Znanstvenici otkrili posve novi tip stanice za koju se pretpostavljalo da postoji još prije 100 godina

Znanstvenici su otkrili novi tip stanica koje bi mogle u potpunosti promijeniti način na koji liječimo oštećeno tkivo.

Branimir Vorša | 27.09.2024. / 15:07

Stanice, ilustraacija
Stanice, ilustracija (Foto: Getty Images)

Australski znanstvenici identificirali su novu vrstu stanica koje igraju ključnu ulogu u ozdravljenju tijela sisavaca. Znanstvenici su više od 100 godina pretpostavljali postojanje te stanice, ali je tek nedavno otkrivena u aorti odraslih miševa.

Nazvane 'EndoMac precima', te stanice su pokazale da pridonose rastu krvnih žila, pomažući u obnavljanju tkiva, posebno tijekom ozljeda ili smanjenog protoka krvi. Te stanice imaju važnu zadaću, pomoći u rastu krvnih žila kada tijelo to traži, pojašnjava Sanuri Liyanage, medicinska znanstvenica s Instituta za zdravlje i medicinska istraživanja Južne Australije (SAHMRI). Kada su potaknute ozljedom, te se stanice brzo šire kako bi pomogle u zacjeljivanju.

Krvne stanice Nova nada u liječenju raka: Znanstvenici imaju metodu za potencijalno neograničen izvor ovih ključnih stanica

Stanice raka u krvi, ilustracija Nova studija ukazuje na “ranjivost” raka gušterače

U laboratorijskim testovima, Liyanage i njezini kolege izolirali su navedene stanice iz miševa i uzgojili ih. Stanične kolonije poboljšale su zacjeljivanje rana kada su ubrizgane u modele dijabetičkih miševa. Aktiviraju se ozljedom ili lošim protokom krvi, u kojem trenutku se brzo šire kako bi pomogle u zacjeljivanju, objasnila je Liyanage. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu Nature Communications.

Makrofagi, koje su imunološke stanice nastale rano u razvoju embrija, igraju značajnu ulogu u procesu ozdravljenja. Dugo se vjerovalo da su matične stanice iz koštane srži stvorile te makrofage u odrasloj dobi. Međutim, nova otkrića govore suprotno. Znanstvenici sada vjeruju da bi stanice preteče makrofaga, pronađene u aorti tijekom ranog razvoja, mogle biti odgovorne za stvaranje novih makrofaga u tkivima odraslih.

Rezultati australskog istraživačkog tima pokrenuli su potragu za sličnim stanicama kod ljudi. Prvi rezultati, iako neobjavljeni, obećavaju. U teoriji, ovo bi moglo promijeniti pravila igre za pacijente koji pate od kroničnih rana, naglasila je Liyanage.