Ime Costasa Markidesa vjerojatno mnogima nije poznato. Riječ je o stručnjaku koji iza sebe ima više od tri desetljeća istraživanja poslovnih modela i strategija. Ugledni profesor strategije i poduzetništva s London Business Schoola (LBS) ističe: "Dizajniranje pobjedničke strategije jest umijeće postavljanja pitanja, eksperimentiranja i stalnog obnavljanja procesa razmišljanja propitkivanjem odgovora. Bez obzira na to koliko je današnja strategija dobra, uvijek je potrebno neprestano je iznova propitkivati."
Uoči njegova gostovanja na konferenciji Future Tense 2024. razgovarali smo s njim o budućnosti, inovacijama, ali i vještinama koje su potrebne vođama koji žele uspjeti u budućnosti.
Mnogo se govori o tome kako se moramo pripremiti za budućnost. No je li to uopće moguće? Što možemo učiniti?
Nitko ne može predvidjeti budućnost, ali to ne znači da se ne biste trebali pripremiti za nju. Ali što to znači pripremiti se?
Priprema je psihološki element koji podrazumijeva da ljudi u svojim umovima i srcima shvaćaju da dolazi promjena, da je neizbježna i da je trebaju prihvatiti. Ne bi joj se trebali opirati. S druge strane, tu je i kulturni element, koji obuhvaća svijest ljudi i organizacija o promjenama te njihovu spremnost na njih.
Osim pripreme, potrebno je imati i resurse za promjenu. Netko može biti spreman na promjenu, ali što ako nema resurse ili sposobnosti za nju? Morate se pripremiti tako da kada se promjena dogodi, budete spremni iskoristiti je. To znači da jedan dio pripreme mora uključivati uvođenje inovacija i agilnosti u DNK i kulturu organizacije.
Treće što bih savjetovao ljudima jest razvijanje portfelja vještina. Najbolje što možemo učiniti jest povećati vjerojatnost da ćete biti spremni na promjene tako što ćete razviti niz vještina u smislu obrazovanja, tehničkih vještina ili nekih drugih koje čak trenutačno i ne koristite. Bez obzira na sve, razvijajte nove vještine jer možda će vam trebati za pet godina.
Jedan od pojmova koji se kruži poslovnim svijetom jest "inovacija". Što inovacija znači za vas, i što znači biti inovativan u poslovnom svijetu?
Inovacija nije isto što i kreativnost.
Kreativnost je sposobnost generiranja ideja, što je izuzetno važno jer predstavlja preduvjet za inovaciju. Potrebno je imati najbolje ideje. Međutim, poznajemo puno ljudi koji su kreativni, razvijaju ideje, ali od toga se ništa ne ostvari.
Znači, inovacija nije samo generiranje ideja već i pronalaženje načina da se one provedu u djelo. Prvi je korak od kreativnosti do inovacije uvjeriti ljude oko sebe - šefa, kolege, pa čak i svijet - da podrže vašu ideju. To zahtijeva ulaganje jer od njih tražite da ulože novac, energiju i vrijeme u vašu ideju. Dakle, morate osvojiti podršku ljudi kako biste napravili prvi korak od kreativnosti do inovacije.
Drugi je korak eksperimentiranje s idejom jer nikada ne znate je li ona dobra ili nije. Zatim slijedi treći korak - implementacija. To je bit inovacije: dobivanje ideja i njihovo pretvaranje u nešto što donosi vrijednost vama, vašoj tvrtki ili društvu.
Da sumiram, od kreativnosti do inovacije potrebna su tri koraka: prodaja ideje kako bi se osigurala podrška, eksperimentiranje s idejom i implementacija ideje koja donosi vrijednost za organizaciju ili pojedinca
Također, postoje različite vrste inovacija: proizvodna, uslužna, tehnološka, strateška ili poslovnih modela. Stoga, kada tražite od ljudi da budu inovativni, molim vas da naglasite koju vrstu inovacije želite.
Inovativna je tvrtka ona koja potiče kulturu u kojoj su ljudi voljni ispitivati stvari, eksperimentirati bez straha od gubitka posla ako ne uspiju te ona u kojoj postoji psihološka sigurnost za dijeljenje ideja i primanje konstruktivne kritike. Potrebno je uspostaviti takvu kulturu kako bi organizacija postala inovativnija.
Često možemo čuti o razlikama među različitim generacijama. Tko po vašem mišljenju bolje inovira i prilagođava se promjenama na radnom mjestu i u poslovanju - generacija Z, generacija X ili milenijalci? Postoje li razlike u načinu na koji različite generacije funkcioniraju i razmišljaju o budućnosti?
Mlađi ljudi uvijek su bolji. Postoji mnogo razloga zbog kojih su oni kreativniji, a jedan je od njih da nisu toliko ograničeni onime što drugi misle ili govore o njima. Drugo, izloženiji su najnovijim razmišljanjima. Na primjer, iako znam ponešto o tehnologiji, sigurno ne znam koliko i moj 16-godišnjak, koji je uvijek na iPhoneu i komunicira s prijateljima na jezicima koje ne razumijem. Stoga, mlađa generacija često pokazuje veću kreativnost i sklonost inovacijama od starijih. Primjerice, netko tko je rođen prije 20 godina vjerojatno je kreativniji ili skloniji inovacijama od mene, koji sam rođen 1960.
Drugi dio vašeg pitanja odnosi se na različite stavove ljudi prema budućnosti i onome što žele. Prema mom mišljenju, to postavlja pravi izazov za tvrtke. Izazov nije samo u tome kako upravljati određenim generacijama poput milenijalaca ili generacije X. Veći izazov leži u tome što danas imamo pet generacija koje istovremeno rade u istoj organizaciji. Na primjer, ja imam 63 godine i radim s ljudima u dvadesetima, tridesetima, četrdesetima i pedesetima. Sve generacije imaju različite stvari koje ih motiviraju i žele različite stvari. Stoga, lider u mojoj tvrtki mora biti sposoban motivirati ljude različitih generacija. To zahtijeva prilagođavanje i razumijevanje različitih potreba i motivacija svake generacije, što predstavlja veliki izazov za buduće poslovanje.
Koje su osobine dobrog lidera? Tko su bolji lideri - žene ili muškarci? I zašto?
Vještine koje su imali lideri prije 50 godina jednako su važne i danas. Međutim, neke od tih vještina postale su potrebnije. Na primjer, empatičnost i transparentnost kod lidera sada su puno važnije. Prije 60 godina moj otac, majka ili šef imali su autoritet, a ja sam ih poštovao kao zaposlenik. Sjećam se kako bih ustajao i ponašao se kao vojnik kad god bi moji roditelji ušli u prostoriju.
Možete li zamisliti svoju djecu da to rade? Ni govora, oni će sjesti na jedinu stolicu u sobi i neće ustati s nje kada uđe starija osoba u prostoriju. Dakle, to znači da smo prije 60 godina mogli upravljati naredbama, autoritetom, govoreći: 'Ja sam šef, učinite što kažem.' Međutim, sada to ne prolazi. Moramo biti empatični, moramo slušati ljude i moramo više objašnjavati, komunicirati.
Postoje li vještine u kojima su žene bolje? Da! Neke od ovih 'novih' vještina koje su potrebne u današnjem svijetu žene imaju u većoj količini od muškaraca. Na primjer, žene su u prosjeku empatičnije od muškaraca. Vještina komunikacije i razgovora s ljudima - pod komunikacijom mislim na transparentan, empatičan razgovor, gdje vi slušate njih, oni slušaju vas, i svi se razumijete. Tko je bolji u tome, muškarci ili žene? Žene su bolje u tome. Mislim da postoje određene vještine koje postaju zaista važne u današnjem svijetu, a koje žene puno bolje obavljaju od muškaraca.
Uzimajući to u obzir, mislim da je, kao i sa svime, potreban balans. Problem je što još uvijek imamo organizacije u kojima su većina rukovoditelja muškarci. Nemamo dovoljno žena na visokim pozicijama. To je problem na kojem moramo raditi. Trebali bismo se pitati kako možemo balansirati naše upravljačke timove s više žena u njima jer one donose različite vrste vještina i kompetencija koje nadopunjuju ono što muškarci ne mogu donijeti, a time bi zajedno bili bolji.
Dolazite na konferenciju Future Tense powered by Lürssen u Hrvatskoj kako biste govorili o strategiji u svijetu neprekidnih promjena. Postoji li univerzalna strategija koju tvrtke i poslovanja mogu primijeniti kako bi se nosili s promjenama ili je to potpuno individualna stvar? Imate li savjete i trikove za stvaranje uspješne strategije?
To mora biti individualno jer strategija koju tvrtka treba razviti ovisi o njezinoj industriji, kao i o vrsti promjene s kojom se suočava. Na primjer, ako je promjena povezana s novim navikama mladih potrošača poput milenijalaca, strategija će biti usmjerena prema tome. S druge strane, ako je promjena povezana s digitalnim poslovnim modelima ili platformama, strategija će biti prilagođena tome. Svaka promjena zahtijeva specifičan pristup.
Važno je naglasiti da uspješan odgovor na promjenu zahtijeva ravnotežu. Istraživanja pokazuju da tvrtke koje vide promjenu samo kao prijetnju ili samo kao priliku propadaju. Potrebno je prepoznati i prijetnju i priliku te se prilagoditi na oba fronta. Stoga, strategija mora uzeti u obzir i obranu od prijetnje i napad na priliku.
To znači da tvrtke trebaju razviti kreativnu i inovativnu strategiju koja omogućuje istovremen napad i obranu. Neki tvrde da nije moguće istovremeno napasti i braniti se istom strategijom, zbog čega stvaraju odvojena poslovanja za svaki aspekt. Međutim, to postavlja novo pitanje - kako upravljati s dva posla istovremeno, od kojih bi jedan mogao uništiti drugi?
U konačnici, nema univerzalne strategije koja bi odgovarala svima. Svaka tvrtka mora pažljivo razmotriti svoje specifične uvjete, izazove i ciljeve te razviti strategiju koja omogućuje efikasnu obranu i napad na tržištu. Važno je biti inovativan i prilagodljiv kako biste se uspješno nosili s promjenama. Kako to postići, otkrit ću na konferenciji 15. svibnja. 😊
Podsjetimo, konferencija Future Tense 2024. održat će se 15. svibnja u Zagrebu, a više o samoj konferenciji možete pročitati na službenim stranicama.