Tijekom strelovitog rasta Facebooka, neki su tehnološki novinari znali govoriti kako je taj rast i uspjeh Marka Zuckerberga samo privremen te kako ovoj mreži prijeti 'MySpace efekt', odnosno kako će, baš poput i ove mreže, Facebook naglo izgubiti većinu korisnika i svu popularnost. Kao što je očito, to se nije dogodilo te Facebook konstantno povećava broj korisnika, a ova kompanija sve više zarađuje i od oglašavanja. No, nisu svi uvjereni da će Zuckerbergova mreža i dalje zarađivati ovako velike svote i vladati online svijetom, a jedan od onih koji misle da za Facebook dolaze crni dani je izvršni direktor Snapchata Evan Spiegel.
Zanimljivo je da je Zuckerberg već dva puta pokušao kupiti Snapchat, no Spegel je njegovu milijardu, odnosno tri milijarde dolara odbio. Evan Spiegel tako vjeruje da će Facebook doživjeti sudbinu Yahooa čija je vrijednost u vrijeme 'dot-com booma' dosegla 128 milijardi dolara, da bi nakon toga pala na manje od deset milijardi dolara. Razlog zbog kojeg je Yahoo tada upao u probleme bio je taj što njegove oglase nisu kupovale tradicionalne kompanije koje su plaćale oglašavanje na TV-u i u časopisima, već brojne internetske kompanije koje nisu trošile novac koji su zaradile, već novac koji su dobili od investitora. Kada je dot-com balon puknuo i kada je sav investirani novac potrošen, nestao je i Yahooov glavni izvor zarade.
Facebookova zarada, tvrdi Spiegel, također ovisi o startup kompanijama koje na sličan način financiraju investitori i koje na ovaj način kupuju promet i korisnike, odnosno oglašavaju svoje aplikacije. Kada i oni jednom potroše novac svojih investitora, odnosno kada investitori prestanu ulagati veliki novac u startup kompanije, Facebooku slijedi veliki pad. U jednom od mailova kojeg su se dokopali i objavili hakeri koji su napali Sony, on je napisao kako Facebook, usprkos sve manjoj interakciji korisnika i smanjenju potrošnje brandova, i dalje odlično posluje zahvaljujući mobilnom oglašavanju, ponajviše oglasima za instaliranje aplikacija. Startup kompanije novac investitora troše na povećanje broja korisnika, no nije poznato kakva će biti dugoročna koristi od takvih korisnika i to je 'recept za katastrofu', smatra Spiegel.
Kada jednom dođe do pada tehnološkog tržišta, startup kompanije više neće imati pristup kapitalu, niti za trošenje na oglašavanje na Facebooku, što će utjecati na dionice ove kompanije, odnosno njenu tržišnu vrijednost. Na Business Insideru kažu kako je Spiegel zanemario činjenicu kako veliki broj tradicionalnih oglašivača svoje dolare sve više troši upravo na Facebooku, no napominju kako ima pravo kada kaže da Facebookova zarada dijelom ovisi o novcu startup kompanija, odnosno njihovih investitora.
Foto: AFP