Kada kompaniju pokrenu bivši zaposlenici Googlea, Yelpa i IBM-a s velikim iskustvom rada na globalnim projektima i rješenjima koja koriste milijuni ljudi te kada im se pridruže inženjeri koji su zanat stekli, među inim, i u Silicijskoj dolini, jasno je kolika je perspektiva takve tvrtke na tržištu. OptimoRoute upravo je takva tvrtka, a nama je posebno zanimljiva jer iza nje stoji hrvatska pamet te ured ima i u Zagrebu.

Većina klijenata smještena je u SAD-u

Kompanija je razvila sustav za optimizaciju i upravljanje rutama koji je namijenjen manjim, ali i kompanijama s velikim brojem zaposlenika. Većina klijenata, od njih oko 900 s kojima surađuju, smještena je u Sjevernoj Americi. Među inim, klijenti su im plinovod koji prolazi kroz 7 američkih država i održava ga 300 tehničara, tvrtka Telgian koja platformu koristi za efikasno planiranje tisuće protupožarnih inspekcija širom SAD-a, zatim veliki dostavljači voća i povrća sa 160 kamiona po cijelom Teksasu itd.

Marin Šarić (Foto: OptimoRoute)

Imamo povremeno male klijente u Hrvatskoj i okolici, a vjerujemo da će se i veći odvažiti sada kad smo se dokazali u inozemstvu, rekao je u razgovoru za Zimo Marin Šarić, jedan od osnivača kompanije.

Sustav koji su razvili omogućuje optimizacije ruta u koji se unose narudžbe s lokacijama na koje zaposlenici trebaju nešto dostaviti i servisirati. Sustav uzme u obzir kompletnu cestovnu mrežu, vrijeme putovanja, radno vrijeme zaposlenika, cijenu rada i goriva, kapacitet vozila, dostupnost mušterija itd. te proizvede rute i rasporede s kojima se obavi najveća moguća količina posla, a da se istovremeno najmanje vozi i čeka. Vaše mušterije znaju kad su vaši zaposlenici na putu i kada će doći, a vi cijelo vrijeme imate detaljan taktički uvid u situaciju, objasnio je Marin način na koji OptimoRoute funkcionira.

Riječ je o sustavu "ključ-u-ruke" koji "postiže svjetske rekorde" u efikasnosti planiranja, a klijentima omogućava brzi rast terenskih usluga i uštede. Planiranjem rasporeda smanjuju se troškovi vezani uz satnice, vozila i gorivo te, što nije nezanemarivo, smanjuje se i ugljični otisak.

Kao primjer ušteda koje su njihovi klijenti postigli, Marin je izdvojio Telgian u kojem se nakon implementacije sustava povećao broj inspekcija za 70% s istim brojem zaposlenika, kao i Hardies koji dostavlja namirnice po cijelom Teksasu i koji sada ima 14% više dostava s 20% manje prijeđenih kilometara.

Iskustvo iz Googlea, Yelpa i IBM-a

Frane Šarić (Foto: OptimoRoute)

Karijeru u IT-u Marin Šarić počeo je još 2003., kada se zaposlio u Googleu u kojem je ostavio velik trag jer je njegovo ime na nekim ključnim patentima za Google knjige, gdje je vodio razvoj skeniranja i pretraživanja više od 20 milijuna knjiga. Nakon magisterija iz robotike na KTH-u u Stockholmu, s bratom Franom (koji je također radio u Googleu te je kroz karijeru osvojio brojne nagrade na svjetskim natjecanjima iz informatike) radio je na razvoju pretraživanja i strojnog učenja za poznatu tvrtku Yelp.

Njima je 2014. prišao prijatelj Goran Kukolj, koji je prije toga već pokrenuo jedan startup, a karijeru je gradio i u IBM-u, s idejom o razvoju sustava za pravljenje rasporeda i ruta te je od nule razvio kompletan prototip OptimoRoutea. Njih trojica osnovali su tvrtku koja je sredinom 2015. ozbiljnije krenula s radom, a svoju priliku vidjeli su u tome što su se velike tvrtke koje su uspjeh stekle u 80-ima i 90-ima uspavale te su bili uvjereni da ih tehnološki modu prestići.

Hoće li strani inženjeri doći u Hrvatsku?

Marin posebno izdvaja svoje zaposlenike te kaže za njih rade ljudi koji su se, i pored ponuda od Facebooka i drugih kompanija, odlučili za OptimoRoute. Razlog za to je što za razliku od velikih kompanija na čijim projektima radi veliki broj ljudi i izražena je hijerarhija pa svaka osoba pridonosi tek malim dijelom ukupnom rješenju, u OptimoRouteu prilika se dobije već u prvih nekoliko mjeseci te pred zaposlenicima stoji veliki izazovi, ali i odriješene ruke.

Na pitanje o razmišlja li o napuštanju Lijepe Naše i odlasku u inozemstvo zbog boljih uvjeta ili prilika, Marin kaže da se nada upravo suprotnom – ne samo da je uvjeren da će jezgra njihova inženjeringa ostati u Zagrebu, već vjeruje će i nagovoriti neke inženjere da zbog njih dosele u Hrvatsku.

Nudimo jedinstvene izazove, odlične uvjete jakog brzorastućeg startupa, kompenzaciju pri vrhu europske ljestvice i mogućnost stalnog usavršavanja pa vjerujemo da ćemo okupiti najbolje od najboljih. U rijetkoj smo prilici ponuditi im da rade na nekim od najizazovnijih problema u informatici, u pravom visokotehnološkom startupu s pedigreom Silicijske doline, kojega koristi stotine tvrtki.

Goran Kukolj (Foto: OptimoRoute)

Problema s pronalaskom kvalitetne radne snage u Hrvatskoj nemaju ni približno kakav je to slučaj na Zapadu te kaže da imamo "nevjerojatnu gustoću visokotalentiranih informatičara".

Investicija iz Silicijske doline

OptimoRoute i njihov sustav optimizacije ruta privukao je pozornost i velikih investitora pa su nedavno od najjačeg fonda za zelenu tehnologiju u Silicijskoj dolini Prelude Ventures dobili investiciju tešku čak 6,5 milijuna dolara. Prepoznali su nas kao tvrtku koja će imati ogroman utjecaj na globalno tržište softvera za optimizaciju ruta teško oko 45 milijardi dolara i pomoći drugim tvrtkama da bolje posluju, više zarade, a istovremeno znatno manje zagađuju, ponosan je suosnivač kompanije.

Naglašava kako vrhunski fondovi u Silicijskoj dolini za tzv. investicije Serije A traže jak osnivačkim tim, tehnologiju koja je godinama ispred konkurencije te eksplozivan godišnji rast prihoda i korisnika od minimalno 100%, a rijetko investiraju u kompanije izvan Silicijske doline, New Yorka i Bostona: Tim više ova investicija ima veliki značaj za razvoj naše kompanije.

Što se budućnosti i planova tiče, OptimoRoute ponajviše će ulagati u širenje prodaje te okupljanje najjačih i najtalentiranijih inženjera, menadžera proizvoda, konzultanata, marketinških stručnjaka, specijalista za prodaju itd. Također, vjeruje da će jednom moći ponuditi i rješenje za prijevoz ljudi autobusima ili kombijima, što je višestruko zamršeniji problem od taksi prijevoza. Što se ambicija tiče, one svakako nisu male: "Imamo kalifornijske ambicije. Želimo potpuno preuzeti tržište softvera optimizacije ruta od tvrtki koje su u tome desetljećima i nastaviti ostvarivati eksponencijalan rast prihoda i korisnika".