Na DIABLOG-u, prvoj hrvatskoj konferenciji o blogerima koja je u četvrtak održana u Centru inovativnosti i tvornici kreativnih ideja HUB 385 u Zagrebu, objavljeni su rezultati prvog istraživanja vezanog uz blogersku zajednicu u Hrvatskoj koje je provela agencija Dialog komunikacije. Hrvatska blogerska scena na početku bila je vezana prvenstveno uz blogerske servise – jedan od prvih takvih servisa u Hrvatskoj je Blog.hr koji je pokrenut još 2004. godine te su na njemu prve 'blogerske korake' napravile i brojne internetske zvijezde poput Blogera Krule i Ribafisha, a zanimljivo je da dio korisnika već dvanaest godina gotovo svakodnevno objavljuje tekstove na ovom servisu. S vremenom su blogeri postali sve popularniji i utjecajniji te su aktivnosti proširili i na društvene mreže i servise poput Facebooka, Instagrama, YouTubea i brojne druge.

Dominacija ljepšeg spola

Prvo hrvatsko istraživanje o blogerima provedeno je prošlog mjeseca na uzorku od 203 blogera s fokusom na četiri skupine – gastro, lifestyle, beauty i fashion blogeri te korisnici YouTubea. Pokazalo se kako su većina hrvatskih blogera žene – čak 91 posto, a žene su i najveći čitatelji blogova (80 posto). Većina ispitanih blog vodi između dvije i tri godine, dvanaest posto njih blog vodi čak pet godina, a najveći dio njih mjesečno objavljuje pet postova mjesečno. Najzastupljenija kategorija na hrvatskoj blogosferi jest ljepota (67%), zatim slijedi moda (37%), gastro (29%) i putovanja (28%), dok je najpopularnija društvena mreža, naravno, Facebook kojeg koristi čak 94 posto blogera. Osim Fejsa, iznimno je popularan i Instagram kojeg koristi 82 posto korisnika, dok YouTube koristi samo njih 42 posto.

 

Zanimljivo, većina ispitanih upravo video sadržaj, odnosno video blogove vidi kao top trend na blogerskoj sceni tako da među blogerima možemo očekivati povećanje broja korisnika YouTubea. Osim videozapisa, kao ostale trenutne top trendove ispitanici su izdvojili i miks sadržaja i društvene mreže. Većina blogera (oko 80 posto) blog, odnosno kanal na kojem objavljuju sadržaj smatra hobijem te njih 59 posto ne ostvaruje zaradu bloganjem. Oni koji zarađuju vođenjem blogova, odnosno objavom sadržaja na drugim platformama, zaradu ponajviše ostvaruju plaćenim kampanjama i recenzijama, a općenito čak više od dvije trećine (ispitanih) blogera surađuje s brandovima, pri čemu većinu njih brandovi kontaktiraju sami, dok samo njih 14 posto izravno kontaktira brandove. Hrvatski blogeri najviše u kontinuitetu surađuju s jednim brandom te većina suradnji uključuje određenu vrstu kompenzacije. Ovo je istraživanje i blogerima omogućilo da ukažu na probleme koje imaju pri radu i komunikaciji/suradnji s brandovima pa su kao najveće probleme izdvojili neplaćene suradnje, podcjenjivanje blogera i nespremnost brandova na suradnju, a većina njih istaknula je kako žele personalizirani pristup, više plaćenih suradnji i priznanje za svoj rad.

Blogerima je Instagram draži od Facebooka

Osim objave rezultata istraživanja o blogerima, na DIABLOG-u su održani paneli i izlaganja nekih poznatijih blogera i influencera, a prikazane su i marketinške kampanje u kojima su brandovi koristili upravo utjecajne blogere u promociji svojih proizvoda. Već u uvodnom predavanju Doris Christina Steiner iz agencije Ketchum naglasila je važnost utjecajnih blogera, odnosno influencera napomenuvši da će ono o čemu oni danas raspravljaju na društvenim mrežama sutra postati trend i upravo su zbog toga toliko zanimljivi brandovima. Na okruglom stolu o evoluciji blogerske scene na primjeru mlade modne blogerice Matee Frajsberger saznali smo da se i u Hrvatskoj može živjeti od vođenja bloga i kanala na YouTubeu, odnosno da i naši blogeri mogu imati više od 150 tisuća followera na Instagramu, koliko ih ima Maja Brekalo. Također, pokazalo se i kako poznati blogeri favoriziraju Instagram u odnosu na Facebook – iako Facebook ima najveću korisničku bazu, na njemu je, smatra Hana Hadžiavdagić, 'previše hejta', dok je Instagram 'lakši i opušteniji' te na njemu nema toliko negativnosti i kritika kao na Facebooku. Zanimljive rasprave vodile su se i na panelu o suradnji blogera s brandovima te se pokazalo kako postoje različita stajališta oko načina suradnje, odnosno plaćanja blogerima te o promociji samih blogera, tj. je li blogerima potrebno plaćati oglase na Facebooku kako bi privukli nove followere ili rast treba biti organski, odnosno nove korisnike, lajkove i followere trebala bi privući kvaliteta sadržaja.

Na kraju konferencije dodijeljena su priznanja najboljim hrvatskim lifestyle i gastro blogerima te predstavnicima brendova za najbolje suradnje s blogerima koje su odabrali sami blogeri. Najboljim lifestyle blogerima proglašeni su Martina Lolić s bloga Dear Skin, Ella Dvornik s blogom I am Ella i Ivana Jumić koja vodi blog Le Makeup Freak. Titulu najboljih gastro blogera ponijeli su Andrea Cukrov i njezin blog Cukar, Sanja Mijac s bloga Domaćica i Darko Kontin s Darkove Web kuharice. Što se nagrada za brandove tiče, blogeri su kao brandove s kojima je najbolje surađivati odabrali Avon, Essence i Dukat.

U očekivanju novog okupljanja blogera

Osim reklamiranja brandova i njihovih proizvoda, najutjecajniji blogeri surađuju i s portalima poput Punkufera, čiji je urednik Srđan Brajković za Zimo komentirao: 'Mi na Punkuferu ponosni smo i iznimno cijenimo svakog blogera s kojim surađujemo, shvaćamo njihovu vrijednost, znamo koliki trud ulažu i da s ljubavlju rade to što rade. To se vidi na svakoj fotografiji i u svakom tekstu, a smatram da to znaju prepoznati i čitatelji pa suradnja s kvalitetnim blogerima jako puno znači za ugled i vjerodostojnost portala. Mi povremeno surađujemo s dvadesetak blogera, a od nekih stalnih suradnji htio bi izdvojiti autorice blogova Foodiona, Restless girl i Gate 32. Barbaru, Petru i Sandu, ali i ostale blogere smatramo dijelom redakcije i uvijek je rado širimo novim blogerskim snagama'.
DIABLOG konferencija pokazala se kao potpuni uspjeh jer smo napokon iz prve ruke mogli saznati razmišljanja nekih naših najpoznatijih i najutjecajnijih blogera, YouTubea i influencera, a s obzirom na veliki interes i prepunu dvoranu u Centra inovativnosti i tvornici kreativnih ideja HUB 385, nadamo se skorašnjem novom druženju i novoj konferenciji koja će ponovno okupiti blogere.