Možemo reći kako je s umjetnom inteligencijom započela nova tehnološka revolucija, a sljedeća takva revolucija koja bi mogla imati radikalan utjecaj na naše živote vjerojatno će biti - robotska. Tehnološke kompanije već sada ulažu velike resurse u razvoj humanoidnih robota koji će jednog dana moći odrađivati brojne ljudske poslove - od onih teških fizičkih u tvornicama pa do običnih kućanskih poslova.
Implementacija robota i robotskih rješenja ići će polako, no s vremenom možemo očekivati da će na radnim mjestima, pogotovo u nekakvim tvornicama i drugim mjestima na kojima je potrebna fizička snaga, pomagati ljudima, odnosno jednom ih i - zamijeniti. Integracija robota na radno mjesto, pokazalo je jedno istraživanje provedeno na Sveučilištu u Groningenu, bit će prilično kompleksna i mogla bi donijeti novu vrstu problema i izazova za zaposlenike koji će raditi zajedno s njima. Prema profesorici s ovog sveučilišta Mileni Nikolovoj koja je sudjelovala u istraživanju, dosadašnje iskustvo pokazalo je kako su radnici u sektorima koji su automatizirani polako počeli gubiti osjećaj svoje svrhe.
Problem je u tome, objasnila je Nikolova, što se implementacijom robota standardiziraju dosadašnji poslovni procesi pa radnici imaju sve manje mogućnosti oko donošenja samostalnih odluka oko izvršavanja zadataka i tempa rada. Rad s robotima u takvim okolinama tako može značajno utjecati na angažman i trud, kao i nezadovoljstvo poslom zaposlenika. Oni gube dotadašnji osjećaj slobode i autonomije tako da njihovi poslovi u biti postaju - monotoni. Također, ako su sve više okruženi s robotima, umjesto s ljudima, počinju se osjećati izoliranije.
Manje odgovornosti, a više dosade
Jedno je ranije istraživanje provedeno u Kini pokazalo i još jednu negativnu stranu uvođenja robota. Dok s jedne strane oni zaista pomažu zaposlenicima i smanjuju njihove fizičke napore, zbog njih se povećava mentalni stres. Naime, zaposlenicima postaje jasno kako njihov posao uspješno mogu obavljati i strojevi pa gube sigurnost i pojačava im se stres.
Automatizacija bi, svog svega navedenog, na kraju mogla dovesti do manje kvalificirane radne snage - poslovi će postati manje izazovni i sve više rutinski, odgovornost će biti manja, a smanjit će se i uloga ljudi na radnom mjestu. Takvi poslovi više neće ispunjavati ljude i postat će sve dosadniji. Ako i požele zamijeniti radno mjesto i to će postati sve teže, jer bi s vremenom roboti trebali dominirati u raznim tvornicama i pogonima.
Djelomično i zbog toga, robotske kompanije razvijaju kolaborativne robote koji bi trebali biti pristupačni ljudima i s kojima se može jednostavno upravljati. Jedna od takvih kompanija (Fanuc) razvija robote koji će moći prepoznati i reagirati na ljudske emocije pa čak i iskazati empatiju.
Kao jedno od rješenja s kojima bi se kompanije trebale boriti protiv spomenutih problema, Nikolova naglašava važnost uključenosti zaposlenika u nove tehnologije, kao i mogućnost stjecanja novih vještina. Također, naglasila je kako je jasno da će zbog robota neki ostati bez posla, no oni u isto vrijeme mogu utjecati na stvaranje novih poslova koji možda još i ne postoje.
Izvor: Financial Times