Površinske rane na koži ipak nisu samo površinske, već predstavljaju opasnost i za još jedan sustav u ljudskom organizmu

Novo istraživanje otkriva opsežne posljedice kožnih rana na cjelokupno zdravlje, nadilazeći njihov utjecaj samo na razini površine kože te sugerira i izravan utjecaj na zdravlje crijeva.

Branimir Vorša | 25.04.2024. / 14:42

Dezinficiranje kožne rane
Dezinficiranje kožne rane (Foto: Getty Images)

U toj studiji koja je promijenila dosadašnji način promatranja kožnih rana i koju su vodili znanstvenici s kalifornijskog Sveučilišta San Diego, otkrivena je izravna veza između oštećenja kože i promjena u crijevnom mikrobiomu.

Tjelesne zaštitne barijere, koje obuhvaćaju kožu, crijeva i pluća, oslanjaju se na epitelna tkiva za zaštitu od vanjskih prijetnji. Svako narušavanje tih prepreka može potaknuti značajne posljedice, kako pokazuju nova otkrića američkih znanstvenika.

U navedenom pionirskom eksperimentu, znanstvenici su napravili male rezove na koži miševa, prateći naknadne promjene u njihovim crijevnim mikrobiomima. Rezultati su bili zapanjujući, jer ozlijeđeni miševi pokazali su značajnu promjenu u sastavu mikroflore, karakteriziranu povećanjem štetnih bakterija i smanjenjem korisnih.

Daljnja istraživanja, uključujući genetske modifikacije kod miševa za simulaciju ozljede kože bez fizičkih rana, dala su neprocjenjiv uvid u mehanizam koji podupire vezu kože i crijeva. Povišene razine enzima povezane s ozljedom tkiva odražavale su učinke oštećenja kože, pogoršavajući stanja u crijevima poput kolitisa.

Ljudski mikrobiom, ilustracija Potpuno nova klasa života pronađena u ljudskom probavnom sustavu: "To je suludo. Što više gledamo, to više ludih stvari vidimo"

Od posebnog je interesa bilo opažanje da su miševi s induciranim kolitisom iskusili pogoršane simptome kada su bili izloženi oštećenju kože ili enzimskim promjenama, naglašavajući zamršenu međuodnos između zdravlja kože i crijeva.

Značaj tih novih otkrića ne može se precijeniti. Prethodne studije su uočile disbiozu u crijevnom mikrobiomu pojedinaca s upalnom bolešću kože, a pretpostavljalo se da mikrobi u crijevima utječu na kožu, istaknuli su autori navedenog istraživanja koje je objavljeno u časopisu Nature Communications.

Dok je za potvrdu njihovih rezultata opravdano daljnje istraživanje na ljudima, implikacije su duboke, nudeći neočekivane uvide u složen odnos između kožnih i crijevnih bolesti.

Nova revolucionarna studija dovodi u pitanje konvencionalno razumijevanje zdravlja kože i crijeva i utire put novim pristupima za razumijevanje i rješavanje različitih zdravstvenih stanja na njihovom raskrižju.