Martina Gilja oduvijek je bila okružena hranom i zdravim namirnicama, još otkako je kao mala pomagala u obiteljskom vrtu. Stoga ne iznenađuje da ju je životni put odveo u nutricionizam.
No, kako se nutricioniskinja našla u poduzetničkim vodama i krenula u proizvodnju zdravih grickalica? U razgovoru za Zimo otkrila je što ju je potkaknulo na takav potez i koliko je teško krenuti u poduzetništvo kad se baviš hranom.
Nutricionistkinja koja se bavi hranom, nekako je logično. No, put do "Nutri Kulti" baš i nije bio jasan ni direktan. Kako ste uopće krenuli s proizvodnjom "domaćih", a onda i grickalica za prodaju? Po čemu se one razlikuju od drugih grickalica koje možemo pronaći u trgovinama?
Nakon diplome i dva posla u srodnoj farmaceutskoj industriji težila sam poslu u struci kojeg nisam imala sreće naći. Kako smo suprug i ja našem sinu Borni stalno izrađivali zdravije varijante raznih jela, grickalica i tzv. snackova u kućnoj radinosti i kako smo na njih dobivali pozitivne komentare naši bližnjih došli smo na ideju da takve proizvode usavršimo i plasiramo na tržište. Znali smo da želimo da su nutritivno bogati, okusima zanimljivi i velikima i malima, da nemaju brdo skrivenih šećera, aditiva, umjetnih bojila i sl. te da bi bilo fora da se izrađuju ručno.
Nutri Kulti u proizvodnji (Foto: Nova TV)
Koliko se vaš proizvodni proces promijenio od samih početaka do sad? Što su vam bili problemi s kojima ste se susreli na početku i kako ste ih riješili? Radite li sve ručno ili ste ipak angažirali neko tehnološko rješenje?
Proizvodni proces se promijenio u smislu kapaciteta, radne snage, imamo više pećnica i inventara. Imamo jednu miješalicu za tijesto za grisine od samih početaka i dvije sjeckalice u kojima pripremamo zobene kekse, usitnjavamo sastojke. Proizvodi su praktički isti sada kao i prvog dana kada smo našli onu savršenu teksturu i okus. Imali smo problemu smislu da smo se na puno smjesa učili kako se peku, koliko dugačke štapiće moramo raditi, kako da zamijenimo jaja iz smjesa da dobijemo veganske i vegetarijanske proizvode i sl. Kako da nam krekeri budu što pravilnije pločice i sl. I dalje radimo sve ručno, pripreme smjesa i tijesta rade naši mali pomagači miješalica i sjeckalice, a ostalo radimo ručno. Svaki proizvod ručno izrađujemo, jedan po jedan pakiramo u vrećice, varimo sa varilicom i lijepimo etikete.
Na što morate posebno obratiti pozornost prilikom osmišljavanja, ali i izrade ovakvih grickalica?
Moramo paziti na sirovine i njihove kombinacije i omjere. Treba puno pokušaja i pogrešaka da proizvod dobije svoj finalni izgled, okus i teksturu. Čak i ista sirovina od dva različita dobavljača može biti velika razlika. Nije niti oblik koji možda zamislim od prve najbolji izbor. Moramo paziti i na naziv proizvoda, osmisliti izgled ambalaže, pratiti sva pravila koja nas obvezuju, napraviti potrebne analize, izraditi nutritivnu tablicu.
Otkud nabavljate sastojke? Surađujete li s domaćim proizvođačima ili ste se ipak morali okrenuti svjetskom tržištu?
Sastojke nabavljamo kombinirano. Dio je hrvatske proizvodnje, dio dobavljača imamo još od samih početaka poslovanja. Dio je sa svjetskog tržišta kontroliranog podrijetla, dio je ekološka proizvodnja, dio nije. Sve što možemo nabaviti domaće trudimo se nabaviti, ponekad je teško zbog nedostupnosti i cijena, ali trudimo se. Ova godina je bila iznimno teška zbog velikog i nekontroliranog porasta cijena sirovina, a i zbog njihove nedostupnosti. Evo upravo npr. nema kikirikija i neke proizvode ne možemo trenutno proizvoditi.
Jedno je praviti grickalice u kućnoj radinosti, a drugo pokrenuti pravu proizvodnju. Kako je izgledao vaš ulazak u poduzetničke vode?
Bilo je izazovno i stresno, ali ništa ne bih mijenjala. Svaki korak je jedna lekcija i drago mi je da sam i sve prošla. Doslovno sam u Google upisala kako otvoriti firmu. Suprug i ja smo imali nešto ušteđevine tako da smo odlučili riskirati i uložiti to u posao. Dok smo riješili papirologiju, analize, nabavili prve sirovine, napravili vizualni identitet, logo i sve sitnice za siguran start, našla sam prostor za najam i krenula. Imala sam veliku potporu obitelji i prijatelja i nekako je sve išlo svojim tokom. Prvo sam sve radila, a kada je posao uzeo maha i kada više nisam ništa stizala potražila sam pomoć i zaposlila djelatnice.
Imate li kakve povratne informacije o svojim proizvodima? Što se ljudima najviše sviđa?
Povratne informacije su super, dobivamo pozitivne komentare, poruke potpore i ohrabrenja. Da moram izdvojiti samo jedan proizvod rekla bih da je to snack proizvod 1000 sjemenki. Ali dobivamo super komentare i za zobene bombice i za pirove frulice.
Kakvi su vam planovi za dalje? Hoćemo li vidjeti još kakve proizvode pod brendom "Nutri Kulti"?
Sada ćemo uživati u ovim trenucima te odraditi stručno, s predanošću i veseljem ovaj posao. Moramo hladne glave vidjeti što nam budućnost nosi pa ćemo u skladu s time razmišljati kako ćemo našu proizvodnju razvijati na najbolji mogući način. Mi u svojoj paleti imamo ukupno 11 proizvoda, nadam se da će i neki od njih u neko buduće vrijeme naći svoje mjesto na policama Spar i Interspar trgovina.
Što za vas znači sudjelovanje u projektu "Startaj Hrvatska"?
Sudjelovanje u projektu mi daje potvrdu da sve ovo što radim i što sam stvarala zadnjih 5 godina vrijedi. I da moram vjerovati u sebe, svoj rad i svoje proizvode. Sve se nekako posloži u životu onako kako treba, samo treba biti strpljiv i skroman. Sada je bilo idealno vrijeme za nove poslovne i osobne izazove. I kao što mi u Startaj znamo reći 'sami možemo puno, zajedno možemo sve', shvatili smo koliko je važno imati dobrog partnera i ekipu koja stoji iza tebe u svim situacijama. Dugo sam razmišljala o prijavi u Startaj Hrvatska, ali sada znam da je ovo jedna od najboljih odluka u mom životu, istaknula je na kraju razgovora za Zimo, Martina Gilja.