Ekonomija dijeljenja ne mijenja samo način na koji koristimo naše automobile, već će dovesti i do revolucije u automobilskoj industriji, pokazalo je istraživanje koje je provelo društvo Strategy&. Naime,  očekuje se da će do 2030. godine koncept dijeljene mobilnosti i automatizacija dovesti do revolucije u automobilskoj industriji koja će zahvatiti radnu snagu i proizvodnju,

Istraživanje pod nazivom Transformacija proizvodnje vozila: Kako će koncept dijeljene mobilnosti i automatizacija revolucionirati automobilsku industriju do 2030. predviđa značajne promjene s kojima će se suočiti proizvođači i potrošači. Proizvodnja vozila razdvojit će se na proizvodnju uglavnom osnovnih modela „automobila na zahtjev“ namijenjenih masovnom tržištu, koji će se iznajmljivati za pojedinačna putovanja i na proizvodnju vozila po narudžbi za one koji i dalje žele voziti vlastito vozilo ili žele da ih se u njemu vozi.

Zbog toga će proizvođači originalne opreme (OEM) morati vrlo brzo razviti dvije različite vrste tvornica. Prva će biti usmjerena na standardizirana, umrežena „plug and play“ vozila namijenjena mladim urbanim vozačima. Drugi model tvornice prilagođenih vozila proizvodit će individualizirana vozila za niz potrošača, slično današnjem tržištu luksuzne i prestižne robe.

Robot (Foto: Getty Images)

Istraživanje predviđa da će ova promjena radikalno promijeniti strukturu aktualne radne snage, budući da roboti preuzimaju sve veći broj poslova, kako na pokretnim trakama, tako i na pozicijama istraživanja i razvoja. Procjenjuje se da će u proizvodnji biti potrebno 40 do 60 posto današnjih radnika sa suvremenim vještinama, iako potreban broj podatkovnih inženjera i programera može porasti za 90 posto.

Automobilska industrija nije značajno izmijenila svoj proizvodni model otkako je Ford uveo pokretnu traku prije više od jednog stoljeća, kaže Heiko Weber, partner u društvu PwC Strategy& Njemačka, no očekujemo da će se mnoge promjene ubrzati do 2021. godine.

OEM-ovi moraju započeti povećavati broja radnika koja će im biti potrebni tijekom sljedećeg desetljeća, kako zapošljavanjem ljudi s odgovarajućim vještinama, tako i zadržavanjem i prekvalifikacijom postojećih zaposlenika. Do 2030. godine broj podatkovnih inženjera gotovo će udvostručiti u postrojenju za prilagođenu proizvodnju, a povećati za 80 posto u plug-and-play postrojenju, dok će broj potrebnih programera u istim tipovima postrojenja porasti za 90 posto u prvom, odnosno 75 posto u drugom tipu, kaže Weber.

Rezultati istraživanja također pokazuju da će se tempo promjena ubrzati i u drugim područjima, pri čemu će se vrijeme potrebno za prijelaz od istraživanja i razvoja do proizvodnje smanjiti na dvije godine, u usporedbi s današnjih 3-5 godina. OEM-ovi će se također suočavati sa sve većom konkurencijom u vidu tehnoloških tvrtki koje će korisnicima moći izravno ponuditi rješenja za uslugu mobilnosti.

Istovremeno će rasti pritisak na proizvođače od kojih će se očekivati da uspostave troškovno znatno učinkovitije proizvodne procese kako bi se prilagodili sve raznolikijem rasponu vozila i dizajna.

Automobilska industrija na pragu je revolucije u kojoj će upravljanje podacima i sposobnost prilagodbe biti ključni za opstanak. OEM-ovi bi trebali već početi djelovati i napraviti ispravne odluke u pogledu proizvodnog modela i buduće radne snage, dodaje Weber.