljnji napredak ove industrije.

Iako se autonomni automobili već godinama testiraju u SAD-u (Google je još 2010. krenuo u "avanturu" s automobilima bez vozača) te su američke tehnološke/automobilske kompanije do sada najviše postigle s razvojem ove tehnologije, veliki problem i dalje predstavlja činjenica što ne postoji zakon koji bi u potpunosti regulirao ovo tržište i omogućio opširnija testiranja.

Zakon koji pokriva cijeli SAD

Čini se kako će se stvari ipak promijeniti jer je Zastupnički dom američkog Kongresa ovog tjedna donio tzv. Self Drive Act, odnosno zakon koji bi trebao vrijediti na cijelom teritoriju SAD-a i na taj način olakšati testiranja autonomnih vozila – trenutno savezne države imaju svoja pravila kojih se kompanije moraju pridržavati, a ta se pravila razlikuju od države do države. Iako ovaj zakon mora još potvrditi i Kongres, nakon čega tek treba početi s implementacijom pravila što bi se moglo odužiti, ovo je ipak veliki korak prema autonomnoj budućnosti na automobilskom tržištu.

Dosadašnji zakoni koji se primjenjuju napravljeni su, logično, za automobile kojima upravljaju ljudi tako da vozila moraju imati volan, papučice gasa, kočnice i slično, no računalima sve to nije potrebno – Self Drive Act to bi trebao promijeniti, a omogućit će i testiranje puno većeg broja vozila. Tijekom prve godine kompanije će moći testirati 25 tisuća vozila, druge 50 tisuća vozila, a kroz 3-4 godina bit će dozvoljeno testiranje čak 100 tisuća autonomnih vozila na cestama diljem SAD-a. Sve veći napredak tehnologije, kao i testiranje velikog broja vozila na cestama ubrzat će dolazak automobila bez vozača na tržište, a nakon toga ništa više neće biti isto.

Osim mogućnosti testiranja većeg broja vozila, ovim zakonom žele se definirati i pravila vezana uz privatnost i sigurnost autonomnih vozila – npr. kompanije moraju napraviti plan privatnost u kojem moraju objasniti način na koji skupljaju, koriste i pohranjuju podatke koje prikupljaju autonomna vozila, a obavezna će biti i tehnologija za cyber sigurnost kako bi spriječili hakere u preuzimanju kontrole nad vozilima. S obzirom na posljednje događaje u kojima su teroristi koristili automobile i kamione u napadima na civile, jasno je kakve opasnosti prijete u slučaju hakiranja, odnosno preuzimanja kontrole nad (autonomnim) automobilima.

A u Europi?

Što se tiče Europe, Nissan je svoje autonomne modele testirao u Londonu, a testove planiraju proširiti i na Pariz i Amsterdam, testiranje ovakvih automobila bez vozača moguće je i u Estoniji, kao i Latviji, dok je u Njemačkoj nedavno donesen zakon o testiranju autonomnih vozila tako da možemo očekivati da će tijekom sljedećih godina veliki broj "automobila bez vozača" (iako trenutno pri testiranju vozači moraju biti za volanom i u svakom trenutku biti spremni preuzeti kontrolu nad vozilom) možemo očekivati i na cestama europskih država.

Iako ćemo do dolaska prvih autonomnih vozila koja će se moći kupiti i koristiti kao i obične automobile morati čekati još godinama, ovaj zakon veliki je korak prema takvoj budućnosti jer će omogućiti testiranje velikog broja automobila i ubrzati njihov dolazak na tržište.

Izvor: Wired