Google tvrdi da je njegovo novo superračunalo srušilo sve rekorde, ali stručnjaci su skeptični

Novo Googleovo kvantno računalo se smatra strojem koji nadmašuje klasična računala. Međutim, kritičari tvrde da praktične primjene kvantnog računalstva tek treba pokazati.

Branimir Vorša | 04.07.2023. / 13:00

Kvantno računalo, ilustracija
Kvantno računalo, ilustracija (Foto: Getty Images)

Google tvrdi da je postigao "kvantnu nadmoć" stvaranjem kvantnog računala sposobnog trenutno napraviti izračune za koje bi čak i najbržem postojećem računalu trebalo 47 godina. Kvantni procesor tehnološkog diva radi na 70 kubita, nadmašujući svoju raniju verziju, Sycamore, koja je imala 53 kubita. Prema Googleu, najnovija verzija njegovog kvantnog procesora pokazuje računalne sposobnosti izvan postojećih klasičnih superračunala.

Google Google otkrio neke detalje o svom superračunalu koje trenira umjetnu inteligenciju, moglo bi vas iznenaditi tko ga je koristio

Koncept kvantne tehnologije iskorištava čudne učinke kvantne fizike kako bi uvelike ubrzao obradu informacija. Kvantna računala mogu pohranjivati i obrađivati kvantne bitove informacija (kubite) u više stanja istovremeno, što je nemoguće za klasična računala.

Kvantna računala obećavaju izvršavanje zadataka koji nadilaze mogućnosti klasičnih računala. Procjenjujemo trošak računanja u odnosu na poboljšane klasične metode i pokazujemo da naš eksperiment nadilazi mogućnosti postojećih klasičnih superračunala, naveo je Googleov tim u istraživanju, objavljenom na znaanstvenom preprint repozitoriju arXiv, koje čeka recenzije.

Dok su Googleove tvrdnje o kvantnoj nadmoći u prošlosti bile suočene sa skepticizmom, ovaj novi razvoj se smatra moćnijim strojem koji nadmašuje klasična računala. Međutim, kritičari tvrde da praktične primjene kvantnog računalstva tek treba pokazati.

"Vrlo lijepa demonstracija, ali..."

Spor oko toga jesmo li dosegli, ili bismo doista mogli dosegnuti kvantnu nadmoć, sada je riješen, rekao je Steve Brierley, izvršni direktor kvantne tvrtke Riverlane sa sjedištem u Cambridgeu.

Hrvatsko superračunalo, ilustracija - 1 Predstavljeno najjače superračunalo u Hrvatskoj nazvano po uglednom znanstveniku

Sebastian Weidt, iz grupe za ionsku kvantnu tehnologiju Sveučilišta u Sussexu, primijetio je da je Googleovo postignuće vrlo lijepa demonstracija kvantne prednosti, ali je također naglasio potrebu da se krene prema korisnom kvantnom računalstvu, koje donosi praktične primjene u stvarnom svijetu.

Njihova posljednja demonstracija još je jedna snažna demonstracija da se kvantna računala razvijaju stabilnim tempom, komentirao je profesor Winfried Hensinger, direktor Sussex Centra za kvantne tehnologije.

Sveučilište u Sussexu, zajedno s velikim tehnološkim tvrtkama poput Googlea, IBM-a i Microsofta, prednjači u razvoju kvantnog računala u Velikoj Britaniji. Konačni cilj je razviti komercijalno kvantno računalo kojem će i javnost moći pristupiti, piše Daily Mail.

Superračunalo (Foto: Getty Images) Dva tehnološka diva udružila snage i grade "jedno od najmoćnijih AI superračunala na svijetu"

IBM je već predstavio kvantni stroj pod nazivom Q System One, dostupan za korištenje tvrtkama i istraživačima. Međutim, kritičari su istaknuli da ima samo 20 kubita i da nije dovoljno moćan da postigne kvantnu nadmoć.

Izvor: Daily Mail