Astronomi pronašli "kariku koja nedostaje" blizu supermasivne crne rupe u središtu naše galaksije

Astronomi su otkrili rijetku crnu rupu srednje mase u blizini jezgre naše galaksije, nudeći revolucionarne nove tragove o rastu tih kozmičkih fenomena.

Branimir Vorša | 23.07.2024. / 08:00

Crna rupa, ilustracija
Crna rupa, ilustracija (Foto: Getty Images)

Astronomi su vjerojatno otkrili jednu od takozvanih 'nestalih' crnih rupa u svemiru. Skup zvijezda poznat kao IRS 13, blizu središta naše galaksije, mogao bi sadržavati crnu rupu srednje mase. To otkriće je značajno, jer sugerira prisutnost crne rupe koja je veličinom između onih nastalih od zvijezda i supermasivnih crnih rupa.

Crne rupe srednje mase su rijetke, što IRS 13 čini fascinantnim otkrićem za astronome. Smještena samo 0,1 svjetlosnu godinu od jezgre naše galaksije, supermasivne crne rupe Strijelac A* (Sgr A*), ta bi crna rupa mogla biti ključna komponenta u razvoju supermasivnih crnih rupa. Čini se da je IRS 13 bitan građevni blok za rast naše središnje crne rupe Sgr A*, kaže Florian Peißker, astrofizičar sa Sveučilišta u Kölnu u Njemačkoj.

Crne rupe obično nastaju smrću masivnih zvijezda. Crne rupe zvjezdane mase nastaju iz kolabiranih jezgri takvih zvijezda i njihovog spajanja, s gornjom granicom mase od oko 80 puta većom od Sunčeve mase. Supermasivne crne rupe kreću se veličinom od milijuna, do milijardi solarnih masa. Crne rupe srednje mase, u rasponu između 100 i milijun solarnih masa, rijetko su uočene u svemiru, ostavljajući prazninu u našem razumijevanju kako ti svemirski fenomeni rastu.

Zagonetka za astronome četvrt stoljeća

IRS 13, otkriven prije više od 25 godina, u početku je zbunio astronome. Prvo se mislilo da je to jedna, masivna zvijezda, zatim binarna, a kasnije Wolf-Rayet zvijezda na rubu supernove. Na kraju je identificiran kao mali klaster, ali njegova blizina Sgr A* (4,3 milijuna solarnih masa) bila je u suprotnosti s održavanjem njegove mase kao klastera.

Peißkerov tim ispitivao je kretanje zvijezde i plina skupa, očekujući nasumično kretanje, ali umjesto toga pronašli su red. Prateći ta kretanja, odredili su lokaciju gustog objekta, detektirajući X-zrake i prsten ioniziranog plina koji se okreće brzinom od oko 130 kilometara u sekundi. Izračuni su otkrili da je masa ovog objekta oko 30.000 solarnih masa, što ukazuje na crnu rupu srednje mase. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu The Astrophysical Journal.

Očekuje se da će daljnja promatranja s naprednim instrumentima pružiti više uvida u taj tajanstveni objekt. Ovaj fascinantni zvjezdani skup nastavio je iznenađivati ​​znanstvenu zajednicu otkad je otkriven prije dvadesetak godina. U početku se mislilo da je neobično teška zvijezda. S podacima visoke rezolucije, međutim, sada možemo potvrditi sastav građevnih blokova s ​​crnom rupom srednje mase u središtu, pojasnio je Peißker.