Umjetna inteligencija, softver, roboti, automatizacija - riječi su to koje sve češće slušamo kada se govori o budućnosti na tržištu rada jer će softver i roboti veliki broj poslova odrađivati umjesto ljudi, i to brže i jeftinije. No na primjeru Ibrahima Dialla, (bivšeg) zaposlenika jedne američke kompanije, možemo vidjeti negativne posljedice pretjeranog oslanjanja na računala. On je nakon neugodnog iskustva koje mu je priredio softver na svom blogu poručio: "Automatizacija može biti od velike koristi kompanijama, ali treba postojati način koji će ljudima omogućiti preuzimanje kontrole u slučaju pogreške računala."

To je napisao na temelju svog iskustva i tri tjedna pakla i sramote koje je proživio u kompaniji, a koje mu je "zakuhalo" računalo.

Sve je počelo kada jednog dana nije mogao ući u zgradu u kojoj se nalaze uredi njegove kompanije jer kartica za otvaranje glavnih vrata nije radila – mislio je kako je riječ o grešci na kartici koja se i prije događala. Vrata su mu otvorili zaštitari, a novo (neugodno) iznenađenje doživio je kada je shvatio da je odjavljen sa svih sustava na računalima kompanije na kojima je radio i nije mogao pristupiti podacima. Također, šokirao se kada je vidio da je pored njegova imena stajala oznaka "neaktivan".

Nakon toga podsjetila ga je zaposlenica iz ljudskih resursa koja mu je rekla da je primila mail u kojem je obaviještena da je njegov ugovor prekinut te mu je obećala da će to što prije riješiti.

No kada je sutra došao na posao, i dalje je imao istih problema i nije mogao pristupiti sustavu, a onda je uslijedio veliki šok – nakon ručka dvojica muškaraca prišla su njegovu stolu i ispratila ga iz zgrade. Teško je zamisliti neugodnost koju je doživio dok su ga, kako je napisao na blogu, poput lopova izvodili iz zgrade jer je otpušten, iako mu nitko nije rekao kada je dobio otkaz i zašto.

Računalo je preuzelo kontrolu

Ni njegovoj šefici također nije bilo jasno što se događa te mu ni ona nije mogla pomoći – kontaktirala je službu za korisnike da ispravi pogrešku u sustavu i omogući mu pristup svim programima i podacima, no sustav je bio dizajniran tako da, kada netko dobije otkaz, automatski mu blokira karticu za ulaz u zgradu i pristup svim podacima kompanije.

Diallo je cijelo vrijeme dobivao kopije mailova koji su slani njegovim šefovima i bili su napisani crvenom bojom i "stilom bez emocija", a on i šefovi tek su nakon tri tjedna saznali u čemu je problem. Kompanija je ranije prolazila kroz promjene te su neki ljudi, uključujući i Diallovog bivšeg šefa dobili otkaz, a dok je bio na otkaznom roku bivši šef trebao mu je produžiti ugovor, no on to nije napravio.

Nakon toga računalo je preuzelo kontrolu, označilo ga kao bivšeg zaposlenika te su sve naredbe poslane automatski, blokirana mu je kartica za ulaz u zgradu, deaktiviran mu je poslovni račun na Windowsima te pristup drugim sustavima, a kako je više puta s deaktiviranom karticom pokušao ući u zgradu, računalo je zaštitarima poslalo mail u kojem su zatražili njegovo izbacivanje iz kompanije (zbog toga su ga zaštitari ispratili iz zgrade).

Zanimljivo, ovaj se proces nije mogao prekinuti i obavijestiti računalo kako je riječ o grešci, već je morao dobiti sve nove podatke, kao da se ponovno zapošljava.

Iako je vraćen na posao nakon tri tjedna (za koja nije dobio plaću), Diallo je ubrzo dao otkaz – sve neugodnosti koje je proživio te činjenica kako su se i ostali zaposlenici udaljili od njega jer su mislili kako je napravio nešto loše bilo su mu previše, a svoje iskustvo opisao je na blogu kako bi upozorio na problem pretjerane automatizacije i što se može dogoditi ako računala preuzmu mogućnost potpiunog donošenja odluka.

Izvor: BBC