Stanice ljudskog tijela pokazuju neobičan matematički uzorak

Znanstvenici su otkrili neeobičan stanični odnos unutar naših tijela, gdje su bilijuni stanica elegantno organizirani po veličini i broju, kako bi orkestrirali savršenu harmoniju ljudskog tijela.

Branimir Vorša | 19.09.2023. / 08:23

Stanice, ilustraacija
Stanice, ilustracija (Foto: Getty Images)

Nedavna opsežna studija koju su proveli znanstvenici iz Njemačke, Kanade, Španjolske i SAD-a zaronila je u zamršeni svijet ljudskih stanica. Njihova opsežna analiza, koja se temelji na više od 1500 objavljenih znanstvenih izvora, baca svjetlo na zapanjujuću raznolikost stanica koje čine naša tijela.

Studija otkriva izvanredne uvide o količinama stanica u tipičnom ljudskom tijelu. Odrasle osobe tako na primjer imaju približno ukupno 36 bilijuna stanica za muškarce i 28 bilijuna stanica za žene. Nasuprot tome, desetogodišnje dijete ima oko 17 bilijuna stanica.

Operacijska sala Nepoznate posljedice: Otkriven je još jedan način kako čestice mikroplastike mogu ući u ljudsko tijelo

Veliki kompromis

Nova studija otkriva i nvjerojatno uvjerljiv obrazac: kada su stanice kategorizirane prema veličini, svaka kategorija veličine gotovo jednako doprinosi tjelesnoj masi. Istraživači objašnjavaju:

Ti obrasci sugeriraju kompromis između veličine i broja stanica u cijelom organizmu i impliciraju postojanje homeostaze veličine stanice, među tipovima stanica, pojašnjavaju znanstvenici u studiji koja je objavljena u časopisu PNAS. To podrazumijeva delikatnu ravnotežu u kojoj se stvara manje većih stanica i više manjih stanica kako bi se održale proporcionalne kategorije.

Unatoč velikoj razlici u veličini između najmanjih stanica, poput crvenih krvnih stanica, i najvećih stanica, poput mišićnih vlakana, varijacije unutar svake kategorije ostaju iznenađujuće dosljedne. Taj fenomen naglašava preciznost kojom se stanice određuju prema njihovim funkcijama i važnost održavanja te ravnoteže, koja je ključna za otkrivanje bolesti.

Slika nije dostupna Revolucionarno postignuće umjetne inteligencije u medicini: "Bio je to jedan od onih trenutaka, da budem iskren, kad ti se dlake nakostriješe na vratu"

Vrijedan izvor za buduća istraživanja

Dok su prethodni pokušaji bili napravljeni da se procijeni broj stanica u ljudskom tijelu, nova se studija ističe svojim fokusom na usporedne veličine stanica. Buduća istraživanja mogu istražiti mehanizme koji reguliraju veličinu i količinu stanica u našim tijelima, pridonoseći našem cjelokupnom zdravlju i rastu.

Znanstvenici predviđaju da će njihova otkrića poslužiti kao vrijedan izvor za razne biološke studije te su sve svoje podatke analize učinili dostupnima na internetu.

Naši podaci služe za uspostavljanje holističkog kvantitativnog okvira za stanice ljudskog tijela i naglašavaju uzorke velikih razmjera u staničnoj biologiji, kažu autori studije, koja utire put dubljim uvidima u zamršeni svijet biologije ljudskih stanica.