Astronomi otkrivaju razlog zbog kojeg ne možemo otkriti postoje li napredne izvanzemaljske civilizacije u svemiru

Nova studija predstavlja novi kut gledanja na Fermijev paradoks, povećavajući misterij zašto još uvijek nismo pronašli dokaze o izvanzemaljskom životu.

Branimir Vorša | 18.08.2024. / 09:34

Ilustracija rgzoplaneta s naprednom civilizacijeom
Ilustracija rgzoplaneta s naprednom civilizacijeom (Foto: NASA/Jay Freidlander)

Nova studija predlaže da bi napredne izvanzemaljske civilizacije mogle biti neotkrivene zbog njihove učinkovitosti. Da izvanzemaljci promatraju Zemlju, mogli bi primijetiti refleksiju sunčeve svjetlosti od naših solarnih ploča. Potaknuti time, istraživači u SAD-u zapitali su se možemo li uočiti izvanzemaljski život tražeći slične signale na udaljenim egzoplanetima.

Simulirali su egzoplanet nalik Zemlji s različitim pokrivanjem solarnih ploča i testirali bi li napredni teleskop mogao otkriti te ploče s udaljenosti od 30 svjetlosnih godina. Rezultati su bili otkrivajući, ali ne i posve obećavajući. Teleskop je mogao otkriti ploče, ali samo pod određenim uvjetima. Bilo bi potrebno da barem 23 posto kopna planeta bude pokriveno solarnim pločama i trebale bi stotine sati da se taj signal razlikuje od pozadinske buke.

To otkriće sugerira da bi identificiranje visoko naprednih civilizacija moglo biti jednako izazovno kao pronalaženje onih koje nisu tehnološki razvijene. Trenutni napori u potrazi za izvanzemaljskim životom usmjereni su na otkrivanje biosignatura, poput metana u atmosferi planeta, i tehnosignatura, poput radio prijenosa. Nova studija, koja je objavljena u časopisu The Astrophysical Journal, ističe solarne ploče kao potencijalni tehnosignaturu zbog njihove jake refleksije ultraljubičastog svjetla, što ih čini jasnim markerom za otkrivanje. Međutim, kako istraživanje pokazuje, solarna energija može biti previše učinkovita da bi poslužila kao pouzdan tehnosignatura.

Znanstvenici su ranije izračunali da bi Zemlji trebalo samo oko 2,4 posto pokrivenosti tla solarnim pločama kako bi zadovoljila svoje energetske potrebe. Čak i s budućom populacijom od 10 milijardi, ta bi se pokrivenost povećala samo na 3 posto, odnosno 9 posto za populaciju od 30 milijardi ljudi. S obzirom na te brojke, posvećivanje 23 posto kopna planeta solarnim pločama čini se nepotrebnim, zbog čega je malo vjerojatno da bismo otkrili izvanzemaljce na taj način.

"Implikacija je da se civilizacije možda neće osjećati prisiljenima širiti se po cijeloj galaksiji, jer mogu postići održive razine stanovništva i potrošnje energije čak i ako izaberu vrlo visok životni standard", objašnjava Ravi Kopparapu iz NASA-inog Centra za svemirske letove Goddard i glavni autor studije.