Da Google prikuplja gomile podataka o svakome od nas, već je dobro poznato. No, koliko je to zapravo podataka i što sve prikuplja, napokon smo saznali nakon što je Apple uveo nova pravila privatnosti.
Naime, u sklopu operativnog sustava iOS 14 uvedene su nova pravila privatnosti koja su dobro protresla oglašivačku industriju. Jer, iako Apple neće blokirati oglašivače od praćenja korisnika tijekom njihovog surfanja internetom i korištenja različitih servisa, prisilio je developere da istaknu koje sve podatke aplikacija prikuplja i za što ih koristi, ali i da od korisnika dobiju odobrenje za takvo prikupljanje.
To se naravno nije svidjelo velikim "pratiteljima" poput Facebooka i Googlea jer im glavni izvor prihoda dolazi upravo od visoko personaliziranih oglasa. Iako su se glasno protivili Appleovom potezu, ipak su morali pristati na nove uvjete.
I dok je Facebook glasno negodovao zbog novih pravila, Google je dao do znanja da mu se to ne sviđa, ali su ipak bez prevelike buke pristali na nova pravila i tako otkrili što točno i u kojoj količini prikupljaju od korisnika iPhonea i iPada.
Za prikupljanje podataka za potrebe analitike i personalizacije proizvoda te oglašavanje treće strane i funkcionalnost aplikacije, već smo znali. No, pravo je bogatstvo podataka otkriveno u kategoriji "ostale namjene" i to u dijelu "drugi tipovi podataka".
Tako je Google otkrio da prikuplja informacije poput povijesti pretraživanja, kupovine, lokacije, kontakt informacije, informacije o kontaktima iz imenika, informacije o pristancima koje korisnici daju, identifikacijske podatke, podatke o korištenju aplikacije, ali i podatke o dijagnostici aplikacije.
No, treba napomeniti i da se od aplikacije do aplikacije količina podataka koju Google prikuplja veoma razlikuje. Primjerice, dok Gmail aplikacija prikuplja likaciju, korisničko ime i podatke o oglasima za svoje oglašivače, YouTube ide puno dublje. Uz sve ono što prikuplja Gmail, YouTube bilježi i lokaciju, fizičku adresu, email, ime, telefonski broj, povijest pretraživanja i pregledavanja, korisničko ime i identifikator uređaja te podatke o oglašivačima i interakciji s proizvodom.
I Google i Facebook prikupljali su ove podatke i ranije, no nisu otvoreno iskazivali što točno prikupljaju i za što se koristi. Primjerice, koriste li se neki podaci za stvaranje korisničkog profila i identifikaciju korisnika ili za praćenje korisnika.
Žele li korisnici vidjeti podatke koji se prikupljaju za svaku aplikaciju morat će posjetiti App Store, potražiti aplikaciju o kojoj se žele informirati i potom provjeriti što se prikuplja u App Privacy dijelu.
Na žalost, korisnici Androida nemaju tu opciju (barem za sad), ali za vjerovati je da se iste (ako ne i malo više) podatke, prikuplja i od njih.
Appleova pravila neće utjecati na količinu podataka koje oglašivači prikupljaju od korisnika, ali će dati korisnicima informaciju o tome što se prikuplja i za što se koristi pa ih možda potakne na to da dva puta razmisle žele li instalirati neku aplikaciju ili ne.