Mogu li ovakvi ljudi u Hrvatskoj konačno imati status idola?

Kada će i hoće li Hrvatska dosegnuti razinu u kojoj će mladi, uspješni i inovativni ljudi imati status idola?

Tomislav Ćuto
Tomislav Ćuto | 16.01.2018. / 07:48 komentari
Mate Rimac (Foto: HGK promo) (Foto: HGK promo)

 Često, vrlo često se raspravlja o tome kako će i kada, odnosno može li Hrvatska uopće krenuti prema novim horizontima uspjeha i prosperiteta. Odgovor je, za sada, negdje u magli. Da, u redu, turizam nam je temelj svega, ali ako želimo imati ozbiljno gospodarstvo, a ovo piše totalni gospodarski laik, čini nam se da turizam ne može i ne smije biti jedino za što ćemo se držati u olujnim vremenima potencijalne nove krize. Tko, kako, i na koji način može pokrenuti Hrvatsku, gdje se krije “Sveti gral” novog početka i aktiviranja ogromnog potencijala koji ova zemlja, nesumnjivo, ima?

tri vijesti o kojima se priča Žena spava u kravetu, ilustracija Za sve koji žive u gradovima Spavajte u mraku, zaštitite srce: Znanstvenici upozoravaju na skrivenu prijetnju Anatomski prikaz srca, ilustracija Istraživanje pokazalo Ova jednostavna svakodnevna hrana može potiho ojačati zdravlje vašeg srca Iznenađenje na ekranu, ilustracija Dobro čitajte što piše Oprez! Ugledate li ovo upozorenje na Gmailu, vjerojatno vas pokušavaju hakirati

Prije svega, trebat će mijenjati mentalitet. I podržati mlade ljude, kao što je mladi genijalac iz Karlovca, Albert Gajšak čiji je MAKERbuino postao hit jednog od najvećih sajmova potrošačke elektronike, CES-a koji se održava u američkom Las Vegasu. Ili, recimo, Mate Rimac koji sa svojim automobilima juri daleko van granica Hrvatske. Ili, recimo, Ivan Mrvoš koji je sa svojim pametnim klupama krenuo u osvajanje svjetskih gradova i uopće mu ne ide loše. Primjera poput tri navedena ima još, a svima im je zajedničko nekoliko stvari koje skrivaju odgovore na pitanje zašto još uvijek statiramo u blatu nemoći.

Albert Gajšak i MAKERbuino (Foto: Privatna arhiva) (Foto: Privatna arhiva)

Prvo, sva trojica su svoje uspjehe plasirali na svjetska tržišta, prepoznali su ih i priznali daleko van granica Lijepe naše, što sasvim sigurno nije slučajno. Drugo, njihov je konačni proizvod rezultat njihove ideje, volje, odricanja i znanja. I treće, što nam se za ovu priču čini presudnim, u vlastitom dvorištu su konstantno izloženi kritizerstvu (ne kritikama), prozivanjima anonimnih licemjera, vrijeđanjima i podcjenjivanjima bez i najmanjeg argumenta. Naravno, za njihov globalni uspjeh masa preplašenih likova koji se kriju iza zaslona i tipkovnice i vrijeđaju sve i svakoga, nema nikakvog utjecaja, ali ponešto govori o nama kao društvu.

Možda ti komentari koje pratimo i analiziramo mjesecima nisu reprezentativni uzorak. Možda. A možda i jesu. Jer, ne može biti slučajno da se baš svakoj ideji, bilo to ona Mrvoševa, Rimčeva, Gajšekova ili bilo čija nađe “mali milijun zamjerki”, popljuje se sve što se pljuvati može, a da se pozitivni i afirmativni komentari naziru tek u tragovima. Nitko od ovih inovatora i ljudi koji proizvode nešto konkretno, a ne prodaju maglu, ne živi (srećom) od komentara “trolera” s portala, no tužno je pa i mučno čitati s koliko žestine se nesmiljeno udara po tim redom mladim i uspješnim ljudima. To za Hrvatsku, kao društvo, nikako nije dobro.

Početak i kraj cijele priče je (ne)uspješnost određenog proizvoda ili usluge na globalnoj tržnici. I svi ovi mladi ljudi pokušavaju se probiti upravo na takvoj tržnici. Koliko im je pomogla Hrvatska? Kao zemlja, ali i kao društvo? Malo ili nimalo. I ne samo da im nije pomogla, nego je činila i još to čini, sasvim suprotno, odmaže im svakom svojom prljavom gestom i podlim komentarom iza kojega se krije stari, dobri hrvatski - jal. Zašto, zašto ovakvi ljudi ne bi bili idoli našoj djeci? Je li moguće dočekati takav dan u kojoj će i “hrvatski san o uspjehu iz garaže” biti san djevojčica i dječaka iz susjedne ulice, kvarta, grada, sela?

Umjesto besprizornih likova čiji je uspjeh temeljen na ničim utemeljenom forsiranju od strane medijske mašinerije, hrpe samoprozvanih starleta i “Celebrityja” čiji opus ne bi trebao zanimati nikoga, možda bismo u prvi plan trebali gurati hrabre mlade ljude koji žele zakoračiti van granica Hrvatske ali u isto vrijeme i ostati u njoj. Možda rade nešto što je netko drugi već napravio? Da, stvarno? To, ako niste znali, radi i Apple. Možda su njihovi proizvodi loši? Možda, ali o tome će sud dati globalno tržište. Možda oni uopće neće uspjeti? Možda, ali za razliku od mnogih, oni su krenuli i probali. I ne možda, nego sigurno je to put kojim Hrvatska treba krenuti.

Pa, ako im već ne mislimo pomagati, onda budimo toliko korektni i prestanimo im odmagati. I zapitajmo se, što smo to mi napravili i ponudili svijetu, odakle nam pravo pljuvati po onima koji rade - nešto konkretno? Za pisca ovih redaka, ljudi poput trojice izdvojenih i svih njima sličnih su obrazac idola za novo vrijeme i novi početak Hrvatske. Jer, oni doista nešto - rade!

Vezane vijesti