Otkako je ugledni Harvard Business Review presudio da je "podatkovni znanstvenik“ najpoželjniji posao 21. stoljeća” zainteresirane strane znaju koja profesija ima najsvjetliju budućnost. Ipak, trenutno LinkedIn Izvješće o novim poslovima (LinkedIn Emerging Jobs Report) otkriva da će tvrtke u narednim godinama tražiti i niz drugih zanimanja.

Astrid Kleinhanns-Rollé, izvršna direktorica poslovne škole WU Executive Academy, pomno je prošla kroz trendove vezane uz radna mjesta u 2020-ima i analizirala zašto poslodavci traže određene tipove stručnosti i koje će srodne vještine i kompetencije trebati zaposlenicima u budućnosti, a izgleda da su ova zanimanja „otporna“ i na Covid-19.

Transformacija poslovnog svijeta odvija se zapanjujućim tempom, a tvrtke su se upustile u žestoko natjecanje za dobro obučene stručnjake koji su u skladu s promijenjenim zahtjevima tržišta. Navedena zanimanja neće izgubiti na privlačnosti ni u doba obilježeno koronavirusom.

AI specijalist
Umjetna inteligencija (AI) već podržava procese na mnogim područjima, ali tu se neće zaustaviti: očekuje se da će u skoroj budućnosti AI rješenja postati osnova novih poslovnih modela i inovativnih proizvoda - od zdravstvene aplikacije, aplikacije za samostalno učenje do autonomnog vozila. Kao posljedica toga, povećala se potražnja za stručnjacima iz ovog područja, budući da se tvrtke bore za AI specijaliste. Broj specijalista za AI povećao se 19 puta od 2015. U SAD-u potražnja za stručnjacima za AI godišnje se povećava za 74%. Da bi se optimalno pripremili za ovu profesiju, specijalisti za AI trebali bi biti stručni u sljedećim područjima: strojno učenje (machine learning), Python, TensorFlow, dubinsko učenje (deep learning), računalni vid (computer vision) i, naravno, AI.


Inženjer robotike
Robotika je na rubu transformirajućeg koraka prema naprijed: pametni roboti ne samo da će obavljati različite vrste poslova u tvornicama, već ćemo ih susresti i u brojnim drugim profesionalnim i privatnim područjima primjene. Stručnjaci će osmisliti odgovarajuća rješenja za stvaranje robotskih sustava za koja trebaju dobro razumjeti makroekonomiju.
Robotika se trenutno svrstava među najbrže rastuće industrije u cijelom svijetu. Privlačnost inženjerstva robotike proizlazi iz činjenice da ona ne uključuje samo rad na hardverskom i softverskom rješenju, već i na botovima. Inženjeri robotike imaju idealne vještine u sljedećim područjima: automatizacija robotskih procesa, UiPath, Blue Prism, Automation Anywhere i robotika.


Podatkovni znanstvenik
Tvrtke rado angažiraju podatkovne znanstvenike jer upravljaju najvećim bogatstvom organizacija: podacima o kupcima, proizvodima i tržištu. Ne samo IT stručnjaci, već i izvršni direktori, kao i menadžeri zaduženi za marketing i proizvode, moraju interpretirati podatke i na njima temeljiti svoje strateške odluke. Dakle, za osmišljavanje učinkovitih mjera ključno je znati čitati podatke. Ovdje su važni podatkovni znanstvenici koji pružaju dragocjenu osnovu za praktičnu provedbu.
Stručnjaci rade s najnovijim nalazima na polju data mininga, strojnog učenja, Phyton, R ili Apache Spark. Upravo ta raznolikost čini posao podatkovnih znanstvenika tako zanimljivim i jedinstvenim.

Customer success direktor
Potencijalni nedostatak digitalizacije sastoji se u tome što se neki kupci osjećaju zapuštenima, previđenim ili pogrešno shvaćenima - usprkos brojnim mogućnostima komunikacije s tvrtkama. Neuspjeli pokušaji traženja informacija o proizvodu putem telefonske linije samo je jedan primjer. Stručnjaci za uspjeh kupaca (customer success) i direktori uspjeha kupaca odgovorni su za to da kupci budu zadovoljni i lojalni kompaniji. Ne radi se samo o korisničkoj podršci u konvencionalnom smislu. Zaposlenici zaduženi za uspjeh korisnika aktivni su u više odjela, povezujući prodaju, podršku, uslugu i sam proizvod. Kupac je kralj ili kraljica jer, kao i u davna vremena, cilj je pretvoriti ih u strastvene obožavatelje tvrtke.
Uspjeh kupaca naveden je kao treći najvažniji faktor rasta za tvrtke koje prate prodaju i marketing. Privlačnost posla leži u mogućnosti kombiniranja mekih vještina (upravljanje odnosima s kupcima) i tvrdih vještina (account managament, softver kao usluga, koji se još nazivaju SaaS, Salesforce itd.) na praktičan način.


Izvršni direktor za etiku i održivost
Održivost i njena uloga u poslovanju znatno se promijenila tijekom posljednjih godina jer organizacije sve više postaju svjesne (financijskih) posljedica uspješne strategije održivosti. Posljedično, dugoročni vrijednosno orijentirani pristup ključan je za gospodarske, ekološke i socijalne inicijative organizacije - i netko mora biti zadužen za njih. Izvršni direktor za etiku i održivost osigurava da je strategija održivosti tvrtke sastavni dio cjelokupne poslovne strategije i da se strateški ciljevi provode u svakodnevnoj poslovnoj praksi.
Za ovaj je posao potreban zdravi dio asertivnosti uz temeljito poznavanje organizacije. „Poželjno“ je jer se stručnjaci bave zadacima koje smatraju smislenim, dajući vrijedan doprinos i poslu i društvu u svom radu.

Specijalist za kibernetičku sigurnost
S rastom mreža i napretkom digitalizacije, rizik od kibernetičkih napada eksponencijalno je porastao. To se odnosi i na javne institucije, međunarodne korporacije i na lokalna mala i srednja poduzeća. U ovom slučaju organizacijama su potrebni stručnjaci sposobni provoditi pojedinačne mjere, kao i kontinuirani nadzor nad cijelim sustavima. Ovi stručnjaci rade koncepte i strategije temeljene na najnovijim tehnologijama kako bi osigurali učinkovitost mjera na duži rok.
Najnoviji izvještaj Data Breach QuickView jasno naglašava koliko su važni stručnjaci za kibernetičku sigurnost. Prošle godine broj kibernetičkih napada u cijelom svijetu porastao je za 50% u odnosu na prethodnu godinu, a očekuje se da će se taj trend nastaviti. Kibernetička sigurnost dobiva na značaju jer će u budućnosti uspjeh ili nedostatak uspjeha organizacije još više ovisiti o tome koliko će se ona učinkovito zaštititi u digitalnoj sferi. Dobar specijalist za kibernetičku sigurnost posjeduje sljedeće vještine: stručnost u informacijskoj sigurnosti, mrežnoj sigurnosti, procjeni ranjivosti i kibernetičke sigurnosti općenito.


Menadžer za digitalnu transformaciju
Svi govore o digitalnoj transformaciji - ali tko je provodi? Razgovor o digitalnoj budućnosti organizacije sklon je previdjeti upravo one ljude koji moraju podržati i poboljšati transformaciju. Suočavaju se s ogromnim izazovima i moraju posjedovati mnoštvo vještina za učinkovito ispunjavanje svojih uloga kao voditelja digitalne transformacije. Oni su stručnjaci koji definiraju, izvršavaju i prate projekte povezane s digitalnom transformacijom.
S obzirom na svoj zahtjevan profil posla, menadžerima digitalne transformacije nije dovoljno samo dobro razumijevanje makroekonomije, već i vještine upravljanja projektima. Moraju razumjeti i tehnološke i poslovne zahtjeve i moraju biti u mogućnosti primijeniti interdisciplinarni pristup kako bi surađivali sa stručnjacima iz različitih odjela. Uostalom, uspješna digitalna transformacija može uspjeti samo ako je se provodi timski.