Novo istraživanje u kojem su sudjelovali znanstvenici s IRB-a rasvjetljava mehanizme razvoja malignosti uzrokovane HPV-om

Zahvaljujući novim spoznajama dobivenih ovim istraživanjem, potencijalno se otvaraju mogućnosti za nove terapije.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 14.05.2023. / 10:32

HPV (Foto: Getty Images)

Molekularni biolozi s Instituta Ruđer Bošković u suradnji s kolegama sa Sveučilišta u Kölnu i Međunarodnog centra za genetičko inženjerstvo i biotehnologiju u Trstu u nedavnom istraživanju došli su do novih važnih spoznaja oko mehanizama humanog papilomavirusa (HPV) uzrokovanih onkogenezom te razvoja malignosti. Ti mehanizmi i njihovo razumijevanje iznimno su bitni pri razvoju ciljanih terapija protiv malignosti uzrokovanih HPV-om.

Mario Cindrić IRB predstavio spektrometar masa, instrument za analizu proteina

Tijekom istraživanja dva tipa HPV-a uspjeli su prvi put dokazati kako jedan visokorizični alfa onkoprotein koji se nalazi u ovom virusu može utjecati na ubrzano umnožavanje stanica i njihovo kretanje, što je neophodno za razvoj karcinoma uzrokovanog HPV-om. Riječ je o onkoproteinu E6 koji može djelovati na stanice tijela i uzrokovati promjene u njihovom ponašanju - najčešće djeluje na stanične proteine i tumor supresore tako što ih uništava i modificira njihovu normalnu funkciju, što onda dovodi do nekontroliranog umnažanja stanica, njihove imortalizacije te, u konačnosti, nastanka karcinoma. Osim toga, onkoprotein E6 može inhibirati neke druge procese u stanicama koje se obično koriste za kontrolu rasta i diobe stanica, što također može dovesti do razvoja karcinoma.

Rezultati istraživanja objavljeni su u uglednom časopisu Journal of Medical Virology. 'U ovom radu opisali smo novi mehanizam koji virusni visokorizični onkoprotein E6 HPV-a koristi da bi stimulirao staničnu proliferaciju te kako ove promjene u stanici utječu na razvoj malignosti uzrokovane HPV-om. Povrh toga, opisali smo nove funkcije samog onkoproteina E6, koji je zajedno sa onkoproteinom E7 odgovoran za razvoj malignosti uzrokovane HPV-om. Također on ima i dominantnu ulogu u kasnim fazama bolesti te se do sada pokazao kao jedna od glavnih potencijalnih meta za terapeutsko djelovanje,' objasnile su na stranicama IRB-a prve autorice na radu dr. sc. Josipa Skelin Ilić, poslijedoktorandica u Laboratoriju za molekularnu virologiju i bakteriologiju te doktorandica Anamaria Đukić.

Zahvaljujući novim spoznajama, potencijalno se otvaraju mogućnosti za nove terapije, prvenstveno kroz ispitivanje potencijalno novih biomarkera koji bi predvidjeli razvoj bolesti na netipičnim mjestima koje inficira HPV, primjerice područje glave i vrata.

Matej Bubaš i Ivana Fabijanić Veliki uspjeh hrvatskih znanstvenika: Razvili su djelotvorniji nanomaterijal za senzore nove generacije

Interesantno je da spoznaje koje smo stekli radeći na istraživanju na HPV-u možemo upotrijebiti i na nekim drugim virusima koji uzrokuju karcinome jer postoji vjerojatnost da dolazi i do manipulacije ovakvog ili sličnih mehanizma i kod drugih virusa povezanih s karcinomima, naglasio je dopisni autor dr. sc. Vjekoslav Tomaić iz Laboratorija za molekularnu virologiju i bakteriologiju u Zavodu za molekularnu medicinu IRB-a. Što se budućnosti tiče, dr. Tomaić kaže kako nastavljaju dalje istim smjeru s fokusom na detaljnije razjašnjavanje procesa karcinogeneze uzrokovane HPV-om kako bi doprinijeli pronalasku potencijalno novih ciljanih terapija protiv tih bolesti. Također, rade i na otkrivanju prediktivnih markera koji bi predvidjeli razvoj bolesti u ranim fazama na netipičnim anatomski sijelima koje virus inficira, npr. u području glave i vrata.