Šopingholičari i ljubitelji dobrih ponuda s nestrpljenjem očekuju najveći šoping-događaj u godini - Black Friday ili crni petak. Ideja koja se iz SAD-a proširila po cijelom svijetu podrazumijeva velika sniženja i posebne ponude, a ujedno je i uvod u šoping-groznicu poznatu i kao predblagdansku kupovinu u prosincu. 

Iako je pandemija povećala popularnost kupovine iz naslonjača, odnosno preko interneta, mnogi su još uvijek skeptični prema takvu načinu kupovine. I to s razlogom.

CRO Commerce 2021. Hrvati sve češće kupuju na internetu, ali su još uvijek nepovjerljivi prema plaćanju karticama

Naime, iako se na internetu mogu pronaći zaista izvrsne prilike i veliki popusti, isto se tako mogu pronaći i brojne lažne trgovine kojima je jedina želja u što kraćem vremenu prevariti što više kupaca i uzeti im novac. 

Iako se crni petak službeno održava sljedeći petak, odnosno 25. studenoga, prema anketi koju je provela udruga eCommerce Hrvatska, mnogi su trgovci već počeli s popustima za crni petak i oni će se nastaviti barem do kraja studenoga.

 

Čak 61 posto Hrvata boji se krađe podataka prilikom plaćanja karticom

Udruga eCommerce Hrvatska u rujnu je provela istraživanje na bazi od 3431 online kupca, a pokazalo se da se čak 61 % Hrvata boji krađe podataka prilikom plaćanja karticom online, pa većina njih još uvijek naručuje isključivo uz plaćanje prilikom preuzimanja.

S obzirom na to da su kontrole hrvatskih webshopova vrlo česte, nije ni čudno da većina njih pazi na sve zakonske obveze u nastojanju da izbjegnu kazne, ali i loše kritike na internetu, tako da je većina hrvatskih webshopova zapravo vrlo pouzdana.

Mogućnost ostavljanja recenzije najjače je oružje suvremenog kupca. Loše korisničko iskustvo može trgovca stajati mnogo više od bilo kakvog gubitka koji bi eventualno nastao zbog greške trgovca jer četvrtina kupaca kaže da bi odustala od kupovine ako webshop ima loše recenzije. Čak 30 posto njih tvrdi da neće ni kupiti na nekom webshopu ako on nema pozitivne recenzije kupaca, tvrdi predsjednik udruge Marcel Majsan.

Kako prepoznati je li webshop siguran ako nema recenzije

Iako većina dobronamjernih webshopova posjeduje nekakav oblik društvenog dokaza, odnosno dokaza da je riječ o stvarnoj tvrtki, moguće je da ćete u vrijeme ludnice crnog petka naletjeti na neki webshop čiju povijest ne možete provjeriti na internetu jer se radi o novom trgovcu ili pak lažnom webshopu - koji je otvoren s jedinom namjernom da prevari kupce koji se polakome za nevjerojatno niskim cijenama.

Kupovina na internetu Sumnjiva vam je neka web trgovina? Provjerite ju pomoću ovog domaćeg alata

Jedna od prevarenih žrtava je i Irena S., koja je u vrijeme akcija za crni petak kupila svoje omiljene čizme na 70 posto popusta, na trgovini pod domenom timberlakeshoes.com, čiji joj je naziv domene izazvao osjećaj vjerodostojnosti jer u sebi sadrži ime brenda koji je kupovala. Ipak, naziv domene nije dovoljan znak da je webshop siguran, upozorava Majsan.

Ako se domena i ime tvrtke ne spominju nigdje na internetu niti webshop posjeduje neki društveni dokaz poput fanova na društvenim profilima ili pouzdanih recenzija, nemojte im ostavljati podatke svoje kartice. Ako već morate kupiti na sumnjivom webshopu, pogledajte nudi li on barem jedan siguran način plaćanja. Iako je plaćanje prilikom preuzimanja sigurno, ono ne jamči da vam trgovac neće poslati lažnu robu. Stoga je najsigurniji način plaćanja putem Paypala, koji kupcima vraća novac u slučaju bilo kakve prevare, ističe Majsan.

Kupci bi trebali kupovati u online trgovinama iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije kada je to moguće jer je veća vjerojatnost da će lakše riješiti eventualne probleme. Osim toga, prošle je godine na snagu stupio zakon na razini cijele Europske unije prema kojem se naplaćuje carina na svu robu izvan EU-a, tako da je u većini slučajeva postalo neisplativo naručivati robu iz uvoza.

Oznaka Trusted Shop - najlakši način da provjerite je li webshop siguran

Udruga eCommerce Hrvatska okuplja više od 500 webshopova koji dostavljaju robu hrvatskim kupcima, a svim punopravnim članovima omogućuju i besplatnu certifikaciju Trusted Shop kojom trgovci pokazuju kupcima da su trgovina od povjerenja.

 

Listu svih dosad provjerenih web trgovina možete pronaći ovdje.

Jasno nam je da ne može svaki kupac provjeriti starost domene kako bi saznao ima li neki webshop tradiciju poslovanja niti je svaki novi webshop koji nastane u ovo vrijeme automatski lažan. Zato smo mi u udruzi uspostavili oznaku povjerenja koju dodjeljujemo svim online trgovcima koji zadovolje 11 kriterija našeg eCommerce Kodeksa. Kada vidite oznaku povjerenja Trusted Shop na nekom webshopu, možete biti sigurni da je riječ o dobronamjernom web-trgovcu, poručuje Majsan.

No što ako ne poznajemo webshop, a on nema oznaku povjerenja? Udruga eCommerce Hrvatska ima rješenje i za to, a riječ je o servisu check.ecommerce.hr, koji vam omogućuje da provjerite sigurnost bilo koje stranice na internetu.

Primijetili smo da u vrijeme akcija za crni petak niče jako puno lažnih webshopova pa smo odlučili pokrenuti servis koji omogućuje kupcima da u nekoliko sekundi provjere koja je vjerojatnost da je neka web-stranica napravljena s ciljem krađe podataka. Servis je besplatan pa predlažemo svima da ga koriste prije korištenja kartice na bilo kojoj web-stranici, zaključuje Majsan.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju