Znanstvenici upozoravaju: Dim uzrokovan australskim požarima mogao bi obići Zemlju nekoliko puta

Posljedice katastrofalnih australskih požara mogle bi se osjećati u atmosferi još dugo, upozoravaju znanstvenici. Slike s NASA-inih satelita otkrivaju i kako.

Branimir Vorša | 13.01.2020. / 11:23

NASA predviđa da će dim koji je nastao tijekom katastrofalnih požara u Australiji obići Zemlju te na taj način opet doći do Australije i iznova zagaditi zrak iznad tog kontinenta. Očekuje se da bi se to moglo dogoditi u narednim danima.

Nekoliko australskih gradova već se našlo prekriveno gustim dimom nastalim u katastrofalnim požarima koji haraju Australijom posljednjih tjedana, uključujući gradove Canberru, Adelaide, Melbourne i Sydney. U tim je gradovima kvaliteta zraka pala na najgore razine dosad zabilježene.

Satelitske snimke pokazuju da dimni oblak struji zrakom preko Tasmanijskog mora prema Tihom oceanu.

Slika nije dostupna Australska vlada tvrdi da nema izravne veze između klimatskih promjena i razornih požara

Slika nije dostupna Australci podijelili slike svoje okoline prije i nakon požara, razlike su potresne

Tijekom proteklog tjedna NASA-ini sateliti zabilježili su ogromne količine dima nastalog u požarima u Australiji, u atmosferi te kako se taj dim širi istočno, stoji u objavi te svemirske agencije na njihovim stranicama.

Taj dim ima dramatičan učinak na Novi Zeland, uvelike narušavajući kvalitetu zraka diljem te zemlje te zatamnjujući čak i snijeg na planinskim vrhuncima, dodaju iz NASA-e.

Intenzivna vrućina zbog požara diljem Australije pokrenula je i  grmljavinsko nevrijeme.

Astrofizičarka Lisa Harvey-Smith sa Sveučilišta New South Wales naglašava kako neće proći dugo vremena prije no što isti dim koji je nastao u požarima, obiđe planet i ponovno se nađe iznad Australije.

Harvey-Smith dodaje da je dim dosegao i visinu od 17 kilometara iznad površine mora te da ga naprijed gura grmljavinsko nevrijeme uzrokovano vatrenom stihijom.

Tako velika visina omogućava dimu da putuje bez prepreka i iznad većine atmosferskih prilika, kaže Harvey-Smith.

Prognostičar ABC Newsa Nate Byrne kaže pak da će se dim vjerojatno razrijediti prelaskom preko Južne Amerike, što znači da kad jednom čestice tog dima ponovno dođu iznad Australije, više neće biti vidljive ljudskom oku.

Bryne dodaje da bi stanovnici Pertha uskoro ipak mogli imati "zamagljen" dan.

Čestice dima ne iščeznu, mora ih se nekako odstraniti iz zraka. Što ih je više u zraku, to je veća mogućnost da će dio njih uspjeti obići Zemlju i do nekoliko puta, kaže Bryne.

To znači da bi se posljedice katastrofalnih australskih požara mogle osjećati još dugo.

Izvor: abc.net.au