Digitalizacija više nije nešto za što se tvrtke i organizacije moraju pripremiti, već ju moraju aktivno prihvatiti i provoditi. No iako se o digitalizaciji poslovanja govori već godinama, još uvijek taj stupanj digitalizacije u tvrtkama nije na onoj razini na kojoj bi trebao biti.

Da se stvari ipak kreću u dobrom smjeru pokazuje i primjer iz najveće hrvatske naftne kompanije INA-e, koja se uhvatila ukoštac s digitalizacijom i izišla kao pobjednik.

U INA-inu slučaju digitalizacija nije bila povezana samo s prebacivanjem velike količine podataka u elektronički oblik, već su morali promijeniti način rada i uvesti inovativna tehnološka rješenja u svoje poslovanje.

Kako se radi o velikoj tvrtki koja ima cijeli niz različitih odjela i IT rješenja, digitalizacija poslovanja bila je izazovan posao.

Tako su se odlučili započeti svoju digitalnu transformaciju implementacijom robotske automatizacije procesa (RPA). Iako u imenu sadrži robote, RPA je primjena tehnologije koja se vodi poslovnom logikom i strukturiranim unosima, a s ciljem automatizacije poslovnih procesa. U prijevodu, pomoću pametnog poslovnog rješenja automatizirali su poslove koje su dosad radili ljudi.

RPA je primarno uveden u financijskom odjelu gdje se ljudi svakodnevno "bore" s velikim brojem podataka i usluga. Tako su priliku da iskušaju automatizaciju posla prvi dobili Top Računovodstvo Servisi (TRS), koji se fokusiraju na računovodstvene usluge, i Plavi tim, koji pruža IT podršku tvrtkama u INA Grupi.

U suradnji s IBM-om definirali su koja bi područja bila najbolja za implementaciju RPA-a te pripremili snažne temelje za uvođenje umjetne inteligencije i strojnog učenja u budućnosti. Godinu i pol kasnije, u INA-i koriste više od 60 jedinstvenih robotskih kodova za 42 RPA poslovna procesa, što u konačnici štedi vrijeme i novac, poboljšava sigurnost, kvalitetu obrađenih podataka, ali i smanjuje mogućnost pogreške.

Matija Svetec, Zoran Kranjec i Vesna Mesar (Foto: INA/IBM)

Digitalna transformacija temelji se na otkrivanju novih setova podataka i pretvaranju istih u iskoristive digitalne oblike koji omogućavaju da se stvari obavljaju na novi način. Inovacija u tehnologiji pomaže nam da stvaramo nove ideje, obuhvatimo više poslovnih odjela unutar cijele INA Grupe, koristimo specijalizirane alate za organizaciju i upravljanje poslovnim procesima, ali najvažnije od svega, stvaramo bolji proizvod i iskustvo za naše klijente i zaposlenike, ističu Matija Svetec, stručnjak za Glavnu knjigu i izvještavanje (TRS, Ina Grupa) i Vesna Mesar, stručnjakinja za upravljanje procesima (Plavi tim, Ina Grupa).

Zahvaljujući uvođenju RPA-a, u INA-i su stvorili temelje za sljedeći korak u digitalizaciji poslovanja - uvođenje umjetne inteligencije i strojnog učenja.

Zoran Kranjec, izvršni voditelj razvoja poslovanja iz IBM-a za područje Centralne i Istočne Europe - koji je ujedno i voditelj RPA projekata s IBM strane u INA-i, objašnjava kako automatizaciju poslovnih procesa i njezin put prema umjetnoj inteligenciji možemo promatrati u nekoliko stadija, gdje nam je prvi poznat još od prije 20 godina, a taj se zove Desktop Automation - što se odnosi uglavnom na skripting i makroprogramiranje.

Sljedeći je stadij RPA, odnosno Robotic Process Automation, koji je INA uspješno implementirala. Nakon toga dolazimo do autonomne automatizacije procesa - gdje se koriste kompleksna pravila i nestrukturirani podaci za zaključivanje i postupanje. Posljednji je stadij kognitivna inteligentna automatizacija, gdje sustav ima sposobnost razumijevanja i autonomnog odlučivanja, u ovakvom sustavu automatizacije, nakon svake iteracije i procesa razumijevanja i odlučivanja, sustav je sve "pametniji, rekao je Kranjec.

Iz INA-e ističu da su, uslijed automatizacije poslovanja, njihovi zaposlenici iz digitaliziranih odjela sada rasterećeni od svakodnevnih rutinskih i manualnih poslova, koje sad obavlja RPA, pa se oni mogu posvetiti drugim projektima i obvezama te donijeti dodanu vrijednost korisnicima.