Deset godina nakon što je primijećen, postojanje prvog Keplerova egzoplaneta i službeno potvrđeno

Deset godina nakon što je teleskop Kepler pronašao svoj prvi egzoplanet, njegovo otkriće sad je napokon i službeno, izvijestila je NASA.

Branimir Vorša | 06.03.2019. / 11:52

Kepler-1658b (Ilustracija: NASA)

Unatoč tome što je bio prvi kandidat za egzoplanet koji je NASA-in teleskop Kepler otkrio, planet Kepler-1658b imao je težak put do potvrde svojeg otkrića. Prvotne procjene tako su se u međuvremenu pokazale pogrešnima, odnosno daleko su procijenile veličine, i njega, i njegove matične zvijezde.

U jednom trenutku podaci koje je inicijalno zabilježio teleskop Kepler proglašeni su "lažno pozitivnima" jer su znanstvenici vjerovali da zapravo ne sugeriraju postojanje planeta. Naravno, ranije spomenuta kriva procjena veličine zvijezde i egzoplaneta krivac je za gotovo isključivanje Keplera-1658b iz sustava otkrića egzoplaneta i proglašenje podataka tek anomalijom.

No u pravo vrijeme u čitavu priču umiješao se tim astronoma sa Sveučilišta Havaji. Student Ashley Chontos na prvoj godini fakulteta predvodio je istraživački projekt i počeo češljati kroz Keplerove podatke i ponovno ih analizirati.

Naša nova analiza, koja koristi zvjezdane zvučne valove zabilježene u podacima teleskopa Kepler i koji karakteriziraju zvijezde, pokazala je da je zvijezda zapravo triput veća nego što se to prvotno pretpostavljalo. To onda znači i da je egzoplanet triput veći te se tako otkrio da je tu zapravo riječ o takozvanom vrućem Jupiteru (referenca na veličinu planeta), rekao je Chontos.

S tim novim podacima, sve je ponovno upućivalo na postojanje egzoplaneta. Idući korak bio je potvrda.

O svemu smo obavijestili astronoma Davea Lathama iz Astrofizičkog opservatorija Smithsonian, čiji je tim prikupio potrebne spektroskopske podatke i nedvojbeno potvrdio da je Kepler-1658b planet, rekao je Chontosov kolega i koautor ranije navedenog znanstvenog projekta Dan Huber.

Kepler-1658b obiđe svoju matičnu zvijezdu u samo 3,85 zemaljskih dana, a kad bi se ona mogla vidjeti s njegove površine, ljudskom oku bila bi 60 puta veća nego što je Sunce kad se promatra sa Zemlje.

Razgovarali smo s mladićem koji želi raditi bez plaće, ali uz sasvim posebnu vrstu naknade