Automobilska industrija s istoka sve veća konkurencija europskim brendovima

Koliko su zaista ozbiljne namjere kineskih proizvođača, najbolje govori činjenica da su neki od njih naručili svoje brodove kako bi osigurali potpunu kontrolu lanca snabdijevanja.

Martina Čizmić | 31.05.2023. / 12:56

Kupovina automobila, ilustracija (Foto: Getty Images)

Tržište automobila posljednjih godina nalazi se pred brojnim izazovima. Od nestašice mikročipova zbog kojih je došlo do zastoja u isporuci, do sve većih troškova sirovina, zbog čega su cijene automobila (kako novih, tako i rabljenih) skočile. Sve je to utjecalo i na prodaju pa je tek u ožujku 2023. godine, nakon gotovo dvije godine stagnacije, zabilježen rast prodaje automobila, pokazalo je izvješće  Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) objavljeno u travnju.

Automobilske gume Zbog električnih automobila moglo bi porasti zagađenje gumama

U ožujku je tako u 26 zemalja EU-a bez Malte registrirano više od milijun novih automobila, za 28,8 posto više nego u istom mjesecu prošle godine. U Hrvatskoj je rast bio dvostruko veći od prosjeka, pa je tako u tri prva ovogodišnja mjeseca, prema ACEA-inim podacima, registrirano 13.159 novih automobila ili 36,6 posto više nego lani u isto vrijeme. Stopa rasta najviša je od svibnja 2021. godine. No stručnjaci procjenjuju da će Europa, aktualni lider, do 2025. uvoziti više automobila nego što će ih izvoziti.

Naime, iako je kinesko gospodarstvo u prethodnoj godini prolazilo kroz brojne izazove, sve je više kineskih automobilskih brandova prisutno diljem svijeta.  Ovaj trend posebno je istaknut kod mlađe populacije koja se sve više preferira kineske brendove, što zbog pristupačne cijene, što zbog sve veće dostupnosti. Kineska automobilska industrija također prolazi kroz period industrijske transformacije jer brendovi s ovih prostora igraju sve važniju ulogu na globalnom automobilskom tržištu - naročito u sektoru električnih vozila.

Imaju li automobilski brendovi razloga za brigu?

Prema Kineskom udruženju putničkih automobila, ta je zemlja prošle godine po broju izvezenih automobila zauzela drugo mjesto u svijetu, odmah iza Njemačke. Kineski brendovi automobila već su lideri na nekoliko tržišta Bliskog istoka i Latinske Amerike, dok u Europi prodajom dominiraju Tesla i bivši europski brendovi u kineskom vlasništvu kao što su Polestar (Volvo) i MG, kao i europski modeli automobila poput Dacie Spring ili BMV-a iX3, koji se proizvode isključivo u Kini. Početak godine obilježila je i vijest da bi Ford kineskoj kompaniji Build Your Dreams (BYD) mogao prodati jednu od svojih glavnih tvornica u Europi.

BYD E-SEED GT Velike promjene na kineskom tržištu automobila: Sve su popularniji lokalni brendovi, dok su VW i Toyota najranjiviji

U prošlosti, ni američki ni europski proizvođači nisu uspjeli prilagoditi cijene električnih automobila potrošačima s nižim i srednjim prihodima, dok je Kina posljednjih godina značajno smanjila njihovu cijenu. Usprkos činjenici da kineski proizvođači automobila nisu posebno cijenjeni u Europi i SAD-u, nove okolnosti sada daju Kini priliku da osvoji značajan udio na tržištu.

Europski proizvođači automobila uslijed pandemije koronavirusa pokušali su smanjiti svoju ovisnost o Kini, što je rezultiralo otvaranjem tvornica širom Europe. Češka, Slovačka, Poljska i Mađarska postale su domaćini brojnih proizvodnih pogona. Međutim, teško da će troškovi proizvodnje konkurirati tvornicama u Kini koje se oslanjaju na subvencije države i uživaju u lakom pristupu svih autodijelova i povoljnih baterija.

 

Koliko su zaista ozbiljne namjere kineskih proizvođača, najbolje govori činjenica da su neki od njih naručili svoje brodove kako bi osigurali potpunu kontrolu lanca snabdijevanja.

MG Comet Uskoro počinje prodaja električnog automobila cijene manje od 10 tisuća dolara

Kineski BYD koji proizvodi samo električne i hibridne automobile je 2022. naručio šest brodova, od kojih svaki može nositi 7.700 automobila. Državna kompanija SAIC Motor Corporation već upravlja petom po veličini svjetskom flotom za transport automobila, komentirao je Zoran Starčević, direktor tvrtke cargo-partner u Hrvatskoj. Riječ je o tvrtki s dugogodišnjim iskustvom u pružanju usluga međunarodnog i domaćeg prijevoza robe, logistike, špedicije, carinjenja i skladištenja. S obzirom na to da Kina jača svoju ulogu na europskom automobilskom tržištu i teži 'najvišoj poziciji', to bi moglo dovesti do razvoja novih lanaca snabdijevanja

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti