Potraga za izvanzemaljskim signalima dobila ogromno pojačanje: Ako postoje u krugu od 250 svjetlosnih godina od nas, znanstvenici ih sad mogu locirati

SETI-jevim znanstvenicima sada se na radaru nalazi 260.000 zvijezda u krugu od 250 svjetlosnih godina od nas. Ako se oko bilo koje od njih vrte planeti koji imaju odašiljače slične onim najjačima na Zemlji, znanstvenici tvrde da ćemo ih otkriti.

Branimir Vorša | 05.12.2022. / 12:03

Mreža radijskih teleskopa
Mreža radijskih teleskopa (Foto: Getty Images)

Privatno financiran projekt Breakthrough Listen, koji traži dokaze o izvanzemaljskoj inteligenciji, započeo je s radom na nizu radioteleskopa MeerKAT u Južnoj Africi. U naredne dvije godine tim znanstvenika pretraživat će više od milijun obližnjih zvijezda, povećavajući time broj promatranih ciljeva za faktor 1000.

Jako sam uzbuđen što mogu provesti potragu za dokazima o postojanju napredne tehnologije u svemiru koristeći jedan od najosjetljivijih teleskopa na svijetu. MeerKAT će nam omogućiti detektiranje odašiljača sličnog najsvjetlijim Zemljinim radijskim odašiljačima na udaljenosti od 250 svjetlosnih godina, kaže dr. Cherry Ng, znanstvenik MeerKAT projekta Breakthrough Listen.

Izvanzemaljski brodovi, ilustracija Nova studija nudi odgovor na pitanje zašto još nismo otkrili izvanzemaljce, a razlog zapravo možda uopće nije u nama

Unutar navedenog raspona udaljenosti nalazi se oko 260.000 zvijezda. Za zvijezde udaljenije od toga potraga postaje teža, ali još uvijek postoji mogućnost otkrivanja signala i iz udaljenijih izvora.

Potraga za izvanzemaljskom inteligencijom (SETI) ima nezavidan položaj jer rijetko dobiva državna sredstva za svoja istraživanja. NASA je uglavnom izbjegavala istraživanja SETI-ja, još od otkazivanja svojeg projekta High Resolution Microwave Survey 1993. godine. Ipak, privatno financiranje milijardera Julije i Jurija Milnera dalo je poticaj SETI-ju posljednjih godina.

Ponekad nezasluženo i nepošteno povezivanje SETI-ja s teorijama zavjere povremeno zasjenjuje njegov potencijal da odgovori na jedno od najvećih pitanja koje čovječanstvo može postaviti - jesmo li sami u svemiru?

Projekt Breakthrough Listen, između ostalih, radi pomoću teleskopa Green Bank u SAD-u i teleskopa Parkes u Australiji. MeerKAT je njihov najnoviji dodatak u tom pogledu. MeerKAT-ov niz od 64 radijske antene može vidjeti područje neba 50 puta veće od teleskopa Green Bank, što ga čini iznimnim alatom za istraživanje širokih dijelova obližnjega galaktičkog susjedstva.

Softver Breakthrough Listen projekta na MeerKAT-u omogućuje rad i način rada da se njihovi znanstvenici priključuju na teleskop i mogu izvršiti svoju potragu za dokazima o postojanju tehnologije u svemiru, tzv. tehnosignaturama, bez ometanja vremena promatranja drugih astronoma. Drugim riječima, to je dosta važna mogućnost jer na taj način STI-jevi znanstvenici ne oduzimaju vrijeme drugim znanstvenim istraživanjima na toj teleskopskoj mreži.

Slika nije dostupna Kontakt s izvanzemaljcima: Velika rasprava oko mogućih rizika, ali i pitanje - što bismo mogli učiniti sami sebi

Tako veliko vidno polje obično sadrži puno zvijezda koje su zanimljive tehnosignaturne mete. Naše novo superračunalo omogućuje nam kombiniranje signala sa 64 antene kako bismo dobili skeniranje tih ciljeva visoke rezolucije s izvrsnom osjetljivošću,, a sve to bez utjecaja na istraživanja drugih astronoma, kaže dr. Andrew Siemion, glavni znanstvenik projekta Breakthrough Listen.

Jedna od prvih meta koju će Breakthrough Listen promatrati s MeerKAT-om jest Proxima Centauri, obližnja zvijezda s dva poznata stjenovita planeta u nastanjivoj zoni.

Astronomi imaju suprotstavljena mišljenja o tome postoje li tehnološke civilizacije u svemirskom prostranstvu.

Dio njih sugerira da bismo ih već vidjeli da se nalaze u svemiru. Riječ je o premisi Fermijeva paradoksa, koji predlaže da je život vjerojatno uobičajen i drugdje u svemiru, pa je čudno da ga još nismo vidjeli. Poznata Drakeova jednadžba, formulirana 1961. godine, pokušava matematički destilirati Fermijev paradoks u konkretne vjerojatnosti pronalaska života negdje drugdje.

Breakthrough Listen smatra pak da ako ne pogledamo u svemirska prostranstva, nećemo ni dobiti odgovor. Snažne mogućnosti MeerKAT-a učinit će tu pretragu temeljitijom, ako ništa drugo, a to hoće li potraga nešto i iznjedriti predstavlja neizvjesnost koja je i čini toliko zanimljivom.