Google i Facebook već su neko vrijeme u ratu s australskom vladom, koja im prijeti zakonom prema kojem će tehnološki giganti morati plaćati portalima i medijima za prikazivanje njihova sadržaja. Tome se obje kompanije protive, a iz Googlea su prošle godine komentirali kako bi se zbog toga mogao promijeniti način na koji Australci pretražuju internet, dok su iz Facebooka naglasili kako bi zbog takvog zakona mogli zabraniti dijeljenje sadržaja s lokalnih medija na svojoj mreži.



Što bi se točno moglo promijeniti pri surfanju i pretraživanju u Australiji, saznali smo zahvaljujući Googleovim eksperimentima koje provodi u toj zemlji. Kako su iz te kompanije potvrdili, nekoliko eksperimenata odnosi se na oko jedan posto korisnika njihove tražilice u Australiji, s ciljem „mjerenja utjecaja medijskog biznisa na Googleovu tražilicu i na druge medije“, a trajat će do početka sljedećeg mjeseca.

U praksi to izgleda da, kada npr. korisnici pretražuju rezultate s australske verzije The Guardiana, ta se stranica neće prikazati među rezultatima pretraživanja, već samo njezini linkovi na Twitteru i Facebooku. Takav način filtriranja sadržaja od Googlea, odnosno neprikazivanja sadržaja dijela medija naišao je na velike kritike. Tako iz kompanije Nine, izdavača Sydney Morning Heralda smatraju da je tim potezom Google pokazao svoju nevjerojatnu tržišnu moć jer može napraviti da kompanije koje nisu u njihovoj milosti jednostavno nestanu s interneta. Optužili su ih i za monopol jer uskraćivanjem pristupa važnim informacijama pokazuju kako mogu utjecati na važan sadržaj i informacije kojima Australci pristupaju.

Iz Googlea kažu da se vesele suradnji sa senatskim odborom, izdavačima i zakonodavcima kako bi se postigao fer dogovor, koji bi bio u interesu svim Australaca. No iznimno im je problematičan predloženi model poslovanja u kojem su spominju samo troškovi medija, a ne troškovi Googlea te smatraju da bi prijedlog prema kojem bi Google morao plaćati za prikaz linkova radikalno promijenio način pretraživanja interneta.



Iako nije teško pretpostaviti da bi eksperimenti koje kompanija provodi mogli biti neka vrsta upozorenja medijima i regulatornim tijelima s kojima žele pokazati što bi se moglo dogoditi ako se njihovi rezultati ne bi prikazivali na tražilici, iz američke kompanije kažu kako svake godine rade desetke tisuća eksperimenata, tako da u tom potezu nema ništa neobično.

Izvor: The Guardian