Ljeto je vrijeme kad svi jedva čekaju otići na godišnji odmor. No, za internetske kriminalce, ovo je vrhunac sezone.
Naime, posljednjih je godina zabilježen velik rast sofisticiranih internetskih prijevara temeljenih na umjetnoj inteligenciji unutar turističke industrije. Kako su priopćili iz Booking.coma, takav oblik prijevara doživio je pravu eksploziju 2022. godine, nakon pokretanja ChatGPT-a.
Sposobnosti umjetne inteligencije omogućile su kibernetičkim kriminalcima stvaranje uvjerljivijih phishig e-mailova, istaknula je globalna direktorica sigurnosti Booking.coma, Marnie Wilking za Catalan news.
Wilking je rekala da su se „visoko organizirane“ kriminalne skupine počele fokusirati na turistički sektor zbog procvata putovanja nakon pandemije. Kriminalci ciljaju hotele, turističke apartmane, putničke platforme i pružatelje usluga, koji im, nakon hakiranja, mogu dati pristup financijskim i osobnim podacima o kupcima.
Prijevare su osmišljene kako bi se brzo zaradio novac vještim zaobilaženjem sigurnosnih mjera. Kada uspiju, kriminalci prodaju svoju metodu drugim skupinama.
Kako bi korisnici tijekom rezerviranja svog godišnjeg odmora bili sigurniji, iz Bookinga su pripremili nekoliko savjeta.
- Prilikom dijeljenja osobnih podataka i/ili financijskih informacija, provjerite jeste li na uglednoj stranici kojoj potrošači vjeruju. Potražite pouzdane pokazatelje poput simbola lokota u adresnoj traci preglednika (što ukazuje na to da stranica ima SSL [Secure Sockets Layer] certifikat), pretražite stranicu na Googleu za recenzije ili kritike i, naravno, obratite pozornost na sva upozorenja preglednika da je stranica potencijalno štetna.
- Tehnike poput društvenog inženjeringa i phishinga omogućuju prevarantima da pokušaju dobiti osobne podatke pretvarajući se da su iz pouzdane tvrtke. U tim slučajevima nemojte dijeliti nikakve informacije, već kontaktirajte organizaciju ili pojedinca putem službenih kanala radi sigurnosti. Osim toga, potrošači bi trebali biti skeptični prema svim sumnjivim e-porukama s poveznicama i/ili privitcima koji od primatelja traže prijavu ili davanje osjetljivih podataka.
- Putnici bi se trebali upoznati s nekim uobičajenim taktikama koje koriste kibernetički kriminalci, a koje je relativno lako uočiti. To može uključivati: e-poštu, SMS poruke ili telefonske pozive s hitnim zahtjevima plaćanje, s prijetnjama financijskim posljedicama ili otkazivanjem putovanja ako primatelj ne odgovori; pravopisne/gramatičke pogreške ili mješavinu različitih jezika u istoj e-pošti; sumnjivu adresu e-pošte pošiljatelja i slično.
- Putnici bi trebali pažljivo provjeriti detalje pravila korištenja objekta prije rezervacije, uključujući pravila plaćanja i pologa za štetu te odjeljak o dodatnim naknadama. Ako putnici prime hitne zahtjeve za plaćanje (npr. novac koji treba prebaciti na bankovni račun u roku od 24 sata kako bi se spriječilo otkazivanje rezervacije) ili ako objekt inzistira na komunikaciji/slanju plaćanja putem platforme treće strane (poput WhatsAppa, Telegrama i slično), iz Bookinga savjetuju da se ne izvršava plaćanje i da se obratite nadležnom odjelu za korisničku podršku za savjet. Nijedna legitimna transakcija (npr. plaćanja i/ili promjene rezervacije) nikada neće zahtijevati plaćanje poklon karticama ili podacima kreditne kartice putem telefona, SMS poruke ili e-pošte.