U Zagrebu se 5. i 6. listopada održava prva konferencija o poslovnoj primjeni umjetne inteligencijeAI2Future. Konferencija je okupila brojne zainteresirane iz same IT industrije, ali i iz akademske zajednice.

Kako je istaknuto na samom otvaranju konferencije, razvoj industrije umjetne inteligencije nezaustavljiv je, a njezine su implikacije na naš svakodnevni život neizbježne. To su prepoznale i tvrtke diljem svijeta, poput Googlea, Facebooka, IBM-a, ali i brojnih drugih koje sve češće i sve više ulažu u poslovnu primjenu umjetne inteligencije. Forrester, jedna od svjetski najpoznatijih istraživačko-konzultantskih kuća predviđa da će u 2017. ona premašiti 300 posto.

Zajednica ljudi koja se bavim ovim područjem toliko je narasla da se ove godine tražilo mjesto više na raznim meetupovima koje smo organizirali. To je i bio jedan od razloga koji nas je potaknuo da organiziramo konferenciju AI2Future i okupimo sve koji se ovim područjem bave u Hrvatskoj. Stručnjaci za strojno učenje i umjetnu inteligenciju trenutno su najtraženiji i najplaćeniji stručnjaci u Silicijskoj dolini, ali ih i dalje nema dovoljno da zadovolje ambicije i planove čak i najvećih tvrtki, kao što su primjerice Google i Facebook. Nadamo se da će ova konferencija potaknuti stručnjake iz prirodoslovnih i tehničkih područja da se educiraju jer je potencijal primjene u svim industrijama izuzetno velik, istaknuo je Davor Runje iz Drapa kao razlog organizacije konferencije.

Umjetna inteligencija ne smije zamijeniti ljude

Konferenciju je zanimljivim predavanjem o umjetnoj inteligenciji i botovima otvorio talijanski znanstvenik Bernardo Magnini, autor 170 znanstvenih članaka iz računalne lingvistike.

Istaknuo je kako zadaća umjetne inteligencije ne smije biti zamijeniti ljude, već dopuniti ljudske mogućnosti i pomoći ljudima da rade bolje.

Međutim, kako je istaknuo, glavni je problem kako umjetnu inteligenciju "naučiti" da donosi odluke i reagira u trenutku kad se nešto zaista i događa. Upravo na tome znanstvenici sad rade, a primjer primjene takve umjetne inteligencije u praksi su chat boti odnosno automatski sustavi koji se koriste u pozivnim centrima, web-trgovinama, bankama i drugdje kao prvi korak komunikacije korisnika i pružatelja usluge.

Radi se o botovima koji unaprijed imaju upisane odgovore na najčešća pitanja koja korisnici postavljaju.

No njihova primjena može biti i šira. Talijansko ministarstvo zdravlja radi s liječnicima i znanstvenicima na razvoju aplikacije koja bi služila kao prvi kontakt između pacijenata i liječnika, a koja bi pomogla liječnicima da prikupe informacije od pacijenata i tako lakše dijagnosticiraju stanje ili bolest, otkrio je Magnini.

Manos Tsagkias iz 904Labsa (Nizozemska) upotrebljava AI tehnologiju u pretraživanju, a prezentirao je različite procese od prikupljanja do pripreme podataka, ali i pričao o konkretnim tehnikama kao što je primjerice pojačano učenje (engl. reinforcement learning).

Velike kompanije žele koristiti umjetnu inteligenciju u svom poslovanju, ali se istovremeno i boje toga, rekao je Tsagkias i pojasnio kako kompanije nisu previše sigurne što bi radile s umjetnom inteligencijom, ali bi ju željele koristiti kako bi zadržale korak s industrijom.

Cortana je umjetna inteligencija dostupna svima

Mark Torr iz Microsofta iznenadio je mnoge u publici otkrivši kako Microsoft ima odjel s 8000 ljudi koji rade na razvoju umjetne inteligencije.

Microsoft umjetnu inteligenciju vidi kao komplementarnu ljudima. Kao nešto što će pojačati ljudsku genijalnost, a ne zamijeniti ju, istaknuo je Torr te dodao kako je u Microsoftu prije nekoliko godina osnovan i etički odbor koji vodi računa da svaka umjetna inteligencija koja se razvija unutar Microsofta bude usmjerena na pomaganje ljudima.

Prezentirao je nekoliko primjera u kojima se koristi umjetna inteligencija. Tako je istaknuo aplikaciju Seeing AI koja slijepima opisuje svijet oko njih, ali i aplikciju Microsoft Pix koja prilikom fotografiranje stvara nekoliko fotografija, a umjetna inteligencija u pozadini analizira fotografije i odabre koja je najbolja.

Vjerojatno niste ni svjesni da je upravo Cortana najdistribuiraniji AI agent na svijetu jer je distribuiran s Windows 10 milijunima korisnika. Koliko ih zna ili želi koristiti za bolju produktivnost, druga je priča, otkrio je Torr i dodao kako je Microsoftov cilj u budućnosti Azure pretvoriti u najveće svjetsko superračunalo pogonjeno umjetnom inteligencijom. 

I u Hrvatskoj se uspješno razvija umjetna inteligencija

Na zanimljivom panelu koji je okupio predstavnike velikih hrvatskih tvrtki i akademske zajednice naglasak je bio na umjetnoj inteligenciji u Hrvatskoj. Kako je istaknuto, neke industrije već godinama koriste umjetnu inteligenciju i strojno učenje u svom radu.

Jedan od primjera uspješnog razvoja i korištenja umjetne inteligencije u Hrvatskoj jest sustav koji je razvio SPAN u suradnji s Microsoftom. Radi se o sustavu koji prati i analizira izraze lica ljudi pred izlogom trgovine kako bi procijenio jesu li ljudi zadovoljni izloženim i je li ih zainteresirao za kupovinu.

Atlantic Grupa, kako su otkrili, koristi umjetnu inteligenciju u cijelom nizu zadataka koje obavljaju različiti odjeli unutar tvrtke - od prodaje, logistike, marketinga, interne revizije pa sve do ljudskih resursa.

Umjetna inteligencija olakšava korisnicima obavljanje njihovih zadataka. Sve im postaje lakše i jednostavnije. Naravno, na prvu su bili skeptični, ali kad su vidjeli prednosti postali su entuzijastični korisnici, istaknula je Maja Vekić Vedrina iz Atlantic Groupe.

Jan Šnajder s FER-a dodao je kako su tvrtke u Hrvatskoj sve zainteresiranije za korištenje umjetne inteligencije, a znanstvena zajednica je spremna na zajednički razvoj AI rješenja. 

Nije bitno tko će napraviti prvi korak, industrija ili akademska zajednica. Ali treba krenuti, sad je trenutak, rekao je Šnajder i pozvao tvrtke da im se jave ako su zainteresirane za suradnju.

Tomislav Tipurić iz Microsofta upozorio je na problem s kojim se susreću tvrtke, ali i akademska zajednica.

Tvrtke nemaju vlastitog kadra koji bi razvijao umjetnu inteligenciju i tu će akademska zajednica odigrati veliku ulogu. Nije u interesu tvrtki da izvlače ljude iz akademske zajednice i dovlače ih u kompanije, već da surađuju na razvoju. Izvrstan je primjer u Osijeku gdje tvrtke surađuju s njihovim fakultetima, pa čak i pomažu u razvoju novih kurikuluma i smjerova kako bi dobile educiran kadar koji im treba. Pomaka ima, ali je problem što ljudi odlaze iz Hrvatske, istaknuo je Tipurić.

I Šnajder je potvrdio kako na FER-u imaju izvrsnu suradnju s tvrtkama, ali i da su njihovi studenti pokrenuli cijeli niz startupova koji rade na razvoju umjetne inteligencije.

Treba zaboraviti sve te silne strategije o kojima se priča i ljudima koji su entuzijastični dati manevarskog prostora da izgrade novi sustav koji će biti bolji od ovog postojećeg, pojasnio je Šnajder.

Sudionici panela istaknuli su kako je važno da kompanije odvoje vrijeme i prostor za nove tehnologije, jer pod dnevnim pritiskom jednostavno nemaju vremena za inovacije.

Događa se svojevrsna revolucija unutar i izvan IT-ja. Možda nećemo doživjeti "bum", čuti eksploziju, ali ćemo se jednog jutra probuditi i shvatiti da je umjetna inteligencija svugdje oko nas. Moramo biti svjesni da je tehnologija postala temelj svakog poslovnog modela, zaključeno je na kraju panela.