Croteam slavi 25 godina rada i ne planiraju tako skoro prestati

Tijekom 25 godina rada Croteam se probio na svjetskoj sceni i dokazao da njihov hit Serious Sam nije bio slučajnost.

Martina Čizmić | 23.11.2018. / 14:19

Ekipa Croteama na Reboot InfoGameru (Foto: Croteam) (Foto: Croteam)

Zagrebački studio za izradu videoigara, Croteam, ove godine slavi važnu obljetnicu  - 25 godina rada. Uspjeli su dokazati da mogu parirati velikim svjetskim studijima u onome što rade, ali i da se može uspjeti u Hrvatskoj.

Uhvatili smo ih na njihovom štandu u sklopu sajma Reboot InfoGamer te s Antom Vrdeljom porazgovarali o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti Croteama.

Koji je najbitniji događaj u 25 godina Croteama?

Mislim da bi to bio današnji dan. Na InfoGameru smo i ove godine s jednim skromnim štandom. Bilo nam je bitno da se pojavimo i družimo s fanovima i prijateljima koje smo stekli u proteklih 25 godina. Naime, ovaj biznis, izrade videoigara, jest jako zabavan, kako ljudi to sebi obično predočavaju i kako nam spočitavaju kad kažu: "Vi se po cijele dane samo igrate i ne radite ništa ozbiljno". Ali je i jako zahtjevan i težak, ne samo zbog tehničkog znanja i vremena potrebnog za izradu kvalitetnih igara poput ovih naših, već i zbog nepredvidljivih situacija na tržištu koje se vrlo brzo i temeljito mijenjaju. Svakih nekoliko godina imamo neku tektonsku promjenu kojoj se treba brzo prilagoditi. Tako smo kroz povijest imali primjere puno većih studija, u smislu broja ljudi ili budžeta, koji su se pojavljivali i nestajali sa scene. A Croteam je eto, poslujući iz Hrvatske, tu već 25 godina. Ako moramo nešto izdvojiti kao ključan datum onda je to ova obljetnica.

Što je to što je omogućilo Croteamu da preživi sve ove godine i postane respektabilan studio?

Oh, pa ne znam, to je još jedno teško pitanje (smijeh). Mislim da je to kombinacija puno stvari. U početku je to bila želja za dokazivanjem nečega, upornost, da se i u Hrvatskoj može napraviti igra i da to možemo napraviti mi. To su bila neka druga vremena, kada je bilo potrebno izraditi tehnologiju na kojoj igre nastaju i dečki su uspjeli u tome. Kasnije je bilo potrebno taj prvi uspjeh ponoviti, što je pritisak sam za sebe. Upravo stojimo ispred igre Talos Principle koja je po žanru filozofski puzzler i dijametralno je suprotna svemu što igre iz serijala Serious Sama jesu, a one su brze pucačine u kojima se vidi puno akcije, ali nije bilo potrebno previše razmišljati. Studio je dokazao da nije samo jednokratni uspjeh, već da može napraviti jednako vrijednu pa i bolju igru u potpuno drugačijem žanru. Mislim da je to postignuće i priznanje samo za sebe, koje daje hranu duši i novu energiju za sve ono što ide dalje.

Štand Croteama na Reboot InfoGameru (Foto: Zimo) (Foto: Zimo)

Koliko se tržište videoigara u Hrvatskoj i svijetu promijenilo u posljednjih 25 godina?

Tržište videoigara u Hrvatskoj se nije promijenilo uopće. Ono je u nekakvim globalnim razmjerima, što se tiče prodaje, sasvim zanemarivo. Tako je nažalost i danas. Hrvatska, naravno, ima puno igrača koji su strastveni i vole ovaj hobi i po tome nisu drugačiji od gamera i fanova u drugim zemljama. Međutim što se tiče drugih autora igara i proizvođača, mislim da se tu scena zaista izgradila na jedan pozitivan način i prerasla u jednu pozitivnu priču, pogotovo u zadnjih pet godina. Sad u Hrvatskoj posluje preko 35 studija, prema zadnjoj brojci iz CGDA. Nisu svi jednako uspješni, ali tu je preko puta nas također štand jednog zagrebačkog studija, Gamepires, koji je sa svojom igrom SCUM, a koja je nastala u koprodukciji s Croteamom, pokazao da i dalje dolaze kvalitetne i zabavne igre iz Hrvatske i nastavlja se taj trend.

Nakon suradnje na SCUM-u, što dalje sprema Croteam?

Croteam dalje radi na svojim projektima, među kojima je možda najveći Serious Sam 4, to je trenutno aktualni projekt. No, imamo izložene i dvije igre iz programa Croteam inkubator, iz kojeg se sprema još nekoliko iznenađenja koje ćemo uskoro vidjeti.

Serious Sam 4: Planet Badass (Foto: Croteam) (Foto: Croteam)

Planira li Croteam krenuti prema mobilnim igrama?

Već jesmo skrenuli prema mobilnim igrama. Sve naše igre nastale su na Serious Enginu, tehnologiji koja je toliko sposobna i moćna i napredna da jednako dobro igre rade na PC-u, konzolama, ali i mobitelima. Igra Talos Principle, primjerice, izdana je za iOS prošle godine i ostvarila je stvarno zapažene rezultate.

Je li onda lakše napraviti igru za konzolu, PC ili mobitele?

S tehničke strane, svaka od tih platformi pruža nekakav svoj izazov koji nije nepremostiv, kao što sam rekao Serious engine pokreće naše igre na svim tim platformama. No, kad govorimo o poslovnim modelima, načinima prodaje i naplate igara, onda i dizajna i konceptualizacije svih tih digitalnih vrsta zabave po platformama tu se onda situacija stubokom mijenja. To su onda različiti svjetovi. I tvrtke se zaista specijaliziraj za neku od tih platformi. Croteam je bio i ostao fokusiran na core igre, koje imaju dubinu i širinu kakvu samo tradicionalne igre pružaju, a mobilne platforme su, za sad, ekstenzija tih napora. Vidjet ćemo kako će biti u budućnosti.

Obično kad razgovaramo sa studijima za izradu videoigara, svi ističu kako im kronično nedostaje ljudi.

Mogu vam reći da ne lažu.

Kako vi rješavate taj problem?

Moram reći da se mučimo kao i svi u ovom paviljonu, a nalazimo se u paviljonu s hrvatskim i regionalnim proizvođačima videoigara. Naprosto smo snizili kriterije do te mjere da tražimo ljude koji imaju osnovno znanje i jednu goruću želju i strast za videoigrama koja i je motor pokretač cijele industrije. Jednom kad detektiramo da to netko posjeduje onda zapravo ulažemo vlastitu energiju i sredstva da te ljude obučimo do razine da oni postaju produktivni članovi tvrtke i studija. Bojim se da je slučaj sa svim ovim studijima takav.

Kako ih onda zadržavate?

Uglavnom ucjenama, mobbingom - prijetimo da ako otiđu, pričat ćemo ružno o njima (smijeh). Ne znam, mislim da je posao dinamičan, zabavan i težak, ali to se može sročiti i drugačije i reći da je izazovan. Atmosfera je dobra, radi se puno, ali je i ekipa dobra pa pretpostavljam da su i uvjeti dobri. Nitko do sad nije otišao iz tvrtke. Mislim da je to dovoljno dobra reklama.

Na Reboot InfoGameru možemo isprobati sve vaše igre koje ste izdali u proteklih 25 godina. Koja je vama najdraža?

Da, to je kao što roditelji ne bi smjeli imati omiljeno dijete (smijeh). Rekao bih da mi je osobno, Talos Principle.

Gdje možemo očekivati Croteam za 25 godina?

Nadam se na ovom istom mjestu i da će biti jednako veselo kao i danas.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti