NASA razvija novi i veoma tihi supersonični zrakoplov X

U planu je da zrakoplov X bude dovršen do kraja 2021. godine, nakon čega će NASA krenuti s dodatnim testovima.

Martina Čizmić | 04.04.2018. / 16:18

Zrakoplov X (Foto: NASA/Profimedia) (Foto: NASA/Profimedia)

Hoćemo li uskoro putovati svijetom u tren oka? Ne, ovaj put ne spominjemo teleportaciju (iako bi to bilo izvrsno), već nešto mnogo bliže i stvarnije. Radi se o supersoničnom zrakoplovu koji bi uvelike skratio vrijeme putovanja.

Naime, NASA je angažirala tvrtku Lockheed Martin da za 247,5 milijuna dolara izgradi eksperimentalni zrakoplov poznat samo kao zrakoplov X, koji bi trebao moći letjeti na visini od gotovo 17 kilometara brzinom od 1500 kilometara na sat. To znači da bi let od Zagreba do Londona trajao oko sat vremena, a do Sydneyja oko 10 sati (sad traje oko 17 sati).

Osim što bi trebao bit brz, zrakoplov X trebao bi biti i nevjerojatno tih. Jer, ako ste ikad stajali na zrakoplovnoj pisti dok su radili motori nekog putničkog zrakoplova, znate koliko to može biti glasno. Zrakoplov X, s druge strane, ne bi trebao biti glasniji od zvuka koji se može čuti kad zatvarate vrata automobila.

Podsjetimo, prvi supersonični zrakoplov Concorde upravo je zbog buke koju stvara kad probija zvučni zid imao zabranu letenja u punoj brzini iznad kopna. Tiši zrakoplov mogao bi letjeti iznad gradova u punoj brzini i tako skratiti vrijeme putovanja.

U planu je da zrakoplov X bude dovršen do kraja 2021. godine, nakon čega će NASA krenuti s dodatnim testovima kako bi potvrdila da je zrakoplov zaista siguran za putovanja.

Zrakoplov X (Foto: NASA/Profimedia) (Foto: NASA/Profimedia)

Veoma je uzbudljivo ponovno raditi na zrakoplovu X. Za uspjeh će biti ključno dokazati da je moguće letjeti supersoničnom brzinom, ali stvoriti tako malu buku da ljudi na zemlji neće ni znati da je iznad njih proletio zrakoplov. Trenutna pravila, koja se temelje na brzinama zrakoplova, brane supersonične letove iznad kopna. S ovim zrakoplovom NASA želi prikupiti podatke o tome koliko je učinkovita tiha supersonična tehnologija u smislu javnog prihvaćanja letova iznad nekolicine američkih gradova, istaknuo je Jaiwon Shin iz NASA-e.

Pojasnio je kako je ključan dizajn zrakoplova X koji sprječava zvučne valove da se sudaraju i tako stvaraju glasne eksplozije koje se čuju prilikom probijanja zvučnog zida. 

Zrakoplov X trebao bi biti dugačak nešto manje od 30 metara s rasponom krila od devet metara te težiti gotovo 15 tona. Pokretat će ga isti motor kao što se nalazi u vojnim zrakoplovima F/A-18E/F. Zasad je predviđen prostor samo za jednog pilota, no taj bi se dizajn u budućnosti mogao promijeniti, ako se dokaže da je ovakav zrakoplov siguran za letenje.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti