NASA otkrila neobične formacije u Zemljinoj gornjoj atmosferi

NASA-in instrument GOLD otkriva iznenađujuće oblike plazme u ionosferi, nagovještavajući složenu atmosfersku dinamiku i unapređujući naše razumijevanje svemirskog vremena i komunikacija.

Branimir Vorša | 02.07.2024. / 09:56

Neobične pojave u Zemljinoj ionosferi
Neobične pojave u Zemljinoj ionosferi (Foto: NASA's Scientific Visualization Studio)

NASA-ini znanstvenici otkrili su intrigantne nove formacije u Zemljinoj ionosferi, koje bi mogle poboljšati svemirske vremenske prognoze i radio komunikacije. Navedeno područje Zemljine atmosfere, koje se proteže od oko 48 do 965 kilometara iznad površine, otkriva složene oblike plazme.

Koristeći instrument za snimanje Global-scale Observations of the Limb and Disk (GOLD), znanstvenici su promatrali do sada neviđene detalje tih formacija plazme, uključujući X i C oblike na neočekivanim lokacijama i u neočekivanim vremenima. Ionosfera, nabijena sunčevom svjetlošću tijekom dana, stvara trake plazme pod utjecajem Zemljinog magnetskog polja. Te trake tvore vrhove i mjehuriće koji oblikuju plazmu. Istraživanje vezano za ta otkrića objavljeno je u časopisu The Journal of Geophysical Research: Space Physics.

X vrhovi

Prethodno istraživanje primijetilo je vrhove u obliku slova X nakon solarnih oluja i vulkanskih erupcija, ali nova studija otkriva da se ti oblici pojavljuju i tijekom geomagnetski tihih vremena, što sugerira da lokalizirani čimbenici igraju ulogu. Računalni modeli sugeriraju da niži atmosferski uvjeti mogu povući plazmu prema dolje.

Ranija izvješća o spajanju plazme bila su samo tijekom geomagnetski poremećenih uvjeta. To je neočekivana značajka tijekom tihih geomagnetskih uvjeta, kaže Fazlul Laskar, fizičar za ionosferu sa Sveučilišta Colorado.

C mjehurići

Drugo otkriće je pojava mjehurića plazme u obliku slova C i obrnutog oblika slova C. Te formacije, vjerojatno pod utjecajem Zemljinih vjetrova, pronađene su iznenađujuće blizu jedna drugoj, na tek oko 630 kilometra udaljenosti jedna od druge. To sugerira da su u igri lokalizirani čimbenici, poput smicanja vjetra ili drugih atmosferskih poremećaja.

Unutar te blizine, o ta dva mjehurića plazme suprotnog oblika nikada se nije razmišljalo, nikada nisu snimljeni, kaže Deepak Karan, isto tako fizičar za ionosferu sa Sveučilišta Colorado.

Iako su tako uske skupine oblika slova C rijetke, a GOLD ih je dosad uočio samo dvije, znanstvenici jedva čekaju dublje proučiti te fenomene. Razumijevanje tih plazma formacija ključno je za širenje radiovalova, što utječe na komunikacijske i navigacijske sustave.

Činjenica da imamo vrlo različite oblike mjehurića tako blizu jedan drugome govori nam da je dinamika atmosfere složenija nego što smo očekivali, napominje Jeffrey Klenzing, astrofizičar iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra, koji nije bio uključen u istraživanje.