Marko Cvetkovski: Doba jeftinih dobara i usluga je iza nas, kupci traže kvalitetu i spremni su platiti ju

Utjecaj pandemije osjetio se u svakoj sferi života i poslovanja. Najbolji primjer su kućni uredi, koji realno u Hrvatskoj do lockdowna nisu bili uobičajena praksa, a danas su sastavni dio normalnog poslovanja, ističe Cvetkovski.

Martina Čizmić | 18.03.2022. / 12:24

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Protekle dvije godine bile su izazovne za sve. Od brojnih ograničenja koja su donesena u sklopu borbe protiv pandemije, do poremećaja u opskrbnim lancima, proizvodnji i logistici. No, tvrtkama koje prodaju IT opremu, pandemijsko vrijeme je, barem s poslovne strane, bilo fantastično. 

Kupovala su se računala, tableti, dodatna oprema, televizori pa čak i gaming stolice i oprema. Slično je bilo i u Instar Informatici, domaćoj tvrtki koja prodaje računala i računalnu opremu već godinama. Iako su svjesni da će teško ponoviti rekordne poslovne rezultate iz protekle dvije godine, ambicija im ne nedostaje.

Što očekuju i planiraju u budućnosti, ali i što se sve promijenilo na hrvatskom tržištu posljednjih godina, pitali smo direktora Instar Informatike, Marka Cvetkovskog.

Instar Informatika na hrvatskom tržištu posluje posljednjih 15 godina. Koliko se hrvatsko tržište IT opreme promijenilo u to vrijeme?

Prije 15 godina u IT industriju ulagali su samo oni koji su bili dovoljno hrabri, da ne kažemo ludi – naravno u pozitivnom smislu. Osobno sam tada imao sve potrebne pretpostavke – smjelost i odvažnost, vidio sam potencijal i bio sam spreman na full house potez. Dodatni poticaj je bio taj što se Instar tada nalazio na prekretnici. Ili ćemo zatvoriti obiteljsku tvrtku ili ćemo je restrukturirati i napraviti zaokret u poslovanju. Odlučili smo se za drugu opciju. Danas s odmakom znamo da je to bio najbolji mogući potez koji smo mogli napraviti, iako se činio visoko rizičnim. Bio sam svjestan mogućnosti, ali isto tako i potencijalnih rizika koji su u našem slučaju bili mnogobrojni.

IT industrija od tad do danas isključivo bilježi propulzivan rast i to dvoznamenkastom stopom. Riječ je o najbrže rastućoj djelatnosti u hrvatskom gospodarstvu što potvrđuju i rezultati tržišnih analiza. Dodatni plus, u proteklom periodu globalne pandemije, IT industrija je pokazala otpornost i stabilnost u nepredvidivom ekonomskom okruženju. Uzimajući u obzir sve navedeno slažem se s ostalim dionicima u IT industriji da ona zaslužuje biti vertikalna i strateška okosnica gospodarstva.

Prije je na hrvatskom je tržištu funkcioniralo na desetke različitih tvrtki koje su se bavile prodajom IT opreme i sastavljala vlastita računala. No, malo po malo su se ugasile. Što je vama pomoglo da opstanete?

Svoj razvoj i rast temeljimo na dva ključna pristupa. Prvo, imamo jasnu viziju razvoja i strategiju poslovanja Instara što je abeceda poslovanja te od prvog dana postavljamo svoju ljestvicu jako visoko kako se niti u jednom trenutku ne bismo opustili. Naime, svjesni smo da naša industrija galopira i da mi moramo trčati u korak s njom, a često i brže. To podrazumijeva kontinuirano praćenje globalnih trendova, promišljanje o njihovoj implementaciji, edukaciju kadra, prilagodbu komunikacije, unaprjeđenje usluge, a sve kako bi naši korisnici ostali sretni i zadovoljni te postali naši brand ambasadori. Drugi pristup, o kojem puno toga ovisi, je praćenje tržišnih promjena sa spremnim odgovorima na eventualne poremećaje kojima ćete osigurati svoj lanac distribucije i logistike. U svakom slučaju, ima tu puno više parametra od prodaje IT opreme i sastavljanja vlastitih računala – rekao bi da je to tek vrh ledenog brijega. Upravo takav pristup i poslovni mindset omogućio nam je kontinuiran rast i sigurnu tržišnu poziciju.

Pandemija je potaknula potražnju za informatičkom opremom - od pametnih telefona do računala, ali je i rezultirala nestašicom na svjetskom tržištu? Kako se odrazila na vaše poslovanje?

Istina, pandemija i promjene koje su došle s njom, promatrano u okvirima IT industrije, su bile pozitivne. Takav učinak su imale i na naše poslovanje. Dogodio se moment ubrzane digitalizacije, i još snažnije penetracija ecommercea. Nama je to odmah bio indikator da još aktivnije počnemo raditi na nadogradnji postojećeg webshopa kako bi mogli ne samo odgovoriti na promjene i potrebe tržišta, već unaprijediti korisničko iskustvo kao i svaku fazu logistike i distribucije. Kad podvučemo crtu, možemo zaključiti da je Instar kapitalizirao taj moment i dodatno osnažio svoju tržišnu poziciju što potvrđuju i ostvareni poslovni rezultati.

 

Situacija s čipovima se neće tako skoro riješiti. Kako vi rješavate probleme s opskrbom? Kad očekujete da bi se situacija mogla normalizirati?

Globalna pandemija te aktualna situacija ukazuju kako su nepredvidivo ekonomsko i tržišno okruženje te turbulencije postale pravilo, a ne iznimka. Nedostatak sirovine, posljedično tome rast cijena svih sirovina i usluga neminovno su se odrazile na sve industrije, IT industrija nije izuzetak. Prema predviđanjima nedostatak čipova će u najvećoj mjeri osjetiti automobilska industrija, ali i industrija potrošačke elektronike. Korekcija cijena je neminovna, amortizirat će je sve uključeni u lancu – distributeri te jednim dijelom i kupci zasigurno. Opsežan je to proces koji nije došao preko noći. Jačanje američkog dolara, nestašice na globalnom tržištu, nesigurni opskrbni lanci pa posljedično poskupljenje transporta već neko vrijeme vode prema rastu cijena koji se sada osjeti i kod nas makar nismo veliko tržište. Nezahvalno je prognozirati što donosi budućnost, ali prema svemu sudeći čini mi se da je razdoblje jeftinih dobara i usluga iza nas.

Što kupci koji danas kupuju IT opremu najviše traže?

Utjecaj pandemije osjetio se u svakoj sferi života i poslovanja. Najbolji primjer su kućni uredi, koji realno u Hrvatskoj do lockdowna nisu bili uobičajena praksa, a danas su sastavni dio normalnog poslovanja. Tragom toga prodaja laptopa, printera, periferija, mrežne opreme i PC računala doživjela je snažan uzlet. Kupci su postali izbirljiviji, posebice u našoj industriji u kojoj kupac prije kupnje istraži tržište, aktualnu ponudu prilikom čega posjeti u prosjeku 10 različitih stranica. Drugim riječima, kupci traže kvalitetu i spremni su uložiti više u nju.

Što očekujete da će se najviše tražiti u budućnosti?

Tu se mogu nadovezati na misao ranije o promjeni naše svakodnevice, u kojoj smo tražili svaki mogući način da si olakšamo poslovanje i komunikaciju u svakom smislu. Kupcima je važno da oprema karakteristikama i kvalitetom može odgovoriti na sve njihove potrebe. I to od računala do mobitela. Imali smo prilike svjedočiti kako se u kratkom vremenu pojam „sastanka“ uspio promijeniti, od susreta i druženja do razgovora preko laptopa, svatko u svom dnevnom boravku. Promjene su neizbježne i brze, a život se u velikoj mjeri preselio u online sferu tako da je za pretpostaviti da će virtualna stvarnost biti sve prisutnija, a oprema koja će je pratiti adekvatno tražena.

 

 

 

Kakvi su planovi za Instar Informatiku za budućnost?

Ovaj tjedan smo otvorili novu poslovnicu, petu po redu u Zagrebu čime smo realizirali jedan od postavljenih ciljeva za prvi kvartal ove godine. Povodom otvorenja organizirali smo nagradnu igru za naše korisnike s nagradnim fondom vrijednosti 30 tisuća kuna. Trenutno smo u fazi razvoja novog webshopa koji će unaprijeđenom informacijskom strukturom i nadograđenim dizajnom moći odgovoriti svim zahtjevima i potrebama naših kupaca. Uz osam poslovnica u četiri grada - Zagrebu, Splitu, Rijeci i Zadru, webshop je naš snažan prodajni kanal koji čini 30% ukupnog prometa. Planovi su za budućnost su konkretni i jasni, postizati još bolje rezultate uz podršku zadovoljnih korisnika.

 

 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti