Prvi put u svijetu preokrenut dijabetes tipa 1 zahvaljujući revolucionarnoj upotrebi matičnih stanica

Revolucionarna transplantacija matičnih stanica u Kini preokrenula je dijabetes tipa 1, nudeći nadu za potencijalni univerzalni lijek.

Branimir Vorša | 09.10.2024. / 14:20

Isitivanje u laboratoriju, ilustracija
Istraživanje u laboratoriju, ilustracija (Foto: Getty Images)

Sve je bliža mogućnost univerzalnog lijeka za dijabetes tipa 1 nakon uspješnog liječenja 26-godišnje žene u Kini. U lipnju 2023. godine liječnici su joj u trbušne mišiće ubrizgali 1,5 milijuna stanica koje proizvode inzulin. Stanice su izvedene iz njezinih vlastitih matičnih stanica i reprogramirane za navedeni zadatak.

U roku od dva i pol mjeseca, pacijentici više nisu bile potrebne injekcije inzulina, što je učinkovito poništilo njezin prethodno nekontrolirani dijabetes. Više od četiri mjeseca nakon zahvata, njezino je tijelo moglo održavati sigurnu razinu šećera u krvi više od 98 posto dana, potpuno se oslanjajući na novouvedene stanice.

Mršavljenje, ilustracija Uobičajena dijeta za mršavljenje može imati ozbiljne posljedice, upozoravaju znanstvenici

"Ako se to primijeni na druge pacijente, bit će divno", rekao je istraživač dijabetesa Daisuke Yabe, koji nije bio uključen u studiju, koja je pak objavljena u časopisu Cell. Navedeni uspjeh povećao je mogućnost da bi to mogao biti prvi slučaj trajnog izlječenja dijabetesa tipa 1.

Drugačiji pristup

Dijabetes tipa 1 je autoimuno stanje uzrokovano imunološkim sustavom koji napada stanice gušterače koje proizvode inzulin, zvane otočići. Iako su neki pacijenti imali koristi od transplantacije otočića ili gušterače, ti su postupci rizični i ograničeni manjkom donatora organa.

Više od dva desetljeća znanstvenici su pokušavali pretvoriti odrasle stanice tkiva u prazne, matične stanice, a zatim u stanice koje proizvode inzulin. Poteškoća leži u tome da se te stanice ponašaju kao prirodni otočići gušterače. Znanstvenici u Kini koristili su drugačiji pristup, kontrolirajući proces malim molekulama, a ne proteinima.

Šunka, ilustracija Znanstvenici upozoravaju da već samo dvije kriške omiljenog nareska dnevno povećavaju rizik od dijabetesa tipa 2

Nakon testiranja te metode na životinjama, tim je prešao na ispitivanja na ljudima. Mlada žena, koja je bolovala od dijabetesa tipa 1 od 14. godine, jedna je od tri pacijentice uključene u navedenu studiju. Njezina prethodna transplantacija gušterače bila je neuspješna zbog komplikacija, ali čini se da njezina nova transplantacija matičnih stanica dobro funkcionira, uz pomoć imunosupresivnih lijekova.

Općenito, nalazi podupiru daljnja klinička istraživanja u ovom smjeru i označavaju korak naprijed u postizanju potencijala personalizirane stanične terapije... za liječenje bolesti, istaknuli su autori istraživanja.