Djeca s teškoćama u razvoju trebaju dodatnu pomoć kako bi učili, ali i komunicirali sa svijetom oko sebe. Tu u pomoć uskače asistivna tehnologija koja im omogućuje da, s pomoću različitih tehnološki naprednih pomagala, povećaju, održavaju ili poboljšaju svoje mogućnosti. Osim toga, asistivna tehnologija i pomagala omogućuju osobama s poteškoćama u razvoju veći stupanj nezavisnosti i samostalnosti, a time i bogatiji i aktivniji život. U nekim slučajevima, korištenje takve tehnologije omogućuje im pristup sadržajima, koji bi im, u suprotnome, bili teško ili potpuno nedostupni.
Kako bi djeci školske dobi, s teškoćama u razvoju, pružili priliku da se lakše školuju, pokrenut je projekt Podrške ostvarenju jednakih mogućnosti u obrazovanju za učenike s teškoćama u razvoju - ATTEND. Radi se o projektu koji je, tijekom gotovo tri godine, omogućio opremanje čak 34 odgojno-obrazovne ustanove koje educiraju isključivo djecu s teškoćama u razvoju.
Tako je tim ustanovama isporučeno čak 5686 komada opreme, koja je namijenjena za gotovo 6000 korisnika s različitim stupnjem poteškoća u razvoju. Opremanjem odgojno-obrazovnih ustanova te dostupnošću asistivne tehnologije, djeci s teškoćama u razvoju, omogućava se razvoj i napredak na njihov, individualan način.
Kako je nositelj projekta CARNET, zamolili smo voditeljicu projekta ATTEND, Renatu Šimunko, da nam pobliže objasni kako se cijeli projekt odvijao i kakve su povratne informacije s terena.
Uz opremanje ustanova veliki broj odgojno-obrazovnih djelatnika educiran je putem radionica, webinara, e-tečaja te kratkih zajedničkih treninga u Reykjaviku, gradu partneru projekta ATTEND. Tijekom trajanja projekta educirano je više od 1450 polaznika kroz 75 radionica, a 960 sudionika pohađalo je 5 webinara. Tijekom 2023. kroz četiri cjeline e-tečaj je završilo 1152 polaznika, a zajedničkim treningom na Islandu, u sklopu 5 posjeta, educirane su 102 osobe. Cilj edukacija bio je usmjeren ka stjecanju stručnih kompetencija o efikasnom korištenju asistivne tehnologije u obrazovnim aktivnostima te odabiru adekvatne opreme, sukladno potrebama djece s teškoćama u razvoju, ističe naša sugovornica te dodaje: Uz navedenu edukacijsku podršku, u sklopu projekta ATTEND, u rujnu 2022. godine na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu (ERF) osnovan je novi Laboratorij za asistivnu tehnologiju (AT Lab) te je opremljen postojeći Laboratorij za potpomognutu komunikaciju. Partner projekta Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) izradio je ozbiljnu igru naziva ukljUČILICA (eng. ATTENDly) koja za cilj ima podizanje svijesti javnosti o načinu komunikacije djece s teškoćama razvoju te važnosti inkluzivnog obrazovanja. Na kraju projekta uz brojne izrađene sadržaje, edukacije, događanja uspostavljena je i kvalitetnija mreža suradnje odgojno-obrazovnih ustanova, razmijenjena su iskustva, primjeri dobre prakse te je uspostavljena platforma za daljnju suradnju i unapređenje obrazovnog rada s djecom s teškoćama u razvoju.
Dakle, u projekt je bilo uključno puno partnera koji su surađivali kako bi odgojno-obrazovne ustanove dobile najbolju moguću asistivnu tehnologiju, edukaciju, ali i mogle kvalitetnije surađivati.
Kako je pojam "asistivna tehnologija" prilično širok, a većini građana zapravo nepoznat, zamolili smo Renatu, da nam pojasni o čemu je točno riječ.
U asistivnu tehnologiju spadaju visokotehnološki i niskotehnološki prilagođeni hardver i softver koji djeci s teškoćama u razvoju pomaže u komunikaciji i usvajanju znanja. U pravilu obuhvaća opremu koja je vezana uz uporabu digitalne tehnologije, računala, mobitela i elektroničkih naprava, u kojoj se ne koristi umjetna inteligencija. U sklopu projekta ATTEND, odgojno-obrazovne ustanove opremljene su asistivnom tehnologijom koja se odnosila na komunikacijsku opremu. Riječ je o komunikatorima, uređajima koji prate pokrete očiju, omogućuju snimanje i reprodukciju, uređajima s govornim jedinicama, posebnim tabletima, pametnim pločicama, komunikacijskim knjigama... Osim komunikacijske opreme ustanove su opremljene i drugim kategorijama asistivne tehnologije: komunikacijskim softverima koji omogućavaju učenje raznih vještina, čitanje, pisanje; opremom za oštećenje vida, kao što su primjerice povećala, Brailleove bilježnice, brajični redak; opremom za pozicioniranje koja osigurava optimalan pristup i uporabu asistivne tehnologije u skladu sa specifičnim potrebama korisnika; opremom koja pripada kategoriji računalne periferije, a što uključuje tipkovnicu, joystick, sklopke te na kraju računalnom opremom koja sadržava interaktivni set uređaja virtualne stvarnosti, kamere s opcijom snimanja u 360 stupnjeva, interaktivni zaslon, prijenosno računalo, hibridno računalo i tablet računala…
Od navedene oprema asistivne tehnologije izdvojila bih svakako, kao najkorišteniju opremu potpomognutu komunikaciju te srednjetehnološku opremu široke/univerzalne primjene, objašnjava.
Nažalost, s obzirom na to da je cijena takve opreme visoka, roditelji djece s teškoćama u razvoju teško mogu takvu opremu nabaviti sami i koristiti ju kod kuće. Stoga je korištenje takve opreme u ustanovama koje su namijenjene djeci s teškoćama u razvoju, još važnije.
Projekt je, inače, realiziran na temelju programskog ugovora za Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva, a sufinanciran je iz Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora (EGP) koji pridonosi smanjenju društvenih i gospodarskih nejednakosti u Europi. Cilj je jačanje bilateralne suradnje između država darovateljica (Norveška, Island i Lihtenštajn) te država korisnica. Ukupna vrijednost projekta ATTEND je 4.235.294,41 eura, od čega se veći dio (85 %) financira iz Financijskog mehanizma EGP-a, a manji dio (15 %) iz državnog proračuna. Za nabavu opreme iskorišten je maksimalan iznos od 60 % sredstava projekta, što znači preko 2,5 milijuna eura, dok je za edukacije utrošeno više od 700.000 eura.
U sklopu ovog projekta opremljene su ustanove koje su se specijalizirale za pomoć djeci i osobama koje imaju poteškoće. No, je li moguće (i je li možda u planu) takvu asistivnu tehnologiju uključiti i u osnovne škole ili vrtiće?
Naravno, ako dobijemo priliku za nastavak projekta, uključit ćemo i redovne škole kako bismo ih opremili te educirali. Naime, u Republici Hrvatskoj postoji preko 300 redovnih škola koje imaju posebna razredna odjeljenja s djecom s teškoćama. Njih preko 90 ima i više od 20 učenika u takvim razrednim odjeljenjima te potreba za korištenjem asistivne tehnologije definitivno postoji. Želja nam je da ustanove koje su ovim projektom osnažene kroz edukacije, pomognu i redovnim školama, svojim znanjima i vještinama, ističe Renata Šimunko.
Asistivna tehnologija (Foto: Carnet/Projekt ATTEND)
Zanimalo nas je kakve su povratne informacije od korisnika i ustanova koje su bile uključene u ovaj projekt. Kako ističu iz CARNET, projekt je itekako značajan za takve ustanove, jer oni sami ne bi mogli nabaviti takvu vrstu opreme, ali ni izdvojiti dodatna sredstva za edukaciju.
ATTEND je dodatno dobio na svom značaju, ako se uzme u obzir kako su svi uključeni tijekom projekta izgradili široku mrežu čvrste suradnje. Tijekom trajanja projekta dobili smo niz iznimno pozitivnih reakcija od strane edukacijskih rehabilitatora, dodala je Šimunko.
Koliko je projekt ATTEND važan za njih i njihove korisnike, otkrili su nam iz O.Š. „Milan Amruš“, Slavonski Brod
Marta Prohaska
Osnovne prednosti korištenja asistivne tehnologije su jednostavnost rukovanja, mogućnost lakog prenošenja i korištenja u različitim situacijama (na zidu, stolu, podu, u blagovaonici, kupaonici), što nam otvara mogućnost pružanja potrebne podrške učenicima u svim područjima svakodnevnog odgojno-obrazovnog rada. Povratne informacije korisnika su izrazito pozitivne, učenici prihvaćaju asistivnu tehnologiju kao dio svakodnevnog odgojno-obrazovnog rada i pokazuju interes za korištenjem istih.
Ivana Murat
Zahvaljujući novoj opremi, motivirani smo za stjecanje novih znanja te ostvarivanje svih mogućnosti u radu koje asistivna tehnologija pruža. Generalno gledajući uz pomoć asistivne tehnologije omogućava nam se lakše provođenje nastavnog procesa, kreiranje rasporeda dana i tjedna, stvaranje odnosa unutar skupina, pojašnjavanje pojmova, praćenje sadržaja te postavljanje vremenskih granica.
Ujedno uvođenjem asistivne tehnologije u nastavu i svakodnevni život djeteta ispunjavamo njihovo pravo na komunikaciju jer im omogućavamo izražavanje emocija, komentara, negodovanja, odobravanja, a sve zahvaljujući korištenju asistivne opreme.
Povratne informacije s terena pokazuju koliko su projekti poput ATTEND-a važni, kako za korisnike i edukatore, ali i za CARNET. Naime ovo je prvi CARNET-ov projekt koji se u potpunosti i isključivo bavi djecom s teškoćama u razvoju, odnosno odgojno-obrazovnim djelatnicima i njihovim obrazovnim ustanovama.
Smatramo kako tek razumijevajući i priznajući mogućnosti djece s teškoćama u razvoju te stvarajući preduvjete za njihovo ostvarenje, društvo može biti potpuno. Pristup kvalitetnom i suvremenom načinu obrazovanju jako nam je važan, što smo do sada pokazali i kroz projekt e-Škole. Posebno smo ponosni zbog sadašnjeg i budućeg utjecaja koji će projekt ATTEND imati na stvaranje društva u kojem iskazujemo razumijevanje različitosti te važnost međusobne uzajamnosti i neodvojivosti. O tome govori i slogan projekta – naš način, zaključuje na kraju Renata Šimunko.