Zemlju je pogodio najjači val gama-zraka dosad zabilježen iz posve neočekivanog izvora te u potpunosti zbunio astronome

Novo znanstveno istraživanje otkrilo je prvi kozmički triler u kojem je Zemlja primila zapanjujuće snažan val gama-zraka iz zagonetnog pulsara.

Branimir Vorša | 07.10.2023. / 08:46

Pulsar, ilustracija
Pulsar, ilustracija (Foto: Getty Images)

Val energije koji potječe iz udaljenog pulsara pogodio je Zemlju i zbunio znanstvenike svojom izvanrednom snagom. Ta intenzivna kozmička eksplozija gama-zraka, koja je otkrivena pomoću velikog niza teleskopa smještenih u Namibiji, toliko je moćna da bi izravno izlaganje prema njoj imalo strašne posljedice za ljude.

Izvor te fenomenalno moćne eksplozije gama-zraka ovog fenomena jest pulsar Vela, koji se nalazi otprilike 1000 svjetlosnih godina od udaljen od nas. Pulsar Vela ostatak je kolosalne zvijezde koja je eksplodirala u supernovi prije otprilike 10.000 godina, prije nego što se urušila prema unutra.

Nikakva izvanzemaljska komunikacija

Najnovija studija, objavljena u časopisu Nature Astronomy, otkrila je da su energetski najintenzivnije gama-zrake ikad zabilježene potekle upravo iz pulsara Vele. Arache Djannati-Atai, autorica studije iz Laboratorija za astročestice i kozmologiju u Francuskoj (APC), odbacuje bilo kakve ideje o izvanzemaljskoj komunikaciji.

Pouzdano znamo da su pulsari leševi masivnih zvijezda i nema potrebe za bilo koju izvanzemaljsku inteligenciju da proizvede signale koje registriramo na Zemlji, pojašnjava Djannati-Atai.

Što su pulsari?

Pulsari inače emitiraju zrake elektromagnetskog zračenja koje nalikuju kozmičkim svjetionicima. Kada te zrake prelaze preko našeg Sunčeva sustava, stvaraju redovite bljeskove zračenja poznate kao pulsove, koji se mogu otkriti u različitim energetskim pojasima elektromagnetskog spektra.

Te mrtve zvijezde gotovo su u potpunosti sastavljene od neutrona i nevjerojatno su guste, a žličica njihova materijala ima masu veću od pet milijardi tona, ili oko 900 puta veću od mase Velike piramide u Gizi, objašnjava znanstvenica HESS (High Energy Stereoscopic System) opservatorija u Namibiji i autorica studije, Emma de Oña Wilhelm.

Pulsar Vela rotira brže od rotora helikoptera

Jedan poseban pulsar koji godinama fascinira znanstvenike upravo je Vela, koja je smještena 1000 svjetlosnih godina od nas u istoimenom zviježđu. S promjerom od samo 12 milja, Vela se okreće oko svoje osi više od 11 punih rotacija svake sekunde, što nadmašuje brzinu rotora helikoptera. Dok se vrti, Vela izbacuje mlaz nabijenih čestica približno 70 posto brzine svjetlosti duž svoje osi rotacije.

Iznenađujuće, energija tih gama-zraka zabilježena je na 20 teraelektronvolti, što je ekvivalentno oko 10 bilijuna puta većoj od energije vidljive svjetlosti.

Uzrok moćnog zračeenja

Znanstvenici sumnjaju da bi izvor toga zračenja mogli biti brzi elektroni generirani i ubrzani unutar pulsarske magnetosfere, odnosno sustava magnetskih polja pulsara. Slično kao i planeti poput Zemlje, i pulsari posjeduju magnetosferu, nevidljivi štit koji usmjerava protok čestica s njihova dva magnetska pola. Sastavljena od plazme i elektromagnetskih polja, ta magnetosfera okružuje zvijezdu i rotira zajedno sa njom.

Navedeno veliko otkriće astronoma sada službeno okrunjuje Velu kao pulsar koji emitira gama-zrake najveće energije ikada zabilježene, na taj način potencijalno preoblikujući postojeće astronomske modele. Arache Djannati-Atai naglašava važnost tog otkrića.

Ovo je otkriće važno jer smo postigli znatan napredak u ispitivanju pulsara na njihovoj krajnjoj energetskoj granici, ističe Djannati-Atai. Nadalje objašnjava da proučavanje pulsara na ovoj energetskoj razini daje uvid u procese i fizičke uvjete unutar ovih neutronskih zvijezda, kao i drugih visoko gustih i magnetiziranih kozmičkih objekata, kao što su magnetosfere crnih rupa.

Izvor: Daily Mail