Američki znanstvenici proizveli generator koji električnu energiju proizvodi iz gotovo ničega

Da vam netko kaže kako je moguće proizvoditi električnu energiju iz čistog zraka, vjerojatno biste ga prozvali ludim. Ipak, nije riječ o znanstvenoj fantastici - uređaj postoji i za njega su zaslužni jedna prirodno talentirana bakterija i tim američkih znanstvenika.

Branimir Vorša | 19.02.2020. / 14:37

U rijeci Potomac u SAD-u prije tri desetljeća pronađen je čudnovat "sedimentni organizam" koji je mogao činiti stvar dotad neviđene kod bakterija.

Neobičan mikrob koji pripada genusu geobacter prvo je zamijećen zbog svoje sposobnosti da proizvede magnetit bez kisika, no s vremenom su znanstvenici otkrili da je taj mikrob sposoban i za druge stvari, poput stvaranja bakterijskih nanokabela koji provode električnu energiju.

Godinama su znanstvenici taj prirodni dar pokušali iskoristiti i sad se čini da napokon imaju rješenje za to u obliku uređaja koji nazivaju "Air-gen" (generator zraka). Prema njihovim riječima, njihov uređaj sposoban je proizvesti električnu energiju iz gotovo ničega.

Doslovno stvaramo električno energiju iz zraka, tvrdi Jun Yao, elektroinženjer sa Sveučilišta Massachusetts Amherst.

Air-gen proizvodi zelenu energiju 24/7, dodaje.

Air-gen proizvodi električnu energiju iz gotovo ničega zahvaljujući nanokabelima od provodljivog proteina koje proizvodi ranije navedena batkerija (G. sulfurreducens).

Ti nanokabeli debljine su tek 7 mikrometara, a u Air-genu su smješteni između dviju elektroda i izloženi atmosferskim uvjetima, odnosno zraku oko sebe.

Naprava radi tako da nanokabeli upijaju vlagu iz zraka (vodene molekule) te na taj način stvaraju kontinuiranu električnu energiju između dviju elektroda.

Osim ako se taj uređaj ne stavi u pustinju (a znanstvenici tvrde da radi i u takvim uvjetima), on zapravo može konstantno proizvoditi struju iz zraka.

Yao i njegov tim kažu da je proizvodnja električne energije u tim nanokabelima vjerojatno posljedica razlike u vlazi koja stvara difuziju protona u samom materijalu.

Kao što to nerijetko biva slučaj, do otkrića su znanstvenici došli posve slučajno.

Primijetio sam da kad su nanokabeli u kontaktu s elektrodama na određen način, proizvodi se električna energija. Otkrio sam da je izloženost atmosferskoj vlazi ključna te da proteinski nanokabeli upijaju vodu te proizvode razlike u voltaži preko čitavog uređaja, kaže Yao.

Air-gen proizvodi kontinuiranih 0,5 volti sa 17 mikroampera gustoćom protoka struje po kvadratnom centimetru. To nije puno, no nekoliko tih uređaja spojenih zajedno moglo bi proizvoditi dovoljno energije za napajanje osobnih elektronskih uređaja poput pametnog mobitela, tableta i slično. Sve to bez proizvodnje otpada ili štetnih emisija.

Jedina je mana što ta bakterija proizvodi ograničenu nanokabela da bi se sve podiglo na industrijsku razinu.

S druge strane, u drugom istraživanju sličnog tipa mikrobiolog Derek Lovely možda je zapravo pronašao rješenje i za tu manu - genetsko modificiranje drugih bakterija tako da i one mogu dobiti isti prirodni dar.

Lovely je tom metodom pretvorio zloglasnu bakteriju E. coli u tvornicu proteinskih nanokabela.