Iako se čini kako je za taksiste u brojnim zemljama, uključujući i Hrvatsku, trenutno najveći problem Uber, pravi problemi i radikalne promjene na ovom tržištu tek dolaze i zbog njih će većina taksista u budućnosti vjerojatno ostati bez posla. Posao im neće uzeti vozači Ubera – jer će i oni morati promijeniti struku, već roboti i računala koja će, kako smo to već više puta pisali, preuzeti volane i odgovornost za vožnju, a ljudi će od vozača postati samo putnici koji će računalu davati upute o destinacijama. Osim što je sama činjenica kako će računala u potpunosti neovisno o ljudima upravljati automobilima revolucionarna, ova tehnologija utjecat će i na druge također revolucionarne promjene te dio tehnoloških i automobilskih stručnjaka vjeruje kako ljudi više niti neće posjedovati automobile, već ćemo se uvijek koristiti uslugama robotskih taksija bez vozača.

Autonomni automobili već su odvozili milijune kilometara skoro bez većih incidenata te su se potvrdili kao iznimno pouzdani (ako pitate ekipu iz Googlea reći će kako su računala bolji vozači od ljudi), a ove godine očekujemo veliki korak naprijed na ovom tržištu – možemo reći i početak kraja tradicionalnih taksija. Naime, nedavno je u Arizoni Waymo (kompanija koja je dio Alphabeta, krovne kompanije kojoj pripada i Google) dobio odobrenje za djelovanje kao prijevoznička kompanija te do kraja ove godine možemo očekivati službeni početak rada ovog servisa. Njihovi automobili već neko vrijeme prevoze ljude po Phoenixu, no kako su do sada samo testirali tehnologiju, vožnje su za putnike besplatne, dok će sada Waymo moći naplaćivati vožnje.

Autonomni taksiji

Ova je vijest važna jer je Waymo kompanija koja razvija autonomne automobile te su njihova vozila bez vozača već prošla veliki broj kilometara cestama Phoenixa.

Tijekom nedavnog predstavljanja financijskih rezultata kompanije izvršna financijska direktorica Alphabeta Ruth Porat dotakla se i Waymoa i dotadašnjeg testiranja autonomnih automobila u tom gradu te je najavila ono što slijedi: Putnici će putem Waymoe aplikacije moći pozvati jedan od naših autonomnih vozila bez vozača.

Iako mediji govore kako će se već ove godine stanovnici Phoenixa moći voziti u automobilima u kojima neće biti vozača, za pretpostaviti je kako će, barem na početku, vozač ipak sjediti na prednjem sjedalu kako bi u slučaju problema preuzeo kontrolu nad vozilom, da bi nakon nekog vremena računala u potpunosti preuzela kontrolu.

Jeftiniji od Ubera i Lyfta

Najveća prednost autonomnih automobila u odnosu na konkurenciju poput Ubera i Lyfta bit će cijena koja će biti povoljnija jer u automobilu neće biti vozača kojeg će trebati platiti. Također, kada tome dodamo kako će automobili u budućnosti većinom biti električni, što znači i puno manju potrošnju energije u odnosu na klasične benzince i dizelaše, jasno je zašto se očekuje da bi u budućnosti ljudi mogli prestati kupovati automobile – korištenje ovakvih servisa bit će puno jeftinije i isplativije.

U takvom scenariju jasno je kakva se budućnost sprema za tradicionalne taksiste koji neće biti konkurentni robotskim vozilima jer će biti višestruko skuplji.